Artiklar från 2008 – till idag
Danselever från Svenska Balettskolan i Göteborg inledde med en väkomponerad defilé, som åtminstone för kvällen motsade kritiken av kvaliten på dansarutbildningen i Sverige. Med stil och behärskning av tekniken visade de färdigheter i dansens grunder med den äran.
Den klassisak baletten representerades av två par från American Ballet Theatre och Kungliga Balettens främsta solister. David Hallberg, premiärdansare med 75% svenskt påbrå, och kollegan Gillian Murphy dansade tredje aktens pas de deux ur Svansjön med stor grandezza och unga stjärndansarna Daniil Simkin och Sarah Lane tog publiken med storm i Don Quijote-pas de deux. Hovdansarna Marie Lindqvist och Jan-Erik Wikström rev ned både skrattsalvor och applåder med Christian Spucks roliga Grand pas de deux. Klassisk balett av högsta kvalitet parad med stor humor. De göteborgare som skriat efter den klassiska baletten fick nu äntligen se något av det förnämsta man kan finna.
Världsberömda streetdancekompaniet Bounce visade smakprov ur succéföreställningen Gökboet och satte publiken i gungning med en öronbedövande lektion i hur man skakar loss som avslutning på kvällen
Göteborgsoperans Orkester spelade kvällens klassiska musikinslag av bland annat Tjajkovskij och Rossini under ledning av dirigenten Alexander Ingram, som tidigare gästat GöteborgsOperan vid dansföreställningen Askungen.
Johannes Öhman vill skapa en egen profil för Göteborgsbaletten
– Vi arbetar i ett modernt hus med mycket fina arbetsutrymmen och en teaterledning som vill satsa på dansen, säger han. Han har redan tidigare sagt att man dock inte har resurser som kan svara för stora klassiska produktioner, därför vill man istället inrikta sig på nyskapande koreografi och fortsätta att bygga upp en ensemble som kan visa upp en hög internationell standard. Tidigare har operan presenterat några av de största moderna koreograferna av idag, som Forsythe, Kylián och Duato, men det är viktigt att få egna kreationer och bygga upp en egen identitet.
Det ska ändå finnas utrymme för mer publika verk i repertoaren vilka kan återkomma under flera säsonger. Ett visst samarbete med Cullbergbaletten sker också. Kompaniet har under de senaste åren även genomfört framgångsrika gästspel i bl.a. Tyskland.
Bland unga svenska koreografer har man bl.a. satsat på Alexander Ekman. Projektet NuDANS har också gett en möjlighet åt spirande koreografer bland de egna dansarna. (se nedan).
Johan Inger har – efter tiden som dansare vid Kungliga Baletten i Stockholm och Nederlands Dans Theater (NDT) och som konstnärlig ledare för Cullbergbaletten – återvänt till Holland som huskoreograf hos Nederlands Dans Theater. Han skapade Empty House för Nederlands Dans Theater (NDT) 2002. Verket bygger på minnet av en tid och en plats, hur man hittar styrkan att lämna ett sammanhang och konfrontationen som uppstår när man tar steget.
Musik Felix Lajkó, kostym Mylla Ek och ljusdesign Erik Berglund.
Hans verk Your passion is pure joy to me bygger bl.a. på sånger av den australiensiska rockstjärnan, sångaren och gitarristen Nick Cave. I hans sånger rör det sig mycket om hur man kan leva med sina minnen utan att knäckas, hur man, trots alla tunga minnen, kan återskapa och återfinna tron på livet. Musik av Pierre Boulez, Nick Cave, Gonzalo Rubalcaba och Krysztof Penderecki, kostym Chatherine Voeffray och ljusdesign Erik Berglund
Cristina Caprioli räknas idag som en av våra främsta svenska koreografer. Hon kommer från Italien och har en mångårig verksamhet i Europa och USA bakom sig. I Sverige driver Cristina Caprioli danskompaniet ccap, och har under de senaste 15 åren producerat över 30 verk. Johannes Öhman ville ge henne chansen att arbeta i ett större format när hon nu för första gången skapar för Göteborgsoperans stora scen.
Verket Slope är en lutning, en glidning bortom platsen, ett oundvikligt försvinnande, minnet av en insisterande rörelse och av konstnären Sol LeWitt. Dansen uppslukas av Jens Sethzmans vackra ljus och scenografi.
Om man ser fram till nyåret så är den första premiären Mats Eks Törnrosa, som skapades för Hamburgbaletten och hade Sverigepremiär med Cullbergbaletten 1997 som samma år visade den vid ett gästspel på GöteborgsOperan med Törnrosa 1997,
– Det är med stolthet vi nu kan ge denna moderna klassiker med Göteborgsoperans Balett. Törnrosa är ett dansverk som inte lämnar någon oberörd och som bör ses av människor i alla åldrar, säger Johannes Öhman.
Säsongen 2007/2008 svarade Johan Inger och Alexander Ekman för var sin del i utsålda succéuppsättningen 3xBoléro. I maj återvänder de för att skapa två nya verk exklusivt för göteborgsdansarna. Tjugofemårige Alexander Ekman har redan etablerat sig som en av de mest intressanta nordiska koreograferna inom den nutida dansen. Även han har bakgrund som dansare inom Kungliga Baletten, NDT och Cullbergbaletten. 2006 debuterade han som koreograf för NDT II. Alexander Ekman arbetar med att få in fler dimensioner i den moderna dansen och använder sig gärna av dans och text tillsammans.
Tre av koreograferna är dansare i GöteborgsOperans Balett: Israel Aloni, Hlín Diego Hjalmarsdóttir och Toby Kassell. Den fjärde koreografen är Peter Svenzon, konstnärlig ledare för den Göteborgsbaserade dansgruppen Art Of Spectra.
Elva dansare utvaldes bland examenselever från Balettakademien i Göteborg och Stockholm, Danshögskolan och Kungliga Svenska Balettskolan. NuDANS. utgör ett säsongsbaserat danskompani som framfört programmet Prolog på Göteborgsoperans Lilla scen vid två tillfällen i juni 2009. Under hösten turnerar de med föreställningen i Västra Götalandsregionen.
Prolog är en föreställning i fyra delar inspirerad av nordisk litteratur. Bland inspirationskällorna finns två nobelpristagare, Halldór Laxness och Pär Lagerkvist, vår svenske nationalskald Gustaf Fröding och den nutida popikonen Joakim Berg från gruppen Kent.
Även i Stockholmsregionen
I Stockholm har man också börjat arbeta med nyutbildade dansare. På initiativ av Sirkka-Liisa Forslund, danskonsulent i Dalarna och eldsjälen bakom Stora Daldansen, och i samarbete med Uppsalabaserade koreografen Joseph Sturdy startades ett pilotprojekt under namnet Greenhouse Danceproject med en intensivträning på tre veckor under pedagoger som Sturdy, Jonas Kåge, Deborah Dobson och Marie Larsson-Sturdy.
Man gav en föreställning på Riddarfjärdsteatern för en mindre publik i augusti, med koreografier av Sturdy samt mästaren George Balanchine – instuderade av Dobson och Kåge. Man kunde då konstatera stora framsteg hos de unga dansarna. Delar av föreställningen har sedan visats både i Dalhalla och på Kungliga Slottet i regi av Musik på Slottet.
Dansarutredningens remissvar samlas nu in. Vi får hoppas att de kan bidra till ett klokt beslut som ger nya möjligheter i framtiden.
Den 18 september presenterades en plan på utbyggnad av Göteborgsoperan med en rad lokaler som bland annat kan ge utrymme för en ny scen med 550 åskådarplatser. Den femtonåriga operabyggnaden har redan blivit för liten då teaterns verksamhet har vuxit i omfång under de senaste åren. Det görs fler publikdragande uppsättningar än någonsin. Den genomsnittliga beläggningen på Göteborgsoperan är på årsbasis cirka 85 procent vilket motsvarar cirka 250 000 besökare per år.
Förutom en ny scen blir det plats till en servering, repetitionssalar, hörsal,
konferens- och övningslokaler. Tillbyggnaden som placeras väster om det befintliga huset längs kajen mot Göta älv (se bilden) blir i tre våninger med en sammanlagd area på 3000 kvadratmeter och beräknas i dagsläget kosta 130 miljoner kr, vilket inte kommer att belasta statskassan eller regionen. De nya lokalerna skall finansiera sig själva bl.a. genom ökade biljettintäkter och uthyrning.
Göteborgsoperans vision är att bli ett av Europas mest intressanta operahus. Dit kan operan enbart nå genom att hålla en hög konstnärlig kvalitet, vilket i sin tur ställer höga krav på lokaler och repetitionstid.
– Vi ser från styrelsen och Göteborgsoperans ledning stora möjligheter med de nya lokalerna. Vi frigör Stora scenen för ytterligare föreställningar. Vi kommer dessutom att kunna bredda utbudet av konserter och andra kulturella aktiviteter riktade mot nuvarande och nya målgrupper. Vi kan arbeta mer flexibelt och möjliggöra konferenser och utställningar, säger Frank Andersson, styrelseordförande i Göteborgsoperan.
Beslut om att gå vidare med projektet väntas senare under 2009.
Anders Jörlén
20 sep 2009
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision