Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén i Sevilla: Flamencons röst

Bienal de Flamenco de Sevilla hade detta år titeln Flamenco de Viva Voz. Den grundades 1980 och är sannolikt världens främsta flamencofestival. Och den största, eftersom den pågår nästan ett kvartal om man räknar med de aktiviteter som föregår den officiella invigningen.

Med tanke på hur länge biennalen pågår är det lätt att inse att programmet är späckat av föreställningar, workshops, kurser med mycket mera. Själv fokuserade jag på två föreställningar, invigningskonserten på La Maestranza, Sevillas tjurfäktningsarena, och på en ny föreställning av Rocio Molina på Teatro La Maestranza. Därtill besökte jag världens enda (?) museum för Flamencodans.

Carmen Lozano och Jordi Flores framräder i Flamencomuseet. Foto Museo del Baile Flamenco

Carmen Lozano och Jordi Flores framräder i Flamencomuseet. Foto Museo del Baile Flamenco

Inledningskonserten var betitlad Historias de Viva Voz, och var en tre timmar lång flamencoorgie med sångaren Miguel Poveda med gäster. Den katalanskfödde Poveda är en av de bästa flamencosångare jag någonsin upplevt. Men sin intensiva scennärvaro, som matchades av en urstark röst och en till synes outsinlig energi, dominerade han den stora tjurfäktningsarenan från första till sista tonen. Och det förvånade inte mig det ringaste att publiken (huvudsakligast hemmapublik) unisont hyllade honom med ett dundrande Torero! Och de typiska rytmiserade handklappningarna, som visade att de ville ha extranummer. Vilket de också fick – trots att klockan då passerat halv två på natten.

Nu var Poveda förvisso inte ensam på scenen. Medverkade gjorde också de manliga flamencodansarna Rafael Estévez, Nani Paños och Antonio Ruz. Koreografin var dock så lättviktig att jag inte upplever att den gjorde dansarna rättvisa. Den kunde heller inte matcha sången, varken Povedas eller hans gästers. Det var som om koreografen Estévez, som även var kvällens regissör, inte riktigt haft tid att lägga ner sin själ i de återkommande dansinslagen.

Någon som däremot matchade sångarna och som tog scenen och publiken med storm var Laura Rozalén vars drottninglika scennärvaro står i kontrast till hennes sirligt feminina flamencodans. I en tid då flamencon blir allt mer teknisk och avskalad, dansar hon med en utstuderad elegans som trots den höga graden av förfining ändå präglas av en okonstlad naturlighet. När jag ser henne dansa kommer jag att tänka på vita spetsgardiner som fladdrar i sommarvinden och på dansare som Isadora Duncan.

Rocio Molina i Cuando las Piedras Vuelen. Fotograf Luis Castilla

Rocio Molina i Cuando las Piedras Vuelen. Fotograf Luis Castilla

För något år sedan gästade Laura Rozalén Sverige i Turquesa como el limon (Blå som citronen) tillsammans med kollegan Rocio Molina som i min mening är sin generations främsta kvinnliga flamencodansare. Molina medverkade också i festivalen där hon premiärvisade sitt nya verk Cuando las piedras vuelen (När stenarna flyger). Precis som titeln på förra verket antyder denna titel en motsättning eller en omöjlighet.

Och precis som förra verket förefaller det nya baseras på en högst personlig erfarenhet.  I Turquesa como el limon handlade det om kroppen, dess utseende och form och om att inte bli godkänd. I det nya verket förefaller Molina diskutera sin roll som utvecklare av en mycket stark tradition. Vad kan, och får, man egentligen göra? Som alla traditioner har också flamencon drag av utvecklingsfientlighet, allt skall förbli exakt så som det alltid varit. Men Rocio Molina vore inte Rocio Molina om hon inte oförskräckt gav sig i klinch med den förstenande traditionen, och sina egna tvivel.

Verket går, via vad man skulle kunna beskriva som ’stationer’ uppbyggda och ljussatta av scenografen Carlos Marquerie, mot sitt klimax. Under denna ’resa’ tar föreställningens jag itu med de utmaningar som möter henne varefter hon återvänder till bädden av stenar där hon legat inkilad i verkets inledning. Men denna gång får hon själv stenarna att flyga genom att flytta dem med sina egna händer.

Koreografin och dansen kännetecknas av Molinas tekniskt drivna stil vilket i sig är helt nog för att man skall vilja se mer, och mer, och mer. Men hon omger sig också av karismatiska sångare och musiker som hon generöst ger plats på scenen. Den traditionella sången (cante) och gitarrmusiken (toque) samt en scen som för tankarna till den traditionella avslutningen av ett flamencoframförande, balanserar det faktum att koreografin använder flamencons steg i en västerländsk koreografisk form. Och på så sätt gör Molina det omöjliga möjligt genom att visa att det är möjligt att utvecklas som samtida scenkonstnär utan att förvanska flamencodansen. En åsikt som publiken i den stora och välfyllda teatersalongen också verkade dela eftersom den gav Molina en stående ovation.

Från flamencomuseets samlingar. Foto Museo del Baile Flamenco

Från flamencomuseets samlingar. Foto Museo del Baile Flamenco

Museo del Baile Flamenco
I Sevilla finns Museo del Baile Flamenco, ett ambitiöst museum som vill sprida kunskap om flamencodansen. Kanske lite väl överambitiöst eftersom det tenderar att bli mer pedagogik än upplevelse. Även om jag verkligen uppskattade det interaktiva programmet och exemplen på olika stilar och artister skulle jag vilja ha mer upplevelse. En början till en mer upplevelseinriktad utställning fanns i ett av rummen där flamencodansare mycket suggestivt projiceras på väggarna.

Jag skulle också gärna se mer av föremål från förr: kläder, accessoarer, program etc. Som det nu var fanns det, mer som en ursäkt, i ett litet rum en samling av mementos från förra sekelskiftet medan tredje våningens utställningssal fylldes av rätt intetsägande samtida konst. Den verkliga plumpen i protokollet för detta unga ambitiösa museum är att man i introduktionen till utställningarna möter en tydligt uttalad vilja att mörka det faktum att flamencon uppstod bland Andalusiens stora romska befolkning.

Idag är flamencon spridd över hela jorden men det är ändå en speciell upplevelse att återvända till dess andalusiska rötter – och i synnerhet att gå på flamencofestival i Sevilla.

Lena Andrén
14 okt 2010


  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil