Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela: Tango Pasion i Helsingfors – En show


med dans och musik från Syd-Amerika

Gruppen Tango Pásion och sextetten med samma namn bygger på kultur från Syd-Amerika men har sin hemvist i USA. Den gästspelade på Savoyteatern i novembermörkrets Helsingfors – innan all snö föll från himlen – efter en paus på sex år.

Föreställningarna drog fulla salar den här gången också; och även en extra föreställning sattes in – den som jag såg. Före detta filmteatern Savoy rymmer 735 åskådarplatser.

I Finland älskar man tango i alla dess former; man har i detta land en alldeles egen tangokultur. Det väljs årligen en tangokung och en tangodrottning – fast då handlar det om sång och sångare. Titlarna är  mycket eftertraktade, och vinnarna är firade. Samtidigt är folk sugna på att se och uppleva allt som kallas tango när det kommer utifrån.

Foto: Tango Pasión

Foto: Tango Pasión

Tango, med stort T, en dans fylld av laddning, passion och känslor - när den är som bäst: Tango uppförd av professionella dansare på en scen eller dansad av publiken på en allmän plats – en dans som har sitt ursprung i Argentina och på gatorna i Buenos Aires.

Ett par som dansar, en man som leder sin dam. Medvetna steg, djupa böjningar; damen bakåt och mannen lutande lite ovanpå, som det ofta visas på bilder.

Den riktiga tangon; rörelserna medvetet svävande, böljande och antydande något som inte behöver förklaras. Det är tydliga mål med dansen, dansarna uttrycker erotik och sensualitet. En hel kultur och historia i denna dans.

Gruppen Tango Pasión skapar show
Gruppen är professionell och det finns mycken talang och virtuositet hos dansarna. Dansarna kan prestera mycket, en del mer än vissa andra.

Måste medge att jag själv också väntade mig se något mer i den konstnärliga vägen i föreställningen, och då uppstår frågan var vissa gränser går.

Om man visar en show - kan man då baka in i föreställningen sådant som inte skulle accepteras vid ett konstnärligt och artistiskt uppförande; kan show betraktas som något där man får använda billigare medel för uppvisningen?

Jag ser att en del av dräkterna är designade i syfte för att väcka uppmärksamhet på ett djärvare sätt och att vissa rörelser är ämnade att mycket konkret föra tankarna åt ett visst håll - som om man inte skulle lita på att koreografin och dansen som bäst och som sin uppgift kan skapa något mer.

Det värsta är att man kanske inte litar på publiken och dess förmåga att njuta av fin konst. Nu satsas det alltså delvis på provokation.

Föreställningen
Det är kväll på gatorna och på ett café. Männen roar sig och flickorna finns till där. Det dansas tango.

Dansarna  presterar olika mycket, några är mer vältränade än andra. Men det är inte viktigt, man kan beakta det i koreografin, där tar man vara på skillnaderna i dansarnas talang. En sångsolist uppträder också, närvaron är stark. Sextetten har sin egen roll i föreställningen och framför också sina solon.

Programbladet berättar att musiken i föreställningen är skapad enligt traditionen för tango och tango avant-garde och presenterar allt mellan Carlos Gardel och Astor Piazzolla, inom en tidsram på 100 år.

Foto: Tango Pasión

Foto: Tango Pasión

Föreställningen har två akter; och den andra visade sig vara den bättre av dem. Där fanns ett nummer med fyra män vilka faktiskt dansade fullt ut. – Jag tänker att detta är bra, det här är hittills föreställningens bästa nummer, och utan några damer alls.

Påhittiga koreografiska finesser för den som kan. På sina ställen tänker man som åskådare också annars att gruppens män i sitt framförande är bättre än kvinnorna. De representerar det som tangokulturen förutsätter, de har formen i sitt uppförande.

Dansarna är i allmänhet vältränade; fötterna arbetar kvickt och sparkar riktigt högt, och en del av damerna virvlar med sin kropp runt partnern i ett grepp som för dem tycks ha blivit vardagsmat – dvs. det går utan problem och utförs bra. Nämnda ingredienser är show och fin sådan.

Man kan lägga till saker som passar in i koreografin, och vilka dansarna kan prestera att göra. Man kan variera koreografin in i det oändliga, begränsning finns bara i fråga om vad som passar in.

Foto: Tango Pasión

Foto: Tango Pasión

Och; männen i showen är inte objekt, de är självständiga som individer – i motsats till kvinnorna. Någon kanske tänker att skulle inte tango egentligen vara för ett par som dansar; en dam och en herre, jämlika med varandra, njutande av dansen och av varandra. Kanske lite känsla med, och en laddning mellan de två könen att spåra.

I t.ex. Argentina är det inte ovanligt att två män dansar tango tillsammans, som en tävling och utmaning – och detsamma, samkönig dans - förekommer ju på flera andra håll. Tango kan visst anses som en machodans.

Juan Carlos Zunini och José Libertella
Tango Pasión har i år också gått miste om en viktig person – turnén är tillägnad dirigenten och pianisten, kompositören och musikarrangören Juan Carlos Zunini, mannen som följt gruppen runtom i världen och som tydligen varit en sorts  musikalisk ryggrad åt den. Programbladet framhäver även José Libertellas viktiga insatser bakom gruppens musik.

Kvällens clou kom i den senare delen av föreställningen: ett nummer där dansarna var klädda elegant i enhetligt svart – fart i dansen, snabba steg, smidighet och samstämmighet i rörelserna.

Anita Jokela
16 dec 2010


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil