Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Pris till Agneta Stjernlöf-Valcu – Sveriges första koreolog

Stipendiat Agneta Stjernlöf-Valcu. Fotograf Cristian Hillbom

Stipendiat Agneta Stjernlöf-Valcu. Fotograf Cristian Hillbom

Koreologen Agneta Stjernlöf-Valcu har fått Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium. Priset delades ut på Kungliga Operan den 19 februari i samband med nypremiären av baletten Onegin, en balett som Agneta håller för den kanske främsta av alla. Stipendiet är på 50 000 kr.

Agneta Stjernlöf-Valcu, som får stipendiet för sina stora insatser för danskonsten, utbildades som dansare hos den legendariska pedagogen Lilian Karina. 1967 prövade hon till Operan och blev anställd som betald elev. Hon tyckte särskilt mycket om att dansa karaktärsdanser och dåvarande balettchefen Erik Bruhn föreslog att hon skulle åka till Ryssland för att lära sig mer om just karaktärsdans. Men när hon kom att arbeta med den engelska koreologen Faith Worth inför premiären på Romeo och Julia 1969, tyckte hon att det vore bra att lära sig mer om dansernas uppbyggnad först.

Agneta reste på eget bevåg till London där hon under två år utbildade sig till koreolog – konsten att teckna ned baletternas steg knutet till orkesterpartituret – vid Benesh Institute. Som praktikarbete kom hon hem för att assistera koreografen Anthony Tudor vid TV-inspelningen av baletten Dark Elegies "Det var en fantastisk upplevelse att arbeta med Tudor, han var så oerhört musikalisk och allt han gjorde var så teatermässigt väl uttänkt," säger Agneta.

1972, när utbildningen var klar, kallade Erik Bruhn hem henne och sa "strunta i Ryssland, vi behöver en koreolog". Sedan dess har Agneta arbetat som koreolog vid Kungliga Baletten och lett instuderingsarbetet av ett stort antal verk.  Till de koreografer hon uppskattat mest att arbeta med. förutom Tudor, hör Jiri Kylián med sin stora musikalitet och John Neumeier med sin ofelbara teaterkänsla. Samarbetet med Pär Isberg och senast Christian Spuck har också betytt mycket.

"Det mest givande i arbetet som koreolog är själva analysen av ett verks konstruktion och av alla rörelser som ingår. Det har också varit en stor glädje att få arbeta med så många spännande konstnärer. Som koreolog kommer man många gånger mycket nära koreografen och får många avslöjande inblickar i  avsikterna och motiven bakom deras verk."

Officiellt är Agneta nu pensionär från Kungliga Operan "men jag hoppas få fortsätta arbetet med att avsluta noteringarna av många av de verk jag arbetat med. Det gäller stora delar av t.ex. Birgit Cullbergs och Ivo Cramérs och Pär Isbergs baletter men även Jerome Robbins Les Noces och verk av så skilda koreografer som Leonide Massine och Niels Christe. Man hinner normalt inte med att färdigställa koreologpartituret medan man håller på med själva instuderingen. Det fattas ofta några sidor på slutet," säger Agneta.

Agneta Stjernlöf-Valcu har även tilldelats Mariane Orlandos hedersstipendium 1999 för sitt arbete inom danskonsten.

Gunilla Roempkes dotter Titti Gentele, pristagaren Agneta  Stjernlöf-Valcu samt koreografen Pär Isberg. Fotograf Cristian Hillbom

Gunilla Roempkes dotter Titti Gentele, pristagaren Agneta Stjernlöf-Valcu samt koreografen Pär Isberg. Fotograf Cristian Hillbom

Juryns motivering till stipendiet
Agneta Stjernlöf-Valcu har av koreografer runt om i välden anförtrotts att ansvara för nyinstuderingar av både gamla och nya verk. Hon har både den artistiska och organisatoriska förmågan!

Som koreolog lär hon ut grunden till vad hela verket vilar på och rör sig lätt mellan Drottningholms stildans, modernt och de stora klassikerna.

Hon är extraordinär inom sitt yrke och en pionjär inom området i Skandinavien. 
Till den nya generations dansare, som ofta inte är familjära med verkets ursprung, överför hon med varsam hand känslan och grundtanken.

Agneta levandegör koreografernas intentioner. Hon har också en unik förmåga att med sitt organisatoriska sinne hjälpa koreografen att realisera sina visioner under skapandet av nya verk, ett exempel är Natalia Makarovas uppsättning av Törnrosa för Royal Ballet i London.

Gunilla Roempke
Gunilla Roempke, 1940–2005, var dansare, balettchef och dansforskare; 1958 engagerades hon vid Kungliga Teatern (solist 1966, balettchef 1980–84). År 1995 utnämndes hon till förste balettmästare vid teatern. Gunilla Roempke forskade kring svensk danshistoria och har skrivit libretto till och regisserat ett flertal produktioner för Confidencen och Ulriksdals slottsteater.

Hon ansvarade som utställningskommissarie för utställningen Den Gustavianska Baletten på Dansmuseet 1992. Gjorde 1993, tillsammans med Gerd Andersson, TV-programmet Förläng balletterne och förkorta kjortlarne ett program om den klassiska balettens rötter i Sverige.

1994 utgavs hennes utsökta skildring Vristens makt – Dansös i mätressernas tidevarv om dansösernas villkor inom den gustavianska teatern.

Gunilla Roempkes dansstiftelse
bildades 2005 efter Gunilla Roempkes alltför tidiga bortgång. I årets stipendiejury har ingått Gunillas dotter Titti Gentele, balettchefen vid Hong Kong Ballet Madeleine Onne, koreografen Pär Isberg, balettchefen vid Kungliga baletten Marc Ribaud och finansmannen Mats Qviberg.

Tidigare mottagare av stipendiet är Göran Svalberg, Lena Wennergren Juras och Karl Dyall.

Anders Jörlén
22 feb 2010


  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil