Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nya dansarutbildningen: en modell för perfektion?

År 2007 skickade Operans dåvarande balettchef Madeleine Onne ett brev till flera departement och myndigheter. Onne pekade på den bristande tekniska kvalitén på Kungliga Svenska balettskolans elever, något som gav upphov till en upprörd debatt där dansarna kände sig uthängda och hela skolans grundvalar ifrågasattes.

I en intervju för Dagens Nyheter den 23 juni i år kunde man läsa följande uttalande av Jan Björklund: ”Vi kan inte ha det vanliga svenska jantelagstänkandet om att alla ska få vara med.”

Studenter 2010: Elizabeth Andrews och Philip Berlin. Fotograf Carl Thorborg

Studenter 2010: Elizabeth Andrews och Philip Berlin. Fotograf Carl Thorborg

Madeleine Onne menade att eleverna som examinerats från skolan blev utkonkurrerade av utländska dansare som höll en högre teknisk nivå. Regeringen har därefter uttryckt en önskan om att den klassiska baletten och dess repertoar ska kunna fortsätta att utvecklas i Sverige. En förutsättning för detta, menar man, är kvalificerade inhemska dansare.

Förslagen som har presenterats gäller en yrkesdansarutbildning från grundskolenivå till gymnasial nivå som håller internationell klass. Regeringen har bland annat föreslagit att antagningreglerna ändras från hösten 2011.

Eleverna ska gallras till årskurs sju och under gymnasiet och de elever som inte håller måttet kommer att ombes att lämna skolan. Idag anses inte eleverna få tillräckligt med tid för dansämnet och regeringen har därför även föreslagit att både antalet timmar och lärartätheten ska utökas.

Jan Björklunds pressekreterare Anna Neuman säger till Dansportalen: ”Den nya utbildningen kommer inte att påverka danslärarutbildningarna på till exempel Danshögskolan. Syftet med förändringarna är att stärka dansen som konstart i Sverige genom att göra yrkesdansarutbildningen mer konkurrenskraftig. Utbildningen ställer stora krav på både fysiska förutsättningar hos eleven och på psykisk styrka.”

Eleverna har redan i dagsläget mental träning såväl som anatomi och näringslära på schemat inom ämnet idrott och hälsa. Initiativet med mentorskap på Balettakademien i Stockholm vore dock något att ta efter även på Kungliga Svenska Balettskolan. Den psykiska styrkan som krävs behöver stöd för att utvecklas - ett stöd som dessutom kan komma att bli en värdefull kontakt väl ute i yrkeslivet.

Ett annat förslag är att några företrädare från dansprofessionen ska medverka i utformningen av yrkesdansarutbildningen, något jag personligen tror kommer att vara helt avgörande om den här nya modellen ska utveckla sig i rätt riktning.

Kerstin Lidström, balettskolechef på Kungliga Svenska balettskolan Länk till annan webbplats., ger följande kommentar på utredningen: ”Förslaget om elevhem är positivt och även det minskade elevantalet på gymnasiet som gör att eleven kan få mer individualiserad utbildning. Lovande är också att ett, av regeringen tillsatt, organ skall ha ett övergripande inflytande över utbildningen och uppföljning av kvalitén. Eftersom grundskoledelen av dansutbildningen finns på flera orter i landet ger det möjlighet till en mer likvärdig utbildning. Vi tycker det är positivt att man tar utbildningen på allvar. Vi vill ju ha en utbildning som får fram de bästa dansarna och då måste också förutsättningarna som ges vara de optimala. Många av de förslagen som presenterats är bra, men i nuläget är ingenting klart.”

Madeleine Onne klev fram och betonade de faktiska krav som ställs på en yrkesdansare. Det kan inte ha varit en lätt sak att framföra till sina egna elever, barn och ungdomar med drömmar. Hon belyste framförallt det ideal som den klassiska världen representerar och eftersträvar, nämligen perfektion. För många kan detta tyckas ha en abstrakt prägel.

Surrealisten Salvador Dali lär ha sagt ”var inte rädd för perfektion, du kommer aldrig att nå det”. I balettvärlden ljuder däremot mantrat, om än i undertext: om det inte är perfektion är det olidligt.

Balett upphäver tyngdlagar och tar åskådaren på en illusorisk resa där dansarna landar ljudlöst på pudrade fötter. Där männen gärna lockar till sig spontanapplåder genom att spexa i kraftprovssolon och lyfter sin partner som om hon vore av dun. Där kvinnorna inte sällan får gestalta ljuva karaktärer som svävar lyriskt eller förtvivlat ut på scen.

Frida Hambreus i en skolföreställning 2009. Fotograf Sanna Andrée

Frida Hambreus i en skolföreställning 2009. Fotograf Sanna Andrée

Det finns så klart sköna undantagsroller i den klassiska repertoaren och men alltför få. Det är knappast i harmoni med samtiden, men alldeles oavsett så vill ingen sitta på nålar på parkett. Balett behöver framföras med en innerlig känslighet i kombination med en solid och fulländad teknik. Ett fåtal klarar av att uppnå och utstå den klassiska balettens krav. Pansarhjärtan krävs.

Utredningar av det här slaget och genomtänkta förslag i all ära, men balettvärlden är till stor del sluten, och är generellt sett ingen uppdaterad eller progressiv miljö. Man kan fråga sig om det verkligen behöver vara så?

Eleverna på den moderna linjen har större utrymme och möjlighet att utvecklas i en individuell riktning vad gäller ideal, teknik och tolkning. Improvisation är ett centralt redskap i den moderna dansarens arbete, innovation efterfrågas och ofta skapas koreografiskt material genom dialog mellan koreograf och dansare. Man finner nya vägar för sin verksamhet och samarbetar i gränsland mellan konstformer såsom film, konst och teater.

Inom baletten är man mer angelägen om att vara sin tradition trogen, med allt vad det innebär. För yrkesdansare vore det i mina ögon önskevärt med jämnare fördelning av resurser, mer nytänkande och överbryggande initiativ dansformerna och kulturinstitutionerna emellan. Varför inte exempelvis en fast performancescen för moderna danskonstnärer i entrén på Moderna museet? Och varför finns det inte fler fria klassiska grupper…?

Mycket har hänt sen min tid på Kungliga Svenska Balettskolan i början på nittiotalet. Då var det till exempel gallringar varje termin. Från tio års ålder fick vi nummerlappar på bröstet och dansade för en samlad lärarkår, som granskade oss kritiskt. De som inte motsvarade kraven fick ett brunt kuvert hem. Det var förstås smärtsamt för de elever som fick lämna skolan, men falsk uppmuntran bär ingenstans.

Samtidigt är inte drömmar uppbyggda av andras uppdiktade villkor. Drömmar är högst personliga och sårbara, och dans kan oavsett villkor lämna bestående och fantastiska avtryck i människor. Det måste få vara det viktigaste, inte perfekta linjer eller ens ett kontrakt på en anrik institution.

En av Sveriges främsta koreografer ville vid ett tillfälle visa mig en video med, som hon uttryckte det: ”Världens bästa dansare!”
Dansaren visade sig vara en tioårig flicka från tredje världen som med hela sig uttryckte nödvändigheten i att dansa. Så långt ifrån Operan man kan komma och ändå så nära dansens innersta väsen. I glädjen och råkraften hos ett barn som inte kan sitta still när rytmer når henne.

Johanna Mork
23 sep 2010

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil