Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anders Jörlén i Göteborg


– Dansgala med det bästa av det mesta

teborgsoperan startade danssäsongen med en (hej)dundrande dansgala med det bästa av svensk och internationell dans från streetdance till Petipa. Förutom de egna dansarna i ett häftigt avsnitt ur Vandekeybus kritikerrosade Black Biist så deltog Cullbergbaletten och Bounce, gäster från American Ballet Theatre, Nederlands Dans Theater och Kungliga Baletten samt göteborgsgrupperna Twisted Feet och Phat Jam Jackies.

Danselever från Svenska Balettskolan i Göteborg inledde med en väkomponerad defilé, som åtminstone för kvällen motsade kritiken av kvaliten på dansarutbildningen i Sverige. Med stil och behärskning av tekniken visade de färdigheter i dansens grunder med den äran.

Ur Gökboet med Bounce Fotograf  Håkan Larsson

Ur Gökboet med Bounce Fotograf Håkan Larsson

Det var den sista helgen i augusti som några av världens bästa dansare samlades på GöteborgsOperan till Dansgala. På en och samma kväll sågs virtuos klassisk balett, banbrytande nutida dans och det bästa Sverige har att erbjuda i streetdance. Med denna specialkomponerade dansafton ville Göteborgsoperans balettchef Johannes Öhman visa dansens bredd och absoluta spets. Det hela presenterades av Jonas Gardell med sedvanlig humor och lagom respektlös distans.

Den klassisak baletten representerades av två par från American Ballet Theatre och Kungliga Balettens främsta solister. David Hallberg, premiärdansare med 75% svenskt påbrå, och kollegan Gillian Murphy dansade tredje aktens pas de deux ur Svansjön med stor grandezza och unga stjärndansarna Daniil Simkin och Sarah Lane tog publiken med storm i Don Quijote-pas de deux. Hovdansarna Marie Lindqvist och Jan-Erik Wikström rev ned både skrattsalvor och applåder med Christian Spucks roliga Grand pas de deux. Klassisk balett av högsta kvalitet parad med stor humor. De göteborgare som skriat efter den klassiska baletten fick nu äntligen se något av det förnämsta man kan finna.

Marie Lindqvist i Grand Pas de deux av Christian Spuck. Fotograf Fanny Oldenburg

Marie Lindqvist i Grand Pas de deux av Christian Spuck. Fotograf Fanny Oldenburg

Från Holland kom dansare ur det legendariska danskompaniet Nederlands Dans Theater (NDT) med mästerkoreografen Jirí Kyliáns 27’52”.  Även Sverige var rikt representerat i den moderna delen av programmet. Cullbergbaletten gästade med Johan Ingers Position of Elsewhere och Göteborgsoperans Balett framförde ett stycke ur förra säsongens kritikerrosade Black Biist av Wim Vandekeybus. Göteborgsgruppen Twisted Feet bjöd på världspremiär av nya streetverket Made in China och tjejkvartetten Phat Jam Jackies  dansade house, hip-hop och waacking i verket 777 8798-0.

Världsberömda streetdancekompaniet Bounce visade smakprov ur succéföreställningen Gökboet och satte publiken i gungning med en öronbedövande lektion i hur man skakar loss som avslutning på kvällen

Göteborgsoperans Orkester spelade kvällens klassiska musikinslag av bland annat Tjajkovskij och Rossini under ledning av dirigenten Alexander Ingram, som tidigare gästat GöteborgsOperan vid dansföreställningen Askungen.

Johannes Öhman vill skapa en egen profil för Göteborgsbaletten
– Vi arbetar i ett modernt hus med mycket fina arbetsutrymmen och en teaterledning som vill satsa på dansen, säger han. Han har redan tidigare sagt att man dock inte har resurser som kan svara för stora klassiska produktioner, därför vill man istället inrikta sig på nyskapande koreografi och fortsätta att bygga upp en ensemble som kan visa upp en hög internationell standard. Tidigare har operan presenterat några av de största moderna koreograferna av idag, som Forsythe, Kylián och Duato, men det är viktigt att få egna kreationer och bygga upp en egen identitet.

Det ska ändå finnas utrymme för mer publika verk i repertoaren vilka kan återkomma under flera säsonger. Ett visst samarbete med Cullbergbaletten sker också. Kompaniet har under de senaste åren även genomfört framgångsrika gästspel i bl.a. Tyskland.

Bland unga svenska koreografer har man bl.a. satsat på Alexander Ekman. Projektet NuDANS har också gett en möjlighet åt spirande koreografer bland de egna dansarna. (se nedan).

In Memoriam: Enpty House av Johan Inger med Annika Lindquist och Andrzej Closniak. Fotograf Mats Bäcker

In Memoriam: Enpty House av Johan Inger med Annika Lindquist och Andrzej Closniak. Fotograf Mats Bäcker

Höstsäsongen bjuder på nyheter och återseende
Först ut för baletten är programmet In memoriam med verk av tre koreografer: Johan Inger, Stijn Celis och Cristina Caprioli. Hur formas ett minne? Vad gör avtryck och vad glöms bort? I dansföreställningen In memoriam ger de tre koreograferna tre olika svar.

Johan Inger har – efter tiden som dansare vid Kungliga Baletten i Stockholm och Nederlands Dans Theater (NDT) och som konstnärlig ledare för Cullbergbaletten – återvänt till Holland som huskoreograf hos Nederlands Dans Theater. Han skapade Empty House för Nederlands Dans Theater (NDT) 2002. Verket bygger på minnet av en tid och en plats, hur man hittar styrkan att lämna ett sammanhang och konfrontationen som uppstår när man tar steget.
Musik Felix Lajkó, kostym Mylla Ek och ljusdesign Erik Berglund.

In Memoriam: Your Passion is Pure Joy to Me. Fotograf Mats Bäcker

In Memoriam: Your Passion is Pure Joy to Me. Fotograf Mats Bäcker

Stijn Celis (f 1964) är uppvuxen i Zaire, flyttade till Belgien 1972 och utbildade sig sedan till dansare vid Koninglijk Balletschool i Antwerpen. Han har dansat med Kungliga Baletten i Flandern, Zürich-baletten och Zürich Nutida Danskompani. Idag är han bosatt i Genève i Schweiz där han inledde sin karriär som koreograf.

Hans verk Your passion is pure joy to me bygger bl.a. på sånger av den australiensiska rockstjärnan, sångaren och gitarristen Nick Cave. I hans sånger rör det sig mycket om hur man kan leva med sina minnen utan att knäckas, hur man, trots alla tunga minnen, kan återskapa och återfinna tron på livet. Musik av Pierre Boulez, Nick Cave, Gonzalo Rubalcaba och Krysztof Penderecki, kostym Chatherine Voeffray och ljusdesign Erik Berglund

Cristina Caprioli räknas idag som en av våra främsta svenska koreografer. Hon kommer från Italien och har en mångårig verksamhet i Europa och USA bakom sig. I Sverige driver Cristina Caprioli danskompaniet ccap, och har under de senaste 15 åren producerat över 30 verk. Johannes Öhman ville ge henne chansen att arbeta i ett större format när hon nu för första gången skapar för Göteborgsoperans stora scen.

Verket Slope är en lutning, en glidning bortom platsen, ett oundvikligt försvinnande, minnet av en insisterande rörelse och av konstnären Sol LeWitt. Dansen uppslukas av Jens Sethzmans vackra ljus och scenografi.

In Memoriam: Slope av Cristina Caprioli med Micol Martin, Therese Fredriksson och Janine Koertge. Fotograf Mats Bäcker

In Memoriam: Slope av Cristina Caprioli med Micol Martin, Therese Fredriksson och Janine Koertge. Fotograf Mats Bäcker

En publik- och kritikerfavorit i repris
I december kommer Mozarts Requiem tillbaka med sju föreställningar. Dansföreställningen av Jorma Elo, Carina Reich och Bogdan Szyber, som hade premiär hösten 2008, innebar ett nytt kapitel i GöteborgsOperans historia. I uppsättningen samverkar Göteborgsoperans Balett med alla tre övriga konstnärliga grupper i huset – orkester, kör och solister – i något som blev en sällsamt vacker föreställning och en lika sagolik framgång både hos kritiker och publik. Kväll efter kväll var salongen fylld till sista plats.

Om man ser fram till nyåret så är den första premiären Mats Eks Törnrosa, som skapades för Hamburgbaletten och hade Sverigepremiär med Cullbergbaletten 1997 som samma år visade den vid ett gästspel på GöteborgsOperan med Törnrosa 1997,

– Det är med stolthet vi nu kan ge denna moderna klassiker med Göteborgsoperans Balett. Törnrosa är ett dansverk som inte lämnar någon oberörd och som bör ses av människor i alla åldrar, säger Johannes Öhman.

Säsongen 2007/2008 svarade Johan Inger och Alexander Ekman för var sin del i utsålda succéuppsättningen 3xBoléro. I maj återvänder de för att skapa två nya verk exklusivt för göteborgsdansarna. Tjugofemårige Alexander Ekman har redan etablerat sig som en av de mest intressanta nordiska koreograferna inom den nutida dansen. Även han har bakgrund som dansare inom Kungliga Baletten, NDT och Cullbergbaletten. 2006 debuterade han som koreograf för NDT II. Alexander Ekman arbetar med att få in fler dimensioner i den moderna dansen och använder sig gärna av dans och text tillsammans.

Prolog: Rasmus Skaremark Solberg och Danielle de Vries i Salka av Hlín Diego Hjálmarsdóttir. Fotograf Joakim Roos

Prolog: Rasmus Skaremark Solberg och Danielle de Vries i Salka av Hlín Diego Hjálmarsdóttir. Fotograf Joakim Roos

Chans för unga dansare till en professionell start
I samband med diskussionen om kvaliten på dansarutbildningen i Sverige och starten för utredningen om hur den bör utformas för att få fram unga dansare som kan svara mot moderna teatrars och koreografers krav, började Johannes Öhman fundera på sitt ansvar som chef vid en av de stora institutionerna att och hur Göteborgsoperans balett kunde bidra. Det har, som tidgare redovisats, under förra säsongen startats ett ungdomskompani i Öresundsaregionen – Unga danskompaniet, – och nu påbörjades projetktet NuDANS i Västra Götalandsregionen på Johannes inItiativ och med Göteborgsoperan som bas. 



Tre av koreograferna är dansare i GöteborgsOperans Balett: Israel Aloni, Hlín Diego Hjalmarsdóttir och Toby Kassell. Den fjärde koreografen är Peter Svenzon, konstnärlig ledare för den Göteborgsbaserade dansgruppen Art Of Spectra.



Elva dansare utvaldes bland examenselever från Balettakademien i Göteborg och Stockholm, Danshögskolan och Kungliga Svenska Balettskolan. 

NuDANS. utgör ett säsongsbaserat danskompani som framfört programmet Prolog på Göteborgsoperans Lilla scen vid två tillfällen i juni 2009. Under hösten turnerar de med föreställningen i Västra Götalandsregionen.

Prolog är en föreställning i fyra delar inspirerad av nordisk litteratur. Bland inspirationskällorna finns två nobelpristagare, Halldór Laxness och Pär Lagerkvist, vår svenske nationalskald Gustaf Fröding och den nutida popikonen Joakim Berg från gruppen Kent.


Lisa Fritzell, Hannes Lundin och Sarah Schmücker i Tankar av Peter Svenzon. Fotograf Joakim Roos

Lisa Fritzell, Hannes Lundin och Sarah Schmücker i Tankar av Peter Svenzon. Fotograf Joakim Roos

Även i Stockholmsregionen
I Stockholm har man också börjat arbeta med nyutbildade dansare. På initiativ av Sirkka-Liisa Forslund, danskonsulent i Dalarna och eldsjälen bakom Stora Daldansen, och i samarbete med Uppsalabaserade koreografen Joseph Sturdy startades ett pilotprojekt under namnet Greenhouse Danceproject med en intensivträning på tre veckor under pedagoger som Sturdy, Jonas Kåge, Deborah Dobson och Marie Larsson-Sturdy.

Man gav en föreställning på Riddarfjärdsteatern för en mindre publik i augusti, med koreografier av Sturdy samt mästaren George Balanchine – instuderade av Dobson och Kåge. Man kunde då konstatera stora framsteg hos de unga dansarna. Delar av föreställningen har sedan visats både i Dalhalla och på Kungliga Slottet i regi av Musik på Slottet.

Dansarutredningens remissvar samlas nu in. Vi får hoppas att de kan bidra till ett klokt beslut som ger nya möjligheter i framtiden.

Utbyggnadsplaner

Arkitektfirman Lund & Valentins förslag till tillbyggnad av Göteborgsoperan

Arkitektfirman Lund & Valentins förslag till tillbyggnad av Göteborgsoperan

Den 18 september presenterades en plan på utbyggnad av Göteborgsoperan med en rad lokaler som bland annat kan ge utrymme för en ny scen med 550 åskådarplatser.  Den femtonåriga operabyggnaden har redan blivit för liten då teaterns verksamhet har vuxit i omfång under de senaste åren. Det görs fler publikdragande uppsättningar än någonsin. Den genomsnittliga beläggningen på Göteborgsoperan är på årsbasis cirka 85 procent vilket motsvarar cirka 250 000 besökare per år.

Förutom en ny scen blir det plats till en servering, repetitionssalar, hörsal,
konferens- och övningslokaler.  Tillbyggnaden som placeras väster om det befintliga huset längs kajen mot Göta älv (se  bilden) blir i tre våninger med en sammanlagd area på 3000 kvadratmeter och beräknas i dagsläget kosta 130 miljoner kr, vilket inte kommer att belasta statskassan eller regionen. De nya lokalerna skall finansiera sig själva bl.a. genom ökade biljettintäkter och uthyrning.

Göteborgsoperans vision är att bli ett av Europas mest intressanta operahus. Dit kan operan enbart nå genom att hålla en hög konstnärlig kvalitet, vilket i sin tur ställer höga krav på lokaler och repetitionstid.

– Vi ser från styrelsen och Göteborgsoperans ledning stora möjligheter med de nya lokalerna. Vi frigör Stora scenen för ytterligare föreställningar. Vi kommer dessutom att kunna bredda utbudet av konserter och andra kulturella aktiviteter riktade mot nuvarande och nya målgrupper. Vi kan arbeta mer flexibelt och möjliggöra konferenser och utställningar, säger Frank Andersson, styrelseordförande i Göteborgsoperan.

Beslut om att gå vidare med projektet väntas senare under 2009.

Anders Jörlén
20 sep 2009


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil