Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén i Sevilla: Flamencons röst

Bienal de Flamenco de Sevilla hade detta år titeln Flamenco de Viva Voz. Den grundades 1980 och är sannolikt världens främsta flamencofestival. Och den största, eftersom den pågår nästan ett kvartal om man räknar med de aktiviteter som föregår den officiella invigningen.

Med tanke på hur länge biennalen pågår är det lätt att inse att programmet är späckat av föreställningar, workshops, kurser med mycket mera. Själv fokuserade jag på två föreställningar, invigningskonserten på La Maestranza, Sevillas tjurfäktningsarena, och på en ny föreställning av Rocio Molina på Teatro La Maestranza. Därtill besökte jag världens enda (?) museum för Flamencodans.

Carmen Lozano och Jordi Flores framräder i Flamencomuseet. Foto Museo del Baile Flamenco

Carmen Lozano och Jordi Flores framräder i Flamencomuseet. Foto Museo del Baile Flamenco

Inledningskonserten var betitlad Historias de Viva Voz, och var en tre timmar lång flamencoorgie med sångaren Miguel Poveda med gäster. Den katalanskfödde Poveda är en av de bästa flamencosångare jag någonsin upplevt. Men sin intensiva scennärvaro, som matchades av en urstark röst och en till synes outsinlig energi, dominerade han den stora tjurfäktningsarenan från första till sista tonen. Och det förvånade inte mig det ringaste att publiken (huvudsakligast hemmapublik) unisont hyllade honom med ett dundrande Torero! Och de typiska rytmiserade handklappningarna, som visade att de ville ha extranummer. Vilket de också fick – trots att klockan då passerat halv två på natten.

Nu var Poveda förvisso inte ensam på scenen. Medverkade gjorde också de manliga flamencodansarna Rafael Estévez, Nani Paños och Antonio Ruz. Koreografin var dock så lättviktig att jag inte upplever att den gjorde dansarna rättvisa. Den kunde heller inte matcha sången, varken Povedas eller hans gästers. Det var som om koreografen Estévez, som även var kvällens regissör, inte riktigt haft tid att lägga ner sin själ i de återkommande dansinslagen.

Någon som däremot matchade sångarna och som tog scenen och publiken med storm var Laura Rozalén vars drottninglika scennärvaro står i kontrast till hennes sirligt feminina flamencodans. I en tid då flamencon blir allt mer teknisk och avskalad, dansar hon med en utstuderad elegans som trots den höga graden av förfining ändå präglas av en okonstlad naturlighet. När jag ser henne dansa kommer jag att tänka på vita spetsgardiner som fladdrar i sommarvinden och på dansare som Isadora Duncan.

Rocio Molina i Cuando las Piedras Vuelen. Fotograf Luis Castilla

Rocio Molina i Cuando las Piedras Vuelen. Fotograf Luis Castilla

För något år sedan gästade Laura Rozalén Sverige i Turquesa como el limon (Blå som citronen) tillsammans med kollegan Rocio Molina som i min mening är sin generations främsta kvinnliga flamencodansare. Molina medverkade också i festivalen där hon premiärvisade sitt nya verk Cuando las piedras vuelen (När stenarna flyger). Precis som titeln på förra verket antyder denna titel en motsättning eller en omöjlighet.

Och precis som förra verket förefaller det nya baseras på en högst personlig erfarenhet.  I Turquesa como el limon handlade det om kroppen, dess utseende och form och om att inte bli godkänd. I det nya verket förefaller Molina diskutera sin roll som utvecklare av en mycket stark tradition. Vad kan, och får, man egentligen göra? Som alla traditioner har också flamencon drag av utvecklingsfientlighet, allt skall förbli exakt så som det alltid varit. Men Rocio Molina vore inte Rocio Molina om hon inte oförskräckt gav sig i klinch med den förstenande traditionen, och sina egna tvivel.

Verket går, via vad man skulle kunna beskriva som ’stationer’ uppbyggda och ljussatta av scenografen Carlos Marquerie, mot sitt klimax. Under denna ’resa’ tar föreställningens jag itu med de utmaningar som möter henne varefter hon återvänder till bädden av stenar där hon legat inkilad i verkets inledning. Men denna gång får hon själv stenarna att flyga genom att flytta dem med sina egna händer.

Koreografin och dansen kännetecknas av Molinas tekniskt drivna stil vilket i sig är helt nog för att man skall vilja se mer, och mer, och mer. Men hon omger sig också av karismatiska sångare och musiker som hon generöst ger plats på scenen. Den traditionella sången (cante) och gitarrmusiken (toque) samt en scen som för tankarna till den traditionella avslutningen av ett flamencoframförande, balanserar det faktum att koreografin använder flamencons steg i en västerländsk koreografisk form. Och på så sätt gör Molina det omöjliga möjligt genom att visa att det är möjligt att utvecklas som samtida scenkonstnär utan att förvanska flamencodansen. En åsikt som publiken i den stora och välfyllda teatersalongen också verkade dela eftersom den gav Molina en stående ovation.

Från flamencomuseets samlingar. Foto Museo del Baile Flamenco

Från flamencomuseets samlingar. Foto Museo del Baile Flamenco

Museo del Baile Flamenco
I Sevilla finns Museo del Baile Flamenco, ett ambitiöst museum som vill sprida kunskap om flamencodansen. Kanske lite väl överambitiöst eftersom det tenderar att bli mer pedagogik än upplevelse. Även om jag verkligen uppskattade det interaktiva programmet och exemplen på olika stilar och artister skulle jag vilja ha mer upplevelse. En början till en mer upplevelseinriktad utställning fanns i ett av rummen där flamencodansare mycket suggestivt projiceras på väggarna.

Jag skulle också gärna se mer av föremål från förr: kläder, accessoarer, program etc. Som det nu var fanns det, mer som en ursäkt, i ett litet rum en samling av mementos från förra sekelskiftet medan tredje våningens utställningssal fylldes av rätt intetsägande samtida konst. Den verkliga plumpen i protokollet för detta unga ambitiösa museum är att man i introduktionen till utställningarna möter en tydligt uttalad vilja att mörka det faktum att flamencon uppstod bland Andalusiens stora romska befolkning.

Idag är flamencon spridd över hela jorden men det är ändå en speciell upplevelse att återvända till dess andalusiska rötter – och i synnerhet att gå på flamencofestival i Sevilla.

Lena Andrén
14 okt 2010


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil