Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Madeleine Onne: Kungliga Baletten vs The Hong Kong Ballet

Efter trettinio år på Operan varav sex år som balettchef var det år 2008 dags att klippa navelsträngen. Läskigt javisst men det var ett beslut jag tog redan i februari 2007 efter en sportlovsvecka fylld av funderingar över livet.

Operan är fantastisk men skulle jag stanna där i all evighet? Med all säkerhet inte…☺ Den chef som suttit längst var Nils-Åke Häggbom med sina sju år. Skulle jag ”slå det”? Ville jag? Om jag stannade, vad skulle hända sedan? Vem är beredd att satsa på en 51-åring som aldrig gjort något annat än dansat? Nej, bättre att själv ta klivet innan det magiska 50-strecket för att starta en ny karriär...

Madeleine Onne. Fotograf Unn Tiba

Madeleine Onne. Fotograf Unn Tiba

Så i juni 2008 gjorde jag min sista arbetsdag med Kungliga Baletten på turné i Macau. Exakt ett år senare var jag där i egenskap av Artistic Director för en ny grupp dansare, The Hong Kong Ballet. Det kändes nästan som det var ödets mening...

Jag har nu arbetat i Hongkong sedan maj 2009 och stortrivs med både arbetet och livet utanför. Jag tillhör de människor som alltid fryser så temperaturen i mitt nya hemland gör livet så otroligt mycket behagligare, fast det är klart att det kan vara rätt kallt när man går in med all air conditioning...

Jobbet då? Är det väldigt annorlunda, frågar alla? Både ja och nej. Det finns lika många likheter som skillnader.

Det som varit väldigt positivt är att Hong Kong Ballet är ett eget företag. Vi delar inte våra intressen med vare sig opera eller orkester utan alla på företaget har endast balettens bästa och balettens framgång som sitt mål. Det sparar en massa tid och diskussioner och man behöver inte jämka med andra intressen i “huset”.

Nackdelen är naturligtvis resurserna samt en budget som är mycket mera begränsad och där man inte kan “låna” från en annan avdelning om så skulle behövas. Det vi har det har vi och vi får inget mera om vi inte lyckas hitta en extra sponsor.

Hong Kong Ballet har en styrelse i toppen vilket även Operan har. Men styrelsen i HKB är mera operativt involverad och bidrar inte bara med en hel del egna arbetsinsatser och framför allt kontakter, utan även med egna pengar för att få balettens budget att gå ihop.

Jag har “bara” 42 dansare jämfört med de 69 jag hade på Operan men då sjukskrivningar är mera sällsynta och 25, 50, 75 procent sjukskrivningar, samt mammaledighet eller VAB existerar inte så det är i realiteten kanske en skillnad på ca 10 dansare.

Svansjön i uppsättning av John Meehan. Foto Hng Kong Ballet

Svansjön i uppsättning av John Meehan. Foto Hng Kong Ballet

Vi har trots vårt låga antal dansare gjort Kingdom of Shades från La Bayadère med lika många dansare som i Stockholm och har stora helaftnar som Svansjön, Nötknäpparen och Törnrosa på repertoaren. Förutom de “gamla klassikerna” har vi baletter av bl.a. George Balanchine, Stanton Welsh, William Forsythe, Nils Christe och Krzysztof Pastor på repertoaren och förhoppningsvis inom några år baletter av de unga koreograferna på frammarsch i världen.

Den största skillnaden mot vad jag är van vid i Stockholm är att vi inte har ett “hem”. Vi hyr lokaler per timma i Hong Kong Cultural Center Länk till annan webbplats. som ligger mitt i turiststråket alldeles vid vattnet med en fantastisk vy. MEN – teatern har inte ett enda fönster, så man får gå ut for att njuta av både sol och vackra vyer.

I och med att salarna hyrs så finns det inget utrymme för spontanitet eller för dansarna att experimentera med egen koreografi efter arbetets slut. Vi slutar kl 18 och 30 min senare kan salen vara fylld av steppande ungdomar, en orkester eller filippinska s.k. helpers (hembiträden) som har gudstjänst med sång och musik.

Nötknäpparen ges naturligtvis även i Hong Kong. Foto Hong Kong Ballet

Nötknäpparen ges naturligtvis även i Hong Kong. Foto Hong Kong Ballet

För att göra det hela ännu mera besvärligt sitter jag, min sekreterare och en ljudtekniker på teatern medan hela administrativa personalen, kostymateljé och marknadsföring sitter i lokaler på Hongkongsidan d.v.s. i tid ca 40 minuter bort. Så man skriver en vansinnigt massa mail vilket inte är särskilt praktiskt.

Det finns ca 7 miljoner invånare i Hongkong och den kinesiska kulturen har ca 5000 år på nacken. Men balett är en relativt ny företeelse. Central Ballet i Kina firade 50-årsjubileum i december och HKB är inne på sitt 30:e spelår.  Balett är således ett nöje för den gamla kolonialmakten  d.v.s. engelsmännen och alla s.k. "expats" dvs. vi utlänningar som för tillfället befinner oss och arbetar i Hongkong. Så jämfört med Stockholmsoperan som har ett upptagningsområde på ca 900 000 personer så borde vi ju kunna sälja en massa biljetter…

Så är nu inte fallet utan vi ger endast 4-8 föreställningar per produktion.  Liksom Stockholmsoperan har vi ca 8 produktioner per år men i Sverige gav vi mellan 65-80  föreställningar/år och i Hongkong ca 45/år. Trots detta har vi alltid 2-3 lag och dansarna gör ett strålande jobb trots att det oftast inte blir ett enda scenrep för dem som dansar i sista laget.

Min målsättning är naturligtvis att utöka antalet föreställningar och det genom att främst turnera i södra Kina dit vi lätt kan ta oss med buss över dagen. Sedan Hongkong införlivades med Kina är det ju onekligen lite lättare än förut när det gäller alla papper, visum etc. som behövs.

Liksom i Stockholm har jag tre balettmästare men den stora skillnaden är att vi inte har några koreologer så förhoppningsvis kan jag införliva någon med dessa kunskaper till kompaniet i framtiden.

Vi jobbar långa dagar i en studio som således inte har några fönster, svarta väggar och svart golv . Det finns inget uppehållsrum för dansarna utan de sitter längst bak i salen där de äter, stretchar, vilar eller umgås ...

Loger får vi bara tillgång till under den vecka som vi har föreställning så dansarna har sina saker i ett litet skåp i ett omklädningsrum modell mindre.  Fysio och läkare får dom gå till efter arbetstid och arbetsgivaren bidrar endast med 25 procent av kostnaderna.

Watch this Space, en satsning på unga koreograier. Fotograf Conrad Dy-Liacco

Watch this Space, en satsning på unga koreograier. Fotograf Conrad Dy-Liacco

Föreställningsveckorna är maratonlånga... Det innebär oftast en arbetsvecka på ca 57 timmar!!!  Den lediga måndagen efter detta ligger nog de flesta och sover för att hämta nya krafter.

Dansarna kommer från elva olika nationer men merparten är från Kina. När jag kliver in på teatern skulle det trots allt kunna vara i vilket land som helst. Balett idag är så internationellt och dansarna kommer från hela världen var man än befinner sig på jordklotet.  Vi kommunicerar på engelska men är det något viktigt ser jag till att ha någon av balettmästarna som tolk. Man säger inte gärna nej i Kina och att säga att man inte förstår det kommer inte på fråga. Jag har gjort en del tabbar i början när jag sa något viktigt till en dansare och därefter frågade om de förstått. Jag fick ett stort leende och ett ivrigt nickande till svar. Dansaren i fråga gick därefter raka vägen till balettmästaren och sa att de inte förstått ett ord...

Jag pluggar Mandarin (även fast man i Hongkong talar Kantonesiska) för att kunna säga enstaka ord till dansarna men det är vansinnigt svårt och jag är ju inte 25 år och lättlärd längre… inte hinner jag göra mina läxor heller så det är bara att inse att detta språk kommer jag ALDRIG att komma i närheten av att behärska. Min yngste son Alexander, 5 år, däremot går redan i skolan och där står Mandarin på schemat varje dag så han har kanske en chans.

Ambush, ännu ett exempel på ny koreografi i Hong Kong. Foto Hong Kong Ballet

Ambush, ännu ett exempel på ny koreografi i Hong Kong. Foto Hong Kong Ballet

Tempot i Hongkong är högt, människor arbetar hårt och mycket. De 60-70 tim jag gjorde i Stockholm/vecka och som jag fick många pikar för, det är vad Hongkongs “medelsvensson” lägger ner på sitt arbete. Inte konstigt att man alltid ser människor som sover, i ett hörn, på tunnelbanan, i spårvagn eller på färjan…

Utanför jobbet finns det mycket som lockar. Vi kan ta en taxi till närmsta sandstrand på ca 15 min eller till en strand där man tror man är i Thailand ca 1 tim bort. Vi kan ta tunnelbanan till Kina för att shoppa äta och ta massage billigt. Vi bor fantastiskt vid en travbana 31 våningar upp och med en ljuvlig takterrass där vi kan grilla och ha gäster på middag eller bara njuta av solen på helgen. Vi har en stor 50 meters pool som tillhör huset men som tyvärr bara har öppet maj-november. Sedan tycker Hongkongborna att det är för kallt, just nu har vi en dagstemperatur på ca 20 grader.

Från att ha haft 15 min till jobbet eller 7 min med cykel tar det mig nu 45 min i varje riktning så dagarna blir långa. Men i gengäld har vi som alla andra en “live in helper” från Filippinerna som tar hand om hem, mat etc. Så i realiteten har jag nog mera tid för familjen än vad jag hade i Sverige.

Sammanfattningsvis kan jag bara saga att jag haft förmånen att jobba med två spännande grupper dansare under olika förutsättningar. Vilken är bäst… svårt att säga… det finns självklart plus och minus på bägge ställen, men jag tycker att det "tjafsas” mindre och man arbetar mera fokuserat här än vad jag är van vid från Sverige. Vi hinner helt enkelt mycket mera och fler dansare får chanson att prova på stora roller…

Den perfekta arbetsplatsen eller det perfekta landet som har allt finns nog bara i våra drömmar. Jag känner mig lyckligt lottad som fått och får arbeta med min stora passion tillsammans med människor som delar den.

Madeleine Onne
6 feb 2010


  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil