Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Under repetition av Exit, pursued by a bear. Fotograf David Amzallag

Under repetition av Exit, pursued by a bear. Fotograf David Amzallag

Cristian Hillbom: Koreografen Pontus Lidberg skapar "Exit, pursued by a bear" med Shakespeare-tema för karaktärsdansare i Köpenhamn

Koreografen och dansaren Pontus Lidberg har de senaste åren satt upp sina verk – och skapat nya – både i Asien och i Europa, i vår är han inbjuden att arbeta på Baryshnikov Art Center i New York.

I april i år var det premiär för ett nytt verk i Köpenhamn på Det Kongeliges nya scen Skuespilhuset. Med Shakespeare som tema skapade Pontus ett verk baserat på En Midsommarnattsdröm och En Vintersaga.

Dansportalen mötte Pontus Lidberg i Köpenhamn, i samband med arbetet på det nya verket: Exit, pursued by a bear.

Pontus Lidberg ger instruktioner till dansarna. Fotograf David Amzallag

Pontus Lidberg ger instruktioner till dansarna. Fotograf David Amzallag

Du arbetar idag över hela världen, det blir naturligtvis ett ganska tufft schema, men du verkar stimulerad av att jobba på det sättet.

De senaste åren har det varit ett stort pusslande med att få tid till alla projekt och uppsättningar. Jag tycker väldigt mycket om mitt arbete så jag känner mig motiverad att göra det.

Det är roligt att resa och uppleva olika sammanhang, platser och dansare.

Du är utbildad som dansare vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm, men du började redan på skolan med koreografi. Vad var det som inspirerade dig till det?

Jag var intresserad av att vara kreativ och det har jag varit sedan jag var liten, koreografi ger många möjligheter till att vara kreativ. Det finns så många aspekter man kan jobba med som bilder, musik, rörelser, uttryck och innehåll.

För du noteringar när du kommer på en idé till ett verk, eller är det något som du börjar sätta dig in i när det finns ett konkret verk att jobba med?

Jag söker inte skäl till att göra verk, utan antingen har jag idén eller så har jag det inte. Än har jag inte kommit i den situationen att jag inte vet vad jag ska göra när jag fått en beställning. Det kommer en stadig ström av idéer som jag inte har någon kontroll över hur och när de kommer… Jag minns dem utan noteringar, men jag tycker mycket om min anteckningsbok!

Koreografen Pontus Lidberg är efterfrågad av många kompanier i världen. Fotograf David Amzallag

Koreografen Pontus Lidberg är efterfrågad av många kompanier i världen. Fotograf David Amzallag

Hur lägger du upp ditt arbete när du ska börja jobba med dansarna på ett nytt verk?

Det är väldigt olika beroende på vem man jobbar med. Det finns dansare som jag har jobbat med många gånger tidigare och känner mig bekväm med och vi utvecklar koreografin tillsammans. I andra fall har jag en väldigt tydlig bild av vad jag vill göra, på vägen dit kan den komma att förändras i kontakt med andra dansare och andra konstnärer. De gånger jag ska jobba med någon som jag inte träffat förut försöker jag att vara så öppen som det är möjligt.

Själva mötet kan således förändra verket, jag kan ha en väldigt tydlig bild och ändå så förändras den i sammanhanget och i samarbetet med andra dansare och andra konstnärer.

Hur väljer du musik till dina verk? Föredrar du klassisk eller modern musik till dina verk?

Jag föredrar varken klassiskt eller modernt, det beror helt på sammanhanget eller stycket som ska framföras och vem jag ska jobba med. Däremot är jag väldigt musikintresserad och väljer gärna musik som jag tycker är bra. Jag väljer sällan ljudlandskap eller musik som bara är en bakgrund till någonting. Jag jobbar väldigt nära musiken oavsett vilken slags musik jag jobbar med.

Kan du berätta mer om samarbetet kompositören David Lang i New York?

Jag har använt hans musik i flera tidigare verk, men under åren har viljan växt fram att vi båda skulle göra något specifikt tillsammans.

Nu i sommar har jag ett nytt dansfilmprojekt där David Lang har skrivit musiken. Den spelas av en cellist som heter Maya Beiser, tillsammans med Norrlandsoperans symfoniorkester.

Du har skapat många verk för kompanier och balettscener i Asien?

Asien ligger ganska långt bort och det är lätt att ha en förutfattad mening om vad dans kan vara så långt bort. Jag har arbetat i Vietnam och i Kina. Det är två helt olika länder och anledningen till att jag kommit dit har också olika ursprung.  

Till Vietnam kom jag tack vare SIDAs samarbete med olika svenska kulturorganisationer såsom Norrlandsoperan. Genom det samarbetet sändes jag första gången att arbeta med Vietnam National Ballet. Det blev väldigt lyckat både för mig och för dem, det var ömsesidigt uppskattat. Jag kom tillbaka till Vietnam i slutet av förra året och satte upp ännu ett verk för dem.

Till Peking kom jag på rekommendation och fick i uppdrag att sätta upp ett verk för ett modernt danskompani som heter Beijing Contemporary Dance Theatre. I kinesiska ögon är det ett unikt kompani eftersom det är ett privat initiativ. Men de har statligt stöd och även Peking stad stöder kompaniet.  Även arbetet i Peking var ett väldigt lyckat möte.    

Pontus Lidberg utanför det nya Skuespilhuset med Operaen i bakgrunden. Fotograf Cristian Hillbom

Pontus Lidberg utanför det nya Skuespilhuset med Operaen i bakgrunden. Fotograf Cristian Hillbom

Dina dansfilmer har fått beröm och priser och det är välförtjänt, vad skiljer arbetet med film från teaterscenen?

Med film arbetar man väldigt specifikt med bild och man kan skapa i stort sett vilken bild som helst, det blir i stort sett budgeten som avgör vad man kan göra. På scenen är det åskådaren som väljer vad man vill se utifrån en mycket större totalbild. Så det är ett helt annat tänk.

Du verkar road av att växla mellan scen och film?

Jag tycker väldigt mycket om jobba med både scen och film, för på scen i ett liveframförande kommer man i kontakt med dansarna i stunden. Det finns något magiskt med att se människor göra någonting live. Det är samma sak med musiker som spelar ett verk. Det är inte sämre eller bättre men det är skillnad att höra någon spela framför näsan på en mot att höra en fantastisk inspelning. Båda har sina fördelar.

Du är Artist in Residence hos Baryshnikov i New York, vad innebär det för dig?

Baryshnikov har öppnat en stor byggnad i New York som heter Baryshnikov Art Center där det finns dansstudios och en teater. De bjuder in vissa danskonstnärer att jobba där och ställer upp med lokaler och infrastruktur till koreografer och dansare. Det innebär att jag spenderar tid i New York och arbetar i hans hus.
New York är väldigt spännande att jobba i och Baryshnikov Art Center har väldigt fina lokaler.

Du har nu gjort ett nytt dansverk i Köpenhamn baserad på Shakespeare, berätta om tillkomsten och idén till detta verk?

Jag har arbetat med kompaniets karaktärsdansare. Bakgrunden är att Jirí Kylián kom till Köpenhamn för att sätta upp ett verk och då jobbade han med några av karaktärsdansarna. Kylián hade även ett eget kompani för äldre dansare som tyvärr inte existerar idag.

Då föddes idén att göra ett helt nytt längre verk för dessa nio karaktärsdansare. Temat skulle vara Shakespeare men frånsett temat så var det fritt för mig att skapa vad jag ville. Dansverket är sammanvävt av scener och karaktärer från En midsommarnattsdröm och En vintersaga.

Karaktärsdansarna är mellan 43 och 70 år gamla, det är ett stort spann och deras fysiska egenskaper är naturligtvis olika. De är verkligen karaktärer allihop och det är inte en homogen grupp. En del av dessa dansare var stora stjärnor på 1960-talet och att arbeta med dem i dag när de är 60-70 år är väldigt speciellt. I vanliga fall jobbar jag på ett fysiskt krävande sätt, det kan jag inte göra i det här verket. Det handlar mer om subtila uttryck och förflyttningar, gester och tablåer.

Dansverket har absolut förädlats i samarbetet med dansarna, men de flesta idéerna hade jag med mig när vi började. Jag skrev ihop ett synopsis tillsammans med en dramaturg och utifrån det har vi arbetat ut dessa scener.

Skulle du kunna sätta upp detta verk någon annanstans?

Både ja och nej. Jag har delat upp de nio dansarna på två lag. De två lagen är väldigt olika, de gör samma koreografi och samma tablåer, men det är ändå helt olika, mycket mer än i ett traditionellt dansverk. Det ligger närmare teater eftersom tolkningarna är individuella. Visst skulle jag kunna sätta upp det någon annanstans men verket skulle förändras mycket.

Cristian Hillbom
17 maj 2010


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil