Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika: Enkelhet och komplexitet
i höstmörkret

I denna krönika samsas det enklaste enkla med det mest komplexa. Tillsammans exemplifierar föreställningarna hur mångskiftande scenkonsten tillåts vara i dagens samhälle, där det inte finns särskilt många rätt eller fel kvar längre. Och där det är fullt möjligt att genomföra en föreställning i sitt eget vardagsrum.

Virpi Pahkinen: Välkänd koreografi i nytt ljus
Jag har ofta ställt mig frågande inför de religiösa kvalitéer som  tillskrivits Virpi Pahkinens verk. Men i inledningen av hennes nya verk Aajej (20/9 Dansens Hus) kan inte ens jag undgå att uppleva en tydlig transcendental stämning.

Oskar Landström och Virpi Pahkinen i Aajej. Fotograf José Figueroa

Oskar Landström och Virpi Pahkinen i Aajej. Fotograf José Figueroa

Sittande vid kanten av scenen frammanar Pahkinen toner ur en xylofon, toner som klingar ut i rymden som en ordlös åkallan. Därefter genomför hon ett solo så stämningsladdat att det blir till en ritual. Med en närvaro lika stark som dragningskraften hos ett svart hål rör sig Pahkinen över scenen i en koreografi som trots att den inte innehåller några nya moment ändå känns ny. I avslutningen av solot öppnas i fonden en ljusstrålande öppning likt en dörr till en annan dimension.

Resten av verket förmår (förståeligt nog) inte leva upp till inledningen även om det här och där glimmar till, som till exempel när den unge dansaren Oskar Landström befinner sig på scenen. Hans allvarliga utstrålning och flexibla långa kropp ger Pahkinens koreografi nya dimensioner. Landström är en av de fåtaliga dansare jag sett tolka Pahkinens koreografi som förmår matcha hennes egen dans.

Landström medverkar också i Pahkinens koreografi till föreställningen Öknen – skrivet i sand (6/11, Forum). I den inledande duetten, AL UL, på den lilla öppna ytan mellan de fyra betongpelarna i den råa källarlokalen skapar Pahkinen och Landström en magisk förtätning. Att dansen därtill ackompanjeras av de skickliga musikerna Yair Dalal och Erez Mounk förhöjer ytterligare upplevelsen av koreografin.

Utöver duetten ingår också två solon av Pahkinen. Dyn-etyd, där Landström ackompanjeras av Pahkinen på flygel vilket ytterligare förtätar närheten mellan musik och rörelse. Tyngden i Pahkinens solo, A Prayer for Peace, ligger i armar och bål och i interaktionen med det plisserade tyget vilket resulterar i en mästerlig förevisning av enkelhetens estetik.

Och väl anpassad efter det faktum att Forums ledning visar bristande respekt gentemot såväl sin publik som sina artister. Trots att man arrangerar en föreställning med dans bryr man sig inte om att den publik som inte sitter på någon av de främsta bänkraderna knappt ser mer än händer och överarmar.

Jag hoppas verkligen att Pahkinen, Landström, Yair Dalal och Erez Mounk återkommer med ett gemensamt verk på en scen där alla kan få en möjlighet att se den spännande föreningen mellan Pahkinens koreografi och arabisk musik.

I’m not looking back. Fotograf Carl Thorborg

I’m not looking back. Fotograf Carl Thorborg

Helena Franzén: Suggestiv danskonst
Helena Franzén är skicklig i att välja kompositörer till sina verk och det nya verket I’m not looking back (5/11, Dansens Hus) är inget undantag. Denna gång samarbetar hon med artisten Jenny Wilson och musikern/producenten Daniel "Fagge" Fagerström.

Av det lyckade resultatet att döma har det varit ett mycket inspirerande samarbete, ett samarbete som stimulerat Franzén att ge sitt tekniskt drivna och mycket personliga rörelsespråk en ny suggestiv laddning.

Man skulle kunna se det nya verket som en fortsättning på det förra verket Trigger Point som utspelar sig på en yta som skulle kunna vara en sandstrand. I det nya verket skapar lampor framför en mörk fond illusionen av en glittrande kustlinje. Rök som bäddar in scenen skapar en vision av dimma, ur vilken en kvinna framträder. Med ett lugn som för tankarna till någon som tänker på vad som skett, eller inte skett, genomför kvinnan ett långt solo som är en pärla av enkelhet och renhet.

Dansarens närvaro och minutiöst genomförda rörelser ger koreografin knivskarp skärpa. Solot får mig att tänka att just så här enkel – och därför komplex – kan dans vara när det är som bäst. Men så är det också en mycket meriterad dansare, Gunilla Hammar, en gång en av Cullbergbalettens ledande dansare, som tolkar koreografin.

Det är också hon som långsamt uppslukas av dimman i verkets avslutning då de övriga fyra kvinnorna har slagit sig till ro på vad som skulle kunna vara den låga muren till en strandpromenad som ligger mitt emot den glimmande kustlinjen. Mellan det inledande solot och avslutningen har kvinnorna interagerat i en suggestiv och tankeväckande koreografi.

En koreografi där varje person blir ett eget subjekt trots verkets abstrakta karaktär. I avslutningen går kvinnan mot havet tills hon helt uppslukats av dimman och försvinner ur publikens synfält.

L'Effet de Serge. Fotograf Pierre Grosbois

L'Effet de Serge. Fotograf Pierre Grosbois

Philippe Quesne/Vivarium Studio: Scenmagi i vardagsrummet
Föreställningen L’Effet de Serge (22 oktober, c/o Stadsteatern) inleds med avslutningen av Philippe Quesnes föregående föreställning och slutar med en blick in i den kommande föreställningen. Ett sympatiskt grepp som skapar en känsla av kontinuitet även om de tre föreställningarna för övrigt inte verkar hänga ihop.

L’Effet de Serge skildrar en man, spelad av Gaëtan Vourc'h, som på söndagarna skapar korta performanceföreställningar för sina vänner. Med fast hand leder han sin publik (på scenen och i salongen) in i sin minimalistiska föreställningsvärld. Till exempel består en föreställning av ett samspel mellan en bils strålkastare och musik medan en annan består av musik och enkla fyrverkerier.

Trots att föreställningarna inte är längre än några minuter och förberedelserna tar längre tid än själva framförandet fungerar de, överraskande nog, som föreställningar.

När jag ser föreställningen uppstår en känsla av att jag betraktar en kinesisk ask och att de små föreställningarna tillsammans bildar en större enhet. För vad är det Philippe Quesne vill säga med sin föreställning om Serge, om inte just detta att man faktiskt får ta sig själv på allvar. Även när man gör något man egentligen inte borde kunna göra, som att visa performanceföreställningar i sitt vardagsrum. Kanske är detta Sergeeffekten? Insikten i nödvändigheten av att ge sig själv tillåtelse att göra det man vill.

Pas de deux sans toi. Fotograf Håkan Larsson

Pas de deux sans toi. Fotograf Håkan Larsson

Charlotta Öfverholm: En lustfylld djupdykning i relationsproblematiken
I Charlotta Öfverholm dubbelprogram Pas de deux sans toi (25/9 Moderna Dansteatern) ingår ett nytt verk, Leonce, av koreografen och konstnären Corinne Lanselle. Verket kännetecknas av att Öfverholm interagerar med en installation av prasslande plast som understundom verkar vilja uppsluka henne, understundom skydda henne. Koreografi och scenografi blir en finurlig helhet även om greppet känns aningens överanvänt.

Betydligt fräschare är Öfverholms eget nya verk, Pas de deux sans toi, som är inspirerat av Louise Bourgeois dikter och installationer och som hon framför tillsammans med Lindy Larsson. Öfverholm och Larsson matchar varandra utmärkt, kombinationen av hennes råa styrka och hans mjuka leende charm blir lika stimulerande som en riktigt välgjord espresso macchiato. Som titeln antyder är det saknaden efter den frånvarande som skildras, ibland rått och rakt på sak.

Njutningsfullt konfronterar Öfverholm publiken med vardagens smärtsamma sidor. Samtidigt sjunger Larsson, till synes obekymrat om hennes lidande, sin smäktande smörsång på ett sätt som bara han kan. Därigenom blir han en perfekt symbol för den permanent frånvarande partnern som inte bekymras eller ens berörs av sin övergivna partners lidande.

Ride The Wave Dude. Foto Mårten Spångberg & Krööt Juurak

Ride The Wave Dude. Foto Mårten Spångberg & Krööt Juurak

Spångberg & Juurak: Performanatics till sjöss
Mårten Spångberg & Krööt Juurak visar i sitt gemensamma performanceverk Ride The Wave Dude (15/10 WELD) att konst kan vara mycket, mycket enkel utan att missa målet. Med sin typiska lekfullhet tar Spångberg med sig publiken in i ett landskap konstruerat av sådant som blivit över.

På sitt sätt en lämplig inramning för ett nedslag i surfkulturen, vars oglassiga baksida utgörs av outsiders som samhället "tappat bort" på en glest befolkad strand. Individer som dock har samma längtan som alla andra surfare, att fånga den ultimata vågen.

Teamet Spångberg och Juurak matchar varandra väl, hennes mer avspända stil balanserar hans intensitet. På ett nästan omärkligt sätt lyckas de locka med sig publiken in i utforskandet av surfkulturens kärna, Vågen. Iscensättningen av mötet med Vågen är lika enkelt som genialt.

Genom uppspända trådar fångas upplevelsen av den absoluta (och sköra) balans som krävs för att bemästra de enorma krafter som fokuseras i en av dessa mäktiga vågor. En balans som är en förutsättning för att få den kick alla surfare drömmer om, en kick som är lika stark som de kickar som frambringas av konstgjord stimulantia.

Emergency Exit. Fotograf Ekaterina Sisfontes

Emergency Exit. Fotograf Ekaterina Sisfontes

Tana Maneva/Sahajo Project: På jakt efter själens nödutgång
Föreställningen Emergency Exit (3/11 Teater Giljotin) är skapad av den bulgariska performancekonstnären och regissören Tana Maneva som har studerat butoh för Rhizome Lee på Subbody Butoh School i Himalaya (Indien). Föreställning präglas av Subbody Butohs transcendentala och eleganta stil.

Dansen har en stimulerande lätthet som passar mycket bra för denna föreställning och som får mig att tänka på Kejsar Hadrianus ord att själen är kroppens kringfladdrande följeslagare. Den vitsminkade kvinnliga gestalten i det vita sparsamt inredda rummet som omges av glesa men effektivt avgränsande vajrar blir för mig en symbolisering av människan, eller snarare av hennes själ.  

En människa som utåt är välanpassad men inuti är som en vulkan på gränsen att explodera. Som en avspegling av det som rör sig innanför varelsens behärskade vita yta samspelar ljud och musik i en subtil ljud- och ljusscenografi. I rummets vithet rör sig varelsen med knyckigt eleganta rörelser präglade av en självpåtagen begränsning, likt en levande, förvriden frustrationsknut.

Men ju längre den trekvartslånga föreställningen pågår ju mer fragmentariseras den väl sammanhållna personligheten tills den helt upplöses. Slutligen sölas det vita rummet och gestalten ner av en blodröd vätska, vars färg också återfinns i en peruk som kvinnan dessförinnan tagit på sig. Iförd den röda peruken släpar hon sin nerblodade kropp mot "nödutgången" som hon finner i mellanrummet mellan de hårts spända vajrarna.
Lena Andrén
15 nov 2010


  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil