Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Giovanni Bucchieri, Pontus Lidberg och Wendy Wheelan. Fotograf Cristian Hillbom

Giovanni Bucchieri, Pontus Lidberg och Wendy Wheelan. Foto Cristian Hillbom

Ett samtal kring dansfilmen Labyrinth Within

När filmningen av dansfilmen Labyrinth Within startade sommaren 2010 deltog dansportalen,se i en presskonferens ute på Svartsjö Slott på Svartsjölandet väster om Stockholm.

Där träffades koreografen och filmskaparen Pontus Lidberg (PL) och dansarna Wendy Wheelan (WW) och Giovanni Bucchieri (GB) Här nedan ges ett sammandrag av samtalet.

Ett av alla intressanta inslag är Pontus Lidbergs nya dansfilm Labyrinth within med Wendy Wheelan, stjärna i New York City Ballet, som hon tillhört sedan 1984. Filmen är inspelad på Svartsjö Slott utanför Stockholm. Giovanni Bucchieri och Pontus Lidberg själv medverkar också. Arbetet med koreografin började i våras i New York där Pontus var 'artist in residence' vid Joyce SoHo och Baryshnikov Arts Center.

Pontus Lidberg och Wendy Wheelan. Fotograf Cristian Hillbom

Pontus Lidberg och Wendy Wheelan. Fotograf Cristian Hillbom

"Jag har aldrig gjort något liknande förut... och jag insåg att jag skulle älska att få göra fler projekt av den här sorten i framtiden." säger Wendy Wheelan i en intervju för webbsidan Oberon's Grove "Det här öppnade verkligen mina ögon för nya former av uttryck, dans och agerande. Jag fick verkligen använda min hjärna på ett annorlunda sätt. Projektet fick mig att ta fram fler sidor av mig själv, att lägga fler kort på bordet, så att säga. Det var mycket inspirerande och ingav mig stort självförtroende i slutänden."

Wendy Wheelan. Fotograf Cristian Hillbom

Wendy Wheelan. Fotograf Cristian Hillbom

Labyrinth Within är ett triangeldrama mellan Mannen, Hustrun och den undanglidande Älskaren i en mystisk, labyrintliknande lägenhet. Ett inre drama blir synligt bakom den perfekta fasaden. Musiken är ett originalverk av David Lang, inspelad av NorrlandsOperans Symfoniorkester med världsberömda cellisten Maya Baiser som soloartist.

Pontus Lidberg fortsätter att vara en av Sveriges mest produktiva koreografer. Förutom den nya filmen har han premiär på Norrlandsoprans scen i Umeå den 2 december. Det nya verket heter Warriors.

Wendy Wheelan (WW): Det är min första dansfilm, jag har inga förväntningar, jag går in i det här med öppna ögon. Det är inte många som arbetar med film på det här sättet. Pontus skapar allt, intrig, miljö. koreografi, och hans idéer är väldigt intressanta.

Wendy Wheelan och Pontus Lidberg repeterar. Foto Cristian Hillbom

Wendy Wheelan och Pontus Lidberg repeterar. Foto Cristian Hillbom

Pontus Lidberg (PL): Det görs mycket få dansfilmer även om det är inne just nu. Många fokuserar på dansen, på färdiga föreställningar – eller korta konstfilmer med rörelse i. Jag arbetar med dans direkt för kameran. Jag har ambitionen att kombinera både bild och dans.

Det är ett mysterium varför det görs så få dansfilmer, trots att de efterfrågas, festivaler anordnas, till exempel Shoot som Christina Molander håller i. Men det är en lång process att göra film, det har tagit fyra år för mig att komma så här långt. The Rain förra året och nu den här. Att göra dans för scen är en väl inarbetad process som ser ungefär likadan ut över hela världen. Film kräver många fler hänsyn och ställer andra krav. Man börjar från noll varje gång.

Jag träffade Wendy när vi båda arbetade med Christopher Wheeldons Morphoses Dance Company förra året och vi kollade in varandra från var sitt håll. Jag hade arbetat med ett manus, där Wendy av en lycklig slump passade in precis. Jag hade en klar bild av kvinnan i historien, hennes karaktär, utseende ålder och rörelsekvaliteter, och hon stämde på ett överraskande sätt med min inre bild, det var som om filmen var skriven för henne. Giovanni har jag känt länge och arbetat med tidigare och han var med i mina tankar från början.

Pontus Lidberg och Giovanni Bucchieri i The Rain. Fotograf Ralph Evers

Pontus Lidberg och Giovanni Bucchieri i The Rain. Foto Ralph Evers

Giovanni Bucchieri (GB): Pontus och jag arbetade tillsammans med filmen The Rain förra året och det har också varit en fantastiskt härlig upplevelse att arbeta med Wendy, min nya 'fru'. Jag kände henne inte innan. Det har varit hårda repetitionsveckor och nu vill vi komma igång på riktigt..

WW: Att dansa för film är väldigt annorlunda, det innebär att man filmar rörelserna från många, många vinklar innan man vet hur det ska bli. På scenen vet man var publiken finns och riktar sig mot den, här vet man inte riktigt hur det blir. Men Pontus vet precis hur han vill ha resultatet. Att dansa utan publik är ändå inget problem, vi har ju ett arbetslag på tjugo personer, de fungerar som vår publik.

Det är första gången jag arbetar i Sverige, jag har inte varit här förut. Om arbetet är olika mellan olika städer och länder? Pontus har en skandinavisk, egen stil. Giovanni och jag har våra olika stilar. Men Pontus har arbetat världen runt och skapat sin egen stil utifrån det. Vi blandar våra stilar och försöker göra allt så vackert som möjligt.

GB: Dansen har alltid varit internationell, men nu öppnas nya dörrar, dansare vill resa mer och få erfarenheter av andra stilar och kulturer, det intresset ökar hela tiden.

Wendy Wheelan och Pontus Lidberg. Fotograf Cristian Hillbom

Wendy Wheelan och Pontus Lidberg. Foto Cristian Hillbom

WW: Jag har arbetat ned många koreografer under hela min karriär, och jag älskar att möta nya konstnärer. När Pontus frågade mig ville jag gärna vara med och eftersom jag var i New York för New York City Ballets säsong kunde vi arbeta på de kvällar då jag var ledig.

GB: Jag var också i NY och vi repeterade i sju veckor. Bland det roligaste med att göra film är att för en gångs skull finns det något kvar. Du kan arbeta ett helt liv på scenen, göra många roller och det finns ingen riktig dokumentation som bevarar ditt arbete. Filmen blir en bekräftelse. Pontus har också förmågan att fånga ögonblickets känsla med kameran. Han är mer inspirerad av vanliga spelfilmsregissörer än dansfilmare,

WW: Det gör filmen mer intressant och är speciellt för dig Pontus. Dina dansfilmer ligger på en annan nivå, många dansfilmer känns ointressanta. Det är svårt att överföra dansens särart till film.

PL: David Langs musik har jag arbetat med många gånger, men det är första gången han gjort ett originalpartitur, delvis byggt på tidigare verk av honom. Han var i Umeå i oktober förra året då vi spelade in musiken med NorrlandsOperans symfoniorkester med cellisten Maya Baiser

Varför vi filmar på Svartsjö? Vi tänkte bygga en speciell scenografi för jag ville ha en miljö med rum i en lång fil, men med en begränsad budget hade vi aldrig kunnat åstadkomma en miljö som den här, som har allt det vi ville åstadkomma. Vi har filmat både inne i stan och här ute på Svartsjö.  Men slottet är bara ett skal, det kommer att se ut som en vanlig lägenhet. Jag ville ha strukturen med många rum i fil. Det kommer att se helt annorlunda ut.

Warriors. Fotograf Erin Baiano

Warriors. Fotograf Erin Baiano

Förra året skapade Pontus Heart of Silk för Vietnam National Ballet Theatre i Hanoi i samarbete med NorrlandsOperan – ett sagolikt vackert dansstycke med musik av Bach. Sedan dess har Pontus karriär nått nya höjder och listan på verk som han skapat med kompanier runt om i världen har blivit lång. På vägen har han träffat fler och fler dansare av hög klass. Dansare med en mjukhet och en teknisk briljans som inte ser tillkämpad ut på scenen.

Några av dessa ingår i hans nya stycke Warriors som han skapar i residens på NorrlandsOperan. Bland dem finns tre Hanoidansare, de övriga kommer från New York och Sverige. "Ett dreamteam", som Pontus själv uttrycker det. Musiken är nyskriven av kompositören B Tommy Andersson i nära samarbete med Pontus.

I Warriors vidareutvecklar Pontus ett tema som han  började utforska i verket Luminous för Beijing Contemporary Dance Theatre förra året. Det har med naturen att göra, människan som en del av en större helhet. Vridna träd, vind, snö och tid.

Warriors
Koreografi, scenografi & kostym: Pontus Lidberg
Dansare: Gabrielle Lamb, Oscar Salomonsson, Pontus Lidberg, Adrian Danchig-Waring, Craig Hall, Cao Duc Toan, Vu Van Nguyen
Ljusdesign: Patrik Bogårdh – Musik & dirigent: B Tommy Andersson/NorrlandsOperans Symfoniorkester

Cristian Hillbom
Anders Jörlén

28 sept 2010


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil