Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén i Sevilla: Flamencons röst

Bienal de Flamenco de Sevilla hade detta år titeln Flamenco de Viva Voz. Den grundades 1980 och är sannolikt världens främsta flamencofestival. Och den största, eftersom den pågår nästan ett kvartal om man räknar med de aktiviteter som föregår den officiella invigningen.

Med tanke på hur länge biennalen pågår är det lätt att inse att programmet är späckat av föreställningar, workshops, kurser med mycket mera. Själv fokuserade jag på två föreställningar, invigningskonserten på La Maestranza, Sevillas tjurfäktningsarena, och på en ny föreställning av Rocio Molina på Teatro La Maestranza. Därtill besökte jag världens enda (?) museum för Flamencodans.

Carmen Lozano och Jordi Flores framräder i Flamencomuseet. Foto Museo del Baile Flamenco

Carmen Lozano och Jordi Flores framräder i Flamencomuseet. Foto Museo del Baile Flamenco

Inledningskonserten var betitlad Historias de Viva Voz, och var en tre timmar lång flamencoorgie med sångaren Miguel Poveda med gäster. Den katalanskfödde Poveda är en av de bästa flamencosångare jag någonsin upplevt. Men sin intensiva scennärvaro, som matchades av en urstark röst och en till synes outsinlig energi, dominerade han den stora tjurfäktningsarenan från första till sista tonen. Och det förvånade inte mig det ringaste att publiken (huvudsakligast hemmapublik) unisont hyllade honom med ett dundrande Torero! Och de typiska rytmiserade handklappningarna, som visade att de ville ha extranummer. Vilket de också fick – trots att klockan då passerat halv två på natten.

Nu var Poveda förvisso inte ensam på scenen. Medverkade gjorde också de manliga flamencodansarna Rafael Estévez, Nani Paños och Antonio Ruz. Koreografin var dock så lättviktig att jag inte upplever att den gjorde dansarna rättvisa. Den kunde heller inte matcha sången, varken Povedas eller hans gästers. Det var som om koreografen Estévez, som även var kvällens regissör, inte riktigt haft tid att lägga ner sin själ i de återkommande dansinslagen.

Någon som däremot matchade sångarna och som tog scenen och publiken med storm var Laura Rozalén vars drottninglika scennärvaro står i kontrast till hennes sirligt feminina flamencodans. I en tid då flamencon blir allt mer teknisk och avskalad, dansar hon med en utstuderad elegans som trots den höga graden av förfining ändå präglas av en okonstlad naturlighet. När jag ser henne dansa kommer jag att tänka på vita spetsgardiner som fladdrar i sommarvinden och på dansare som Isadora Duncan.

Rocio Molina i Cuando las Piedras Vuelen. Fotograf Luis Castilla

Rocio Molina i Cuando las Piedras Vuelen. Fotograf Luis Castilla

För något år sedan gästade Laura Rozalén Sverige i Turquesa como el limon (Blå som citronen) tillsammans med kollegan Rocio Molina som i min mening är sin generations främsta kvinnliga flamencodansare. Molina medverkade också i festivalen där hon premiärvisade sitt nya verk Cuando las piedras vuelen (När stenarna flyger). Precis som titeln på förra verket antyder denna titel en motsättning eller en omöjlighet.

Och precis som förra verket förefaller det nya baseras på en högst personlig erfarenhet.  I Turquesa como el limon handlade det om kroppen, dess utseende och form och om att inte bli godkänd. I det nya verket förefaller Molina diskutera sin roll som utvecklare av en mycket stark tradition. Vad kan, och får, man egentligen göra? Som alla traditioner har också flamencon drag av utvecklingsfientlighet, allt skall förbli exakt så som det alltid varit. Men Rocio Molina vore inte Rocio Molina om hon inte oförskräckt gav sig i klinch med den förstenande traditionen, och sina egna tvivel.

Verket går, via vad man skulle kunna beskriva som ’stationer’ uppbyggda och ljussatta av scenografen Carlos Marquerie, mot sitt klimax. Under denna ’resa’ tar föreställningens jag itu med de utmaningar som möter henne varefter hon återvänder till bädden av stenar där hon legat inkilad i verkets inledning. Men denna gång får hon själv stenarna att flyga genom att flytta dem med sina egna händer.

Koreografin och dansen kännetecknas av Molinas tekniskt drivna stil vilket i sig är helt nog för att man skall vilja se mer, och mer, och mer. Men hon omger sig också av karismatiska sångare och musiker som hon generöst ger plats på scenen. Den traditionella sången (cante) och gitarrmusiken (toque) samt en scen som för tankarna till den traditionella avslutningen av ett flamencoframförande, balanserar det faktum att koreografin använder flamencons steg i en västerländsk koreografisk form. Och på så sätt gör Molina det omöjliga möjligt genom att visa att det är möjligt att utvecklas som samtida scenkonstnär utan att förvanska flamencodansen. En åsikt som publiken i den stora och välfyllda teatersalongen också verkade dela eftersom den gav Molina en stående ovation.

Från flamencomuseets samlingar. Foto Museo del Baile Flamenco

Från flamencomuseets samlingar. Foto Museo del Baile Flamenco

Museo del Baile Flamenco
I Sevilla finns Museo del Baile Flamenco, ett ambitiöst museum som vill sprida kunskap om flamencodansen. Kanske lite väl överambitiöst eftersom det tenderar att bli mer pedagogik än upplevelse. Även om jag verkligen uppskattade det interaktiva programmet och exemplen på olika stilar och artister skulle jag vilja ha mer upplevelse. En början till en mer upplevelseinriktad utställning fanns i ett av rummen där flamencodansare mycket suggestivt projiceras på väggarna.

Jag skulle också gärna se mer av föremål från förr: kläder, accessoarer, program etc. Som det nu var fanns det, mer som en ursäkt, i ett litet rum en samling av mementos från förra sekelskiftet medan tredje våningens utställningssal fylldes av rätt intetsägande samtida konst. Den verkliga plumpen i protokollet för detta unga ambitiösa museum är att man i introduktionen till utställningarna möter en tydligt uttalad vilja att mörka det faktum att flamencon uppstod bland Andalusiens stora romska befolkning.

Idag är flamencon spridd över hela jorden men det är ändå en speciell upplevelse att återvända till dess andalusiska rötter – och i synnerhet att gå på flamencofestival i Sevilla.

Lena Andrén
14 okt 2010


  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil