Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, Specialkrönika: performance… performance… performance…

I sina bästa stunder är performanceföreställningar upplevelser som vänder upp och ned på idéer, föreställningsformer, fördomar och som till och med förmår väcka existentiella tankar. Men benämningen performance kan också, förefaller det mig, användas som ursäkt för en dålig eller bristfällig föreställningsidé.

Gob Squad – Charmig och skicklig!
Mitt första möte med Gob Squad var när de under invigningskvällen av Perfect Performance (23/10) genomförde ett maratonperformance inspirerad av galor med galapettrar och divor på röda mattan. Intervjuerna återgavs på en monitor inne i Dansens Hus foajé.

Gob Squad "Who are you wearing". Fotograf Nina Thielicke

Gob Squad "Who are you wearing". Fotograf Nina Thielicke

Jag imponerades av hur följsamma de var mot de personer ur publiken som fick agera stjärnor och hur snabbt de fångade upp deras idéer och spann vidare på dem. Samma intresse för och lyhördhet gentemot publiken genomsyrade Gob Squad’s Kitchen (24/11, Kulturhuset, Hörsalen) som är en fri remake av Warhols film Kitchen från 1965 som fångade sextiotalets omvälvande nya livsstil. I avslutningen på föreställningen har medlemmar ur publiken ersatt de fyra medlemmarna i Gob Squad som med hjälp av headsets ger dem repliker och instruktioner. Tack vare deras förmåga att få de utvalda ur publiken att slappna av och gå in i sina roller blir det en helt underbar upplevelse där dessa spontaninkallade aktörer gör en magnifik insats.

Medlemmarna i Gob Squad är också mycket bra på att fånga upp gestalterna i filmen. Deras eget tillägg, den entusiastiske BBC-speakern vars uppriktiga engagemang för ämnet (i det här fallet det som sker i filmen) når komiska höjder. Men det finns en värme i relationen till karaktärerna, såväl ”speakern” som personerna i filmen, en värme som gör föreställningen till en tankemättad feelgoodupplevelse. Film, ja det är ju ingen film utan filmens förlopp återskapas bakom en genomskinlig filmduk. Med ett och annat tillägg, till exempel ett utdrag ur Warhols kontroversiella korffilm Blow Job. Av och till träder aktörerna ut ur filmen, ut på scenen framför filmduken och kommunicerar direkt med publiken, något de som sagt gör mycket, mycket bra.   

Goldfish.  Fotograf Joel Heng

Goldfish. Fotograf Joel Heng

Goldfish is Meant for Dying – Guldfisken, kanske inte så gullig som du tror…
Vem skulle ha kunnat tro att man skulle kunna göra en spännande performance om guldfiskar? Men i Goldfish is Meant for Dying (22/10, WELD) gör den norske performanceartisten Rudi Skotheim Jensen den knubbiga orange vatteninvånaren till huvudperson. I föreställningens första del gestaltar han Bernard, den entusiastiske föreläsaren som äääääällllssskar sitt ämne över allt annat på denna jord. Och som inte för en sekund tvivlar på att hans lika älskade åhörarskara gör det också. Det är bedårande och extremt medryckande, så mycket att jag kommer på mig att fundera på om jag inte borde skaffa mig det där guldfiskdressyrkittet som fanns att köpa i foajén.

Men plötsligt faller verklighetens allvar över mig i form av the mermaid syndrom. Utan att jag inser vart han är på väg tvingar Jensen mig att bli medveten om verklighetens grymma spel med våra gener i form av denna mycket allvarliga missbildning. Mitt omedvetna hinner inte få upp de vanliga skyddsvallarna som gör att man inte verkligen berörs på djupet och inom mig kippar jag efter andan. Efter detta behöver man en paus. Och efter pausen får publiken möta Bernads kompis Bigfish, som visar att guldfiskar kanske inte är så gulliga som man gärna vill tro. När den stora uppblåsbara plastfisken med Jensens ansikte (projicering) svävar runt i WELDs stora scenrum får man en upplevelse av en varelse för vilken världsherravälde inte är en utopi. Därigenom blir guldfisken en metafor för människan, vars storlek och livsspann i ett globalt perspektiv blir lika oväsentligt som guldfiskens är för oss.  

Good Hands. Fotograf Jan De Vocht

Good Hands. Fotograf Jan De Vocht

Shadow Games & Good Hands – mysiga partytricks… och????
Jag har svårt att förstå varför Eva Meyer-Keller fick förtroendet att framföra två föreställningar under Perfect Performance. Man skulle kunna säga att hennes verk förstärker uppfattningen att om man inte vet vad man skall kalla ett verk kan man kalla det performance. I Shadow Games (30/10, Lilla Scenen, Dansens Hus) fick frivilliga ur publiken genomföra vad som skulle kunna beskrivas som samarbetsövningar. För publiken i lokalen framstod de som skuggor, som ett skuggspel som pågick under 7 minuter då man fick göra (nästan) vad man ville med de material man fick sig tilldelat. Det var rätt kul att göra och att se på. Men, frågar jag mig, vad var syftet? Som avslutning fick deltagarna placera två stickers på en tavla vilket skulle visa hur samspelt paret uppfattade sig.

Dagen efter visade Keller Meyer Good Hands (31/10, Lilla Scenen, Dansens Hus) och före föreställningen framhölls att det var så viktigt att alla fick plats runt de runda borden att man helst inte ville ha övertalig publik sittande på gradängen. Detta lät spännande men när jag väl satt runt bordet kände jag att jag lika gärna kunde ha suttit och titta på från gradängen eftersom publikens medverkan nästan var lika med noll. Jo, vi fick välja en repris och göra något litet partytrick alla tillsammans. Huvudnumret är bakandet av ett pepparkakshus som i slutminuterna krossades av en diskokula.

Om det hade varit hemma hos någon, utan någon annan avsikt än att roa, och utan entréavgift hade jag inte haft något att invända. Men det här var två performanceföreställningar som utger sig för att ha något mer att säga. Tyvärr kunde jag inte finna någon underliggande tanke utan jag fick en känsla av att det mest handlade om att fylla ut tiden.

''Bed in for Peace' med Daniel Andersson och Andrea Csaszni Rygh. Fotograf Jonas Jörneberg

''Bed in for Peace' med Daniel Andersson och Andrea Csaszni Rygh. Fotograf Jonas Jörneberg

Field Work – I hotellrummets sublima ensamhet
Först anmäler jag mig hos en av Perfect Performance medarbetare (29/10, Clarion Hotel). Därefter gör en offentlig "Bed-in for Peace-"version i Clarions lobby på en av projektets sköna mjuka sängar och inför förbipasserande höstlovslediga turister som diskret sneglade åt oss som låg på sängarna. Till slut förs jag upp till det hotellrum där det mystiska Field Work Heine Rosdal Avdal och Yukiko Shinozaki utspelar sig. Nåja, så mystiskt var det nu inte. På en TV-skärm hälsas jag på sedvanligt sätt välkommen till Clarion Hotel och därefter följer en presentation av hotellkedjan. Därefter ser jag samma rum men med en annan gäst, en man som gör det man brukar göra i hotellrum och jag hör ljud som överensstämmer med de handlingar han utför, till exempel ljud från badrummet (från en mycket väl dold högtalare).

Efter en stund tröttnar jag på att sitta stilla på sängen och rör mig runt i det lilla rummet. Då ser jag överraskande mig själv på skärmen. En dold kamera fångar min bild och lägger in den i den befintliga bilden. Det är rätt kul och det roar mig en stund och får mig att tänka på den tillfällighet som präglar vistelsen i ett hotellrum. Nu är jag här men efter en viss tid är jag borta och någon annan har tagit min plats, i rummet och på TV skärmen. Därigenom blir denna opretentiösa performance en påminnelse om det efemära i den mänskliga existensen. Här idag, borta imorgon.

Concert for a Queen. Fotograf Mats Bäcker

Concert for a Queen. Fotograf Mats Bäcker

Concert for a lost queen: Happening med kunglig glans
Charlotte Engelkes och Leif Elggren genomförde en inofficiell invigning av Konserthusets nya satsning på scenkonst. Concert for a Lost Queen (17/10, Grünewaldsalen). Verket kan beskrivas som en musikalisk performance i sex satser. Och en slutsats från denna första föreställning är att om Konserthuset vill visa scenkonst måste man skaffa en gradäng så att alla kan se vad som sker på scenen. Det Engelkes och Elggren gjorde var nämligen väl värt att se, till exempel spelade de i den första satsen – Duett för gapare – på ombyggda, elförstärkta och svartmålade spinnrockar, som man med lite fantasi kan säga lät som de tusen röster som utlovades i förhandsreklamen. Spinnrocken förde tanken till sagans onda drottning, som också fanns med i en video som visade en gammal svartklädd drottning som trots att hon sov såg rätt skräckinjagande ut.

Betydligt trevligare (om än avdöda) drottningar fanns det gott om i andra satsen – Etyder från andra sidan – som delvis bestod av en bildkavalkad av drottningar från medeltid till nutid. I tredje satsen – Storstråke inför Kröningen – trakterades mycket riktigt en enorm stråke medan det i fjärde satsen vankades Mirakel och Orakel från lustiga apparater samtidigt som det delades ut kronor till publiken som på så sätt även de kröntes. Vackraste avsnittet var Mässa för spökskepp som suggestivt frammanade upplevelsen av att vara på ett stilla dimhöljt hav där, efter ett långdraget inhalande, den förlorade drottningen fiskades upp och bjöds på kaffe och tårta (dock inte prinsesstårta). När drottningen återfunnits avfirades verkets apoteos med sista satsen vid namn Himmelsfärd, en sats som ägnades åt Himmelsdrottningen varefter verket avslutades med en viktlöst svävande drottningvinkning.  

Lena Andrén
23 nov 2009


  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil