Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela: Hösten i St. Michel – våren i Helsingfors

Savcor Ballet genomförde ett fint 15-årsjubileum i höstas i St.Michel och deltar i ett nytt samarbetsprojekt med Nationaloperan i Helsingfors 2010 – med Eifmanbalettens kommande visit i focus. De dansar Onegin den 22 - 23 och Röda Giselle 24 - 25 april på Finska Nationaloperan.

Savcor Ballets jubileum i konserthuset Mikaeli i St. Michel bjöd åter publiken på det absolut bästa inom sin genre. Programmen var tre olika. Galaföreställningen innehöll pärlor av olika verk och en riktig pärla var också en traditionell Giselle som en representant för den romantiska epoken på 1800-talet. Även barnen fick se en egen helaftonsbalett, Cipollino. Den återkommer även nästa höst i St. Michel.

Samarbete mellan fr.v. Mariinskijteatern, Michailovskijteatern och Mikaeli konserthus. Foto Savcor Ballet

Samarbete mellan fr.v. Mariinskijteatern, Michailovskijteatern och Mikaeli konserthus. Foto Savcor Ballet

De mycket professionella dansarna kom från två teatrar i St. Petersburg – Mariinskij- och Michailovskijteatern – och från en stad med tradition och anor, och rik på historia. Baletten har alltid varit dess ögonsten, med en fortsättning också under sovjetregimen. Det här syns tydligt, också när omständigheterna är annorlunda än på hemmaplan. Mikaelisalens scen i St.Michel kräver en viss anpassning.

Anastasia Matvienko och Denis Matvienko, redan bekanta för St.Michel-publiken, dansar numera på anrika Mariinskijteatern. Tidigare har detta äkta par varit medlemmar av Michailovskijteaterns balett, vilken med ledning av Farukh Ruzimatov numera håller på att profilera sig starkt som kan tävla med förstnämnda Mariinskij. Ruzimatov har själv varit och är en dansare av klass.

I St.Michel sågs artister från Michailovskij, även känd som Maly- eller även Mussorgskijteatern. Själva byggnaden i St. Petersburg är nyrenoverad. Dansarna – de är kunniga och bra tränade hela gänget.

Cipollino: Irina Perren som Magnolia och Nikolaj Koripajev som Unge Greve Körsbär. Fotograf Gene Schiavone

Cipollino: Irina Perren som Magnolia och Nikolaj Koripajev som Unge Greve Körsbär. Fotograf Gene Schiavone

Cipollino
Cipollino, en balett i tre akter, sågs som en matinéföreställning. Baletten är föga känd i västvärlden, och tillhör de verk som man ställer sig lite tveksamt inför – fungerar det här? Den unga publiken är annorlunda än förr – eller är den det i grunden? Samtidigt, när man funderar så, tycker man att de unga tittarna ändå alltid förstår det mesta av det som de sett och njutit av. Det är frågan om elementära saker såsom mänskliga relationer; det är frågan om hur människorna lär sig att leva tillsammans, att förstå varandra och försonas – och det finns också lite romantik inbakad.
Baletten börjar rafflande; man introducerar (på finska) personerna på scenen. Gestalterna marscherar turvis fram, och en mansröst berättar vilka som kommer till scenen – och också om karaktärernas förhållande till varandra. Scenbilden öppnar sig och man ser ett torg med byggnader omkring. Helheten ser fräsch ut.

Rörelsespråket är tydligt och delvis väldigt enkelt: marsch, viftande med händer och fötter och sådant.

Alexei Kuznetsov som Cipollino. Fotograf Gene Schiavone

Alexei Kuznetsov som Cipollino. Fotograf Gene Schiavone

Cipollino (Alexei Kuznetsov) är den Lilla Löken – karaktären som vi ska identifiera oss med. Eller kanske väljer vi någon gestalt ur familjen Rädisa. Det blir en hel korg av grönsaker som är klädda i färgrika dräkter. Om vi fokuserar på Tomaten, polismästaren (Alexander Omar), är denna gestalt något av en motpart till hela familjen av lökar – med namn som alla är nästan likadana, såsom Cipolla, modern, och Cipollone, fadern. En blomma finns också med, det är Vackra Magnolia (Irina Perren) som kan dra mycken nytta av sin – tänk – doft: vissa individer inom poliskåren blir helt överrumplade och handlar därefter ganska besinningslöst.

Alla de uppträdande grönsakerna bor i samma stad. Deras bostäder är ganska trevliga – stora korgar och liknande. Det är precis vad man behöver för egna lekar därhemma också. Grönsakerna upplever livet och dess konflikter, men till slut är allt igen solsken och grönsakerna är överens om hur livet skall vara i den lilla grönsaksstaden.

Baletten Cipollino – ”Lilla Löken” – är mycket populär i St.Petersburg. Själva berättelsen är från Italien, av Gianni Rodari (1920-1980), som fått ett Hans Christian Andersen-pris (1970, Wikipedia). När man ser närmare på iscensättningen kommer man som vuxen på tanken att det kanske kunde vara något mer som borde bakas in i berättelserna: upptäckarglädjen hos publiken. Visas något för tydligt blir det tråkigare än vad det annars kunde vara. Om en teckning är fulländad till det sista och pennans linje aldrig har brutits blir det inte kvar utrymme åt fantasin.  Det här fenomenet lider kanske Cipollino lite av. Storyn är invecklad, och den dansas i två timmars tid med en paus emellan. Kunde vara på plats att de minsta i publiken får veta på förhand vad som händer – då kan de njuta mest av helheten, av berättelsen och dansen.  

Bra gjord är denna Cipollino – och det är utan vidare värt att se baletten. Förutom för dansens skull också på grund av de färgstarka dräkterna och en trevlig scenografi av Valeri Leventhal. Michailovskijteaterns orkester leddes av kapellmästare Mihail Pabuzin.

Anastasia och Denis Matvienko i Giselle, akt I. Fotograf Gene Schiavone

Anastasia och Denis Matvienko i Giselle, akt I. Fotograf Gene Schiavone

Giselle - en fin upplevelse  
Många hade svårt att hålla borta tårarna – det var så vackert – och jag måste medge att föreställningen jag såg var en av de finaste Giselle-föreställningar jag sett. Anastasia Matvienko i titelrollen har fått en ny gracil säkerhet i sin gestalt och framför allt en sensibilitet som jag tidigare saknat hos henne. Det var en konstnärlig air som kom över orkesterdiket och nådde publiken. Hon var Giselle, bondflickan som blir kär och dör när hennes älskade sviker henne, och som i andra akten uppträder i form av en wilie – en mycket eterisk varelse som bara finns i sina käras minnen.

Giselle är en wilie som på den andra sidan av gränsen är beredd att förlåta fästmannen som lever, och försvara honom in till det sista mot de andra wiliernas hat. Dansen är utsökt raffinerad och in till minsta detalj genomtänkt, sträckta vrister och mjuka eteriska armar formar poetiska linjer och gestalten nästan bara glider över scenen. Detta uttrycks speciellt í armarna på partnern Denis Matvienkos sorgsna Albert vid soluppgången i skogen.

Som dansare har Anastasia visat sin förmåga redan tidigare, och hennes strävan till artisteri har nu burit frukt. Äkta mannen Denis nästan klagade över att hustrun jobbar alltför hårt – jag fick växla några ord med honom förra våren i St. Petersburg. Denis var glad att Anastasia hade fått plats i Mariinskijteaterns balett som solist och förutspådde att det skall bli en bra sak för hennes utveckling (sic). Så nu väntar vi ivrigt också på nästa höst i St.Michel; Matvienkos kommer att vara stjärnor på årets balettfestival  den 23 till 26 september 2010..

Paret Matvienko i akt II. Fotograf Gene Schiavone

Paret Matvienko i akt II. Fotograf Gene Schiavone

Denis Matvienko är en säker dansare och han är den stora stjärnan med en hel del fina egenskaper. Han har tekniken och uppförandet i besittning, och han tar publiken med sitt uppträdande. Detta syns särskilt bra vid galaföreställningens kortare balettnummer. Denis är en bra partner åt sin ballerina, vem det än är, hustrun eller en annan solistdansare. En ballerina från Michailovskij, eller en ballerina med benämningen étoile från Finlands Nationalbalett. Vi såg Denis som partner till Salla Eerola förra hösten i Bajadären i Helsingfors.

När vi talar om Denis: själva dansens kvalitet – i en klass för sig. Det är något som syns mycket tydligt: det är intressant att även om några åskådare ibland kan tycka att de inte förstår balett och förklarar att de inte vet vems eller vilken sorts dans som är bra, tycks även dessa personer urskilja skillnaden mot det vanliga – då det kommer någon till scenen som verkligen kan sin sak och utstrålar personlighet. Även om man kan tänka att de allra bästa åren kanske ändå ännu ligger framför Denis – är det just detta – att mogna som dansare – och för det behövs det bara att man levt tillräckligt länge och hunnit uppleva livet. "Åldrandets charm", om man hunnit växa till en personlighet, så att säga, och när man kommit dithän är allt ofta ganska snabbt över som dansare.

Myrthas roll dansades av Irina Kosheleva, Hilarion var Alexander Omar, bond-pas-de-deuxet gjordes av Sabina Japparova och Andrej Jahnjuk, allt utstuderat väl. Wilierna sågs i formationer och poser som var en fröjd för ögat.

Förutom paret Matvienko kom alla de övriga solisterna och corps de ballet i den här föreställningen från Michailovskij. De tre fina vita och slanka vinthundarna som också betedde sig som aristokrater i första akten med det nobla jägarsällskapet bidrog också för sin del till den utsökta kvaliteten i denna Giselle.

Anastasia Lomantsenkova och Anton Ploom i Kavalleriet gör halt. Fotograf Gene Schiavone

Anastasia Lomantsenkova och Anton Ploom i Kavalleriet gör halt. Fotograf Gene Schiavone

En Galakväll med representativt urval ur den ryska baletten.
Galaföreställningen innehöll diverse kända och även mindre kända balettnummer. Den inleddes med Le Halte de Cavalerie, (Kavalleriet gör halt), en sällan sedd komisk balett av Marius Petipa från 1896, och förnyad 1968. Händelseförloppet är ganska vanligt; i en by i Tyrolen finns en grupp ungdomar som dansar-leker-sällskapar och ett ungerskt husarregemente, som kommer och stannar för en kort tid. Med finns pas de deux, csardas och pantomim.

Främsta solistparet – Maria och Peter – Anastasia Lomantsenkova och Anton Ploom (pas de deux), samt Olga Semjonova, Andrej Bregvadze, Maxim Podosenov, Valeria Zhuravleva och Anastasia Miheikina håller hög standard i sina dansnummer. Ungdomligt och mycket fräscht.
Anastasia i Raymonda. Fotograf Gene Schiavone

Anastasia i Raymonda. Fotograf Gene Schiavone

Efter pausen sågs en fin Grand Pas Classique med Matvienkos, Ocean and Pearls dansat av solisterna Sabina Japparova, Anna Kuligina och Andrei Jahnjuk, Gopak med Alexei Kuznetsov och en modern Radio and Juliet (Anastasia och Denis Matvienko). Nyligen prisbelönade Irina Perren dansade med partnern Marat Shemiunov tekniskt svåra och akrobatiskt briljerande Spring Waters (det finns exempel på Youtube) koreograferad av Asaf Messerer, och slutligen Grand Pas-delen från helaftonsbaletten Raymonda, med Anastasia och Denis som solister.

Se Radio and Juliet
Radio och Juliet Länk till annan webbplats. visas för övrigt i sin helhet på Youtube - dansad av paret Matvienko, och även av ett annat par.

På kommande: Samarbetsprojektet med Savcor Ballet och Nationaloperan i Helsingfors:
Nutida balettgruppen Eifman Ballet kommer på besök 22–25 april 2010 med fyra föreställningar och två program, Röda Giselle och Onegin.

Röda Giselle är en berättelse om dansösen Olga Spessivtseva. Den blodiga revolutionen i Ryssland blev för mycket för henne. Till sist levde hon sig så djupt in i rollen som Giselle att hon inte längre förmådde återvända till verkligheten.

Spring Waters med Irina Perren och Marat Shemiunov. Fotograf Gene Schiavone

Spring Waters med Irina Perren och Marat Shemiunov. Fotograf Gene Schiavone

Alla som har möjlighet att se en – eller varför inte alla – av Eifmangruppens föreställningar i Helsingfors borde enligt min åsikt passa på och komma och se – det är värt det. Själv har jag sett gruppens uppträdanden i två repriser, i St. Michel och i St. Petersburg, och längtar efter att få se mer. Gruppen består av ca femtio dansare vilka alla är långa – kvinnorna minst 172 cm, männen 182 cm – den är utomordentligt disciplinerad och väldansande, och hälsas välkommen på turné världen runt. För koreografin svarar Boris Eifman, gruppens grundare och ledare, en färgstark person med egna åsikter. Baletternas budskap kan ofta tolkas flerdimensionellt. Dansen är starkt baserad på klassisk teknik men det är frågan om en blandning som är äkta eifmanskt.

Om Eifman Ballet kan du läsa mer i våra tidigare artiklar om Eifmans Onegin och dansfestivalen  i Mikkeli 2008.

Röda Giselle. Fotograf Valentin Baranovskiy

Röda Giselle. Fotograf Valentin Baranovskiy

Michailovskijteaterns orkester leddes alla kvällar av kapellmästare Mihail Pabuzin.

De dansade verken:
Cipollino, musik Karen Chatjaturjan, kor. Henrik Maijorov  
Giselle, musik Adolphe Adam, koreografi  Jean Coralli, Joseph Mazilier, Jules Perrot, Marius Petipa, förnyad av Nikita Dolgushin

Galan:
Le Halte de Cavallerie. Musik: Johann (Ivan) Armsheimer, koreografi Marius Petipa.
Grand Pas Classique. Mus. D. Auber, kor. Petipa.
Ocean and Pearls ur baletten The Little Humpbacked Horse. Mus. C. Pugni, kor. A. Gorskij.
Gopak – ukrainsk dans ur baletten Taras Bulba. Mus. V. Soloviev-Sedoi, kor. R. Zakharov.
Radio and Juliet. Mus. Radiohead, kor. E. Clug.
Spring Waters. Mus. Sergej Rachmaninov, kor. A. Messerer.
Raymonda, Grand Pas. Mus. Alexander Glazunov, kor. Petipa.

Anita Jokela
21 feb 2010


  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil