Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika: Gott Slut… God Början…
God Fortsättning…

Jag gillar inte årskrönikor men när jag betraktade 2009 års avslutande föreställningar tänkte jag att de på ett intressant sätt sammanfattade det gångna dansåret samtidigt som de sätter ribban stimulerande högt för 2010 års föreställningar.

Anna Vnuk - Hårdare Snabbare
Anna Vnuks Hårdare Snabbare representerar en form av personliga – direkt till publiken riktade –  reflektioner över vardagen som verkar utöva en nästan magisk attraktion på publiken. Och Vnuk visar med sin nya föreställning att hon är på väg att utvecklas till en av dem mest intressanta utövarna i denna genre.

Anna Vnuk: Hårdare Snabbare. Foto Riksteatern

Anna Vnuk: Hårdare Snabbare. Foto Riksteatern

Hårdare Snabbare (4/12, Dansens Hus) är, trots det mycket personliga innehållet, mer allmängiltig än någon föreställning jag tidigare sett av henne. Verket, som beskrivs som en krogshow om att föda barn, är en närgången reflektion över Vnuks ’mammablivande’ formulerad i några få laddade scener med hjälp av dansarna Andrea Svensson och Jennie Lindström. Den komprimerade formen ger föreställningen en laddning som gör att innehållet fortsätter att gräva sig in i mig även sedan jag lämnat teatern. Att Vnuk förmår säga så mycket på så kort tid och på ett sätt som tilltalar även den som likt mig varken har egna erfarenheter eller något större intresse ser jag som ett uttryck för mognad. Det visar också att hon förmått abstrahera ut det väsentliga ur det som måste ha varit en överväldigande upplevelse.

Motiv: Pressbild "Hårdare Snabbare Anna Vnuk"
Verkets starkaste avsnitt är utdrivningsprocessen där Vnuk genom upprepning och en dynamisk koreografi förmedlar upplevelsen av att vara fångad i ett lika våldsamt som utdraget skeende. I de upprepade – rätt brutala – koreografiska elementen bollas Vnuk runt av Svensson och Lindström. När barnet slutligen är framfött inträder en närmast sakral fas där det lilla barnet placeras på en hög piedestal. Den lika ironiska som kärleksfulla kommentaren till spädbarnets allt överskuggande närvaro i moderns liv fungerar utmärkt som avslut på denna korta och koncisa betraktelse över en av livets centrala händelser.

WELD - Koch + Fahlin
Under 2009 har WELD etablerat sig som den mest intressanta svenska scenen för nyskapande scenkonst. Medan övriga dansscener mest verkar försöka bli så mainstream som möjligt fortsätter WELD oförtrutet att utforska nya områden och fortsätter att utmana sin publik.  

Anna Koch och Gunilla Hammar möts i den lekfulla duetten 8.66 (11/12, WELD). Dansarna ger varandra impulser och utmanar varandra i en koreografi som i sin sparsmakade utformning lyfter fram varje rörelse, oavsett hur vardagligt banal den skulle te sig lösryckt ur sammanhanget. Det är fascinerande att se dessa danskonstnärer bjuda på sig själv i detta intima verk som inte saknar utrymme för humor, som i några citat från känd Cullbergrepertoar.
Foto: Marie Trädgård  Högupplöst (214x319px)
Inte fullt lika entusiasmerande är Satin Stich (11/12, WELD) av Marie Fahlin för fem dansare. Koreografin känns utspädd som allt för tunt bryggt te vilket förmodligen beror på att dansarna – utom vid några få tillfällen – inte förmår uppnå den totala koncentration som Fahlins koreografi kräver av sin uttolkare och som präglar Fahlins egen dans

Mozarts Requiem. Fotograf Mats Bäcker

Mozarts Requiem. Fotograf Mats Bäcker

GöteborgsOperan - Szyber & Reich & Elo
Dagens svenska performance har en bred publik och mästare i att tilltala denna publik är duon Szyber & Reich. Under 2009 hade deras Mozarts Requiem nypremiär. Verket är symptomatiskt nog skapat för GöteborgsOperan, en scen som är skicklig på att ge sin publik vad den vill ha utan att sänka kvalitetskraven.

Det mest framträdande elementet i Mozarts Requiem (13/12, GöteborgsOperan) är scenografin (av Szyber & Reich) läckert ljussatt av Linus Fellbom. Koreografin skapad av Jorma Elo har däremot en underordnad, närmast illustrerande, roll vilket gör att föreställningen mer kan beskrivas som en koreograferad konsert än ett koreografiskt verk. Huvudaktören tillsammans med scenografin är Mozarts Requiem som tolkas utomordentligt av dirigenten B Tommy Andersson och GöteborgsOperans kör och orkester.

Trots att man kan tycka att det är synd att Elo inte förmått skapa något mer självständigt utifrån Mozart inspirerande verk är det en mycket vackert och njutbar skapelse, som inte saknar poänger. Till exempel blir den dockteater som barnet Mozart (Kristian Chojecki) leker med i inledningen av verket den döende Mozarts dödsrum. En Mozart som Patrick Migas - trots det papperstunna material Elo ger honom – formar till en tydlig karaktär. Mozart blir i Migas tolkning ett slags Peter Pan varelse, som möter döden med samma naiva förundran som ett barn. Och även om rollerna ”döden” (Micol Mantini) och ”utbölingen” (Angelina Allen) är något krystade gör Mantinis samspel med Migas slutscenen till en mycket suggestiv upplevelse. Mozarts dödsscen är också den enda i verket där koreografin känns självständig och inte bara som en förstärkning av det musikaliska.

Storyboard av Malin Elgan, collage. Fotograf Jonas Lind

Storyboard av Malin Elgan, collage. Fotograf Jonas Lind

Malin Elgan - Storyboard
Malin Elgan är en av mycket få utövare av den riktigt smala – närmast exklusiva – avantgardistiska danskonsten i Sverige idag. Med stor integritet skapar hon verk som inte ber om att bli omtyckta, men som ändå blir det av en publik som vill bli utmanad.

2007 skapade Malin Elgan Formen sa: gör och två år senare presenterar hon en film som är baserad på det tudelade verket som uppfördes på Moderna Museet och Moderna Dansteatern, filmen bär det passande namnet Storyboard (10/12, Moderna Museet). En storyboard är ett bildmanus och i enlighet med detta visas på skärmar samtidigt den färdiga koreografin och de filmsekvenser som inspirerat Elgan. Det är både en upplevelse i sig och en fördjupning av upplevelsen av det färdiga verket att se hur Tove Salmgren och Henrik Wikman och omformulerar materialet från filmsekvenserna till att passa in i sin Elgans koreografiska vokabulär.    

Ana Laguna, Mikhail Baryshnikov och Mats Ek repeterar Ställe. Fotograf Bengt Wanselius

Ana Laguna, Mikhail Baryshnikov och Mats Ek repeterar Ställe. Fotograf Bengt Wanselius

Ek & Ek & Laguna & Baryshnikov
Man skulle kunna beskriva dem som en hard core version av Cullbergbaletten eftersom de fyra symboliserar det finaste som Cullbergbaletten stått och står för. Men man kan också se dem som förelöpare i ett paradigmskifte i dansen som orienterar sig bort från den åldersfascism som (allt för länge) präglat denna konstform mot en mer mogen syn på dans som en konstform där alla kroppar tillerkänns möjligheten att kommunicera och uttrycka något väsentligt.

Helt överraskande annonserade Dansens Hus att Mats Ek, Ana Laguna och Michail Baryshnikov återigen skulle ge en föreställning, (18/12, Dansens Hus) den tredje i ordningen, denna gång förstärkta med Niklas Ek. Föreställningen innehåll tre verk, ICKEA en underbart galen parfantasi baserad på en utsnitt ur Fluke och framförd av Mats Ek och Ana Laguna med instick av Niklas Ek. Att se ett moget par göra denna passage ger den helt nya, spännande dimensioner, som fördjupar synen på såväl dansen som det mänskliga samlivet, som på en och samma gång är sig likt och väsensfrämmande beroende på vilken av livets åldrar man befinner sig i. Men det som slår mig mest är hur fri Mats Ek känns i sin dans, det är som om han slutligen ’hittat hem’ som dansare. Kanske inte så konstigt när man har en så enastående storebror som Niklas Ek som trots att han uppnått folkpensionsåldern ännu är en extremt vig och stark dansare och som ögonblickligt tar fokus till och med vid de korta instick som han gör i detta verk.

Huvudverket Den Andre med Niklas Ek och Mikhail Baryshnikov är kvällens höjdpunkt. Det är ett verk med många bottnar belyst av ett poetiskt ljus som försänkt i brutalt mörker. Inledningsvis är det ett lekfullt drama mellan två män där Baryshnikov gör sig skirt vek i kontrast till Eks massiva styrka. Men tack vare dansarnas skicklighet får det också en abstrakt kvalité och förhöjs till en skildring av mänskliga relationer oberoende av kön eller ålder.

Men när jag slappnar av och räknar med att verket är på väg att avslutas byter det plötsligt karaktär, lika brutalt som när ett åskväder bryter loss en sommardag. Det tar ny energi och dundrar in i en understundom ångestfylld fas där båda dansarna paradoxalt nog, trots intensiteten, utvecklar sina mest subtila kvalitéer. Den avslutande fasen ger verket en gåtfull kvalité vilket gör det till ett av Mats Eks intressantaste verk på mycket länge.

Kvällen avslutas med Ställe som nu uppförs för tredje gången i Stockholm. För varje gång tränger Laguna och Baryshnikov allt djupare in i verket och lockar fram än fler aspekter ur det. Denna gång upplevde jag en ny lekfullhet utan att det underliggande allvaret på något sätt försvagades.

PSY - Mad Circus med The 7 Fingers. Fotograf Björn Babba Callius

PSY - Mad Circus med The 7 Fingers. Fotograf Björn Babba Callius

Seven Fingers of the Hand:
Nycirkusen är en spännande genre men en genre som också har vissa problem, både med en publik som fortfarande sitter fast i den traditionella tricksfokuseringen. Här finns också en tendens till slentrian på grunda av att man allt för ofta väljer att använda sig av ett collagekoncept vilket medför att scenerna saknar sammanhang. Samtidigt finns det i nycirkusen en enorm vitalitet, ett ifrågasättande av gamla sanningar parat med stor integritet och en allt större teknisk skicklighet. The 7 Fingers nya föreställning är ett uttryck för samtliga dessa aspekter.

Det var med en viss bävan jag bänkade mig för att se urpremiären av The 7 Fingers nya verk PSY – Mad Circus (28/12, Subtopia) Orsaken till detta var den starka upplevelse jag fick av deras förra verk Traces som gästspelade på Subtopia i maj 2008. I kontrast till pinfärska PSY hade Traces spelats sedan 2006 (den turnerar fortfarande). Naturligtvis behöver PSY redigeras och finslipas och spelas en hel del för att uppnå samma täthet som Traces. PSY flödar understundom över av goda idéer - och av folk på scenen. Denna gång är de elva ”fingrar” men de känns understundom som vore de ännu fler.

PSY - Mad Circus med The 7 Fingers. Fotograf Björn Babba Callius

PSY - Mad Circus med The 7 Fingers. Fotograf Björn Babba Callius

Men samtliga artister, varav många är diplomerade cirkusartister från Ècole National de Cirque i Montreal, har en fantastisk kvalité. Till exempel Héloise Bourgeoïs vars balansakter har en osannolikt hög kvalité samtidigt som hon förmår gestalta en ung kvinna plågad av sömnlöshet, ständigt på gränsen att falla i sömn utan att förmå göra det. Julien Siliau spelar medvetet på sin sensualitet i rollen som tvångsneurotiker. Han är både fängslande och underhållande men det är i duetten med det stora tyska hjulet som hans verkliga kvalitéer framträder när han trollbinder publiken genom sensualitet och skicklighet. Guillaume Biron genomför en finkänslig tolkning av den mycket sköra personlighet som besöker psykologen och infogar trapetsakrobatiken på ett helt logiskt sätt. Skönt brutalaggressiv är Olga Kosovas aggressionsstörda gestalt både när hon kastar kniv och genomför repakrobatik.

Ramberättelsen i PSY rör sig som framgått av ovanstående kring ett antal individer med psykiska funktionshinder och hur dessa tacklar sin komplicerade vardag. Man kan ha synpunkter det korrekta – eller meningsfulla - i att använda sig av utsatta individer men det blir aldrig spekulativt eller lyteskomik. Trots det skulle jag hellre ha sett en annan form av berättelse kring artisternas utsökta solon och duetter. Även om The 7 Fingers är skickliga i att samla skickliga unga artister i sina verk är de inte fullt så skickliga på att skapa ett matchande sceniskt sammanhang kring dessa artister.

Lena Andrén
23 jan 2010


  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil