Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anders Jörlén i Hamburg: Oförglömliga balettdagar

John Neumeier, ledare av Hamburg Ballet sedan 1973, har sedan 1975 anordnat en festival som redovisar hans arbete med baletten under den gångna säsongen och alltid avslutat den med en internationell balettgala till Vaslav Nijinskijs minne.

Årets "Hamburger Ballett-Tage" (28 juni till 12 juli) var de trettiofemte och ägnades självklart åt minnet av Sergei Diaghilevs första Saison Russe i Paris 1909. De två centralgestalterna, då liksom nu, var Diaghilev och Nijinskij. Med sin omfattande kunskap och sin ambitiösa strävan efter att ge den fullständiga bilden, har John Neumeier åstadkommit en rik och mångsidig bild av storheten hos och betydelsen av Diaghilevs skapelse.

Kväll över Binnenalster i Hamburg. Fotograf Kai Uwe Gundlach

Kväll över Binnenalster i Hamburg. Fotograf Kai Uwe Gundlach

Kulturstaden Hamburg
Under nio händelserika dagar upplevde jag nu Hamburg med alla sinnen. Klimatet med omväxlande fuktig värme och strilande regn – storstadsbruset (4,3 miljoner i Hamburgregionen) – shoppinggatorna – hamnen – museerna – ölstugorna och restaurangerna, föreställningarna . . . Visst är Hamburg en stad för handel och sjöfart med Europas näst största hamn, men även kulturen står högt i kurs i staden som hyst storheter som Ansgar, Bach, Brahms, Mendelsohn, Ligeti, Kubrick, Schnittke . . .

Hamburg är även känt för sina många teatrar. Deutsches Schauspielhaus är Tysklands största dramateater och Thaliatheater är känt för sina nyskapande uppsättningar. Hamburg är också Tysklands musikalcentrum med flera stora musikalteatrar. De många museerna och utställningslokalerna visar en stor bredd och vad matkulturen beträffar kan den goda kvalitén intygas. Trots förödelsen under andra världskriget finns både äldre och nyare, banbrytande arkitektur att se. Man är dock noga med att den inre stadens skyline ska domineras av tornen på kyrkorna och rådhuset. Hamburgs symbol är inte för inte barockkyrkan St Michaelis.

Den största satsningen just nu är byggandet av Die Elb-Philharmonie Länk till annan webbplats. (arkitekter Herzog & Meuron, Schweiz), ett musikens hus mitt i Elbe, där det nya Hafen City uppstår ur det gamla Speicherstadt, ett område med fantastiska tegelmagasin som reser sig direkt ur vattnet på långsmala öar skilda åt av smala kanaler för lastning och lossning direkt från pråmarna. Med sina två stora salar (2 150 resp. 550 platser) och alla sidolokaler blir konserthuset ett hem för all slags musik men med Norddeutsche Rundfunks symfoniorkester som husband. Hamburger Philharmoniker behåller sitt hem i Staatsoper och Hamburger Symphoniker i det äldre konserthuset Laeiszhalle, men de kommer även att spela i det nya huset.

T.v. Nytt och gammalt i Speicherstadt. T.h. Som ett jätteskepp kommer Elb-Philharmonin att stäva ut mot Atlanten. Foto Christian Spahrbier resp Herzog & de Meuron

T.v. Nytt och gammalt i Speicherstadt. T.h. Som ett jätteskepp kommer Elb-Philharmonin att stäva ut mot Atlanten. Foto Christian Spahrbier resp Herzog & de Meuron

Festen börjar
De 35:e Hamburger Ballettage inleddes den 28 juni med säsongens sista premiärprogram: Hommage aux Ballets Russes. Jag anlände först den 4 juli och stannade till den 13 men hann ändå med nästan hela festprogrammet. Jag började med Leo Delibes Sylvia som Neumeier gjorde för Parisoperans balett 1997 och tog upp i Hamburg senare samma år. Den tar lätt på det ursprungliga librettot från 1876 med gudar, nymfer och jägare i de grekiska skogarna. En stilrent enkel utformning med klara rena färger och tidlösa kostymer gör den allmängiltig och ger en bred syn på kvinnans villkor, då hon ställs inför valet mellan kvinnlig kraft och plikt eller kärlek och sinnlighet. Neumeier har valt att uttrycka sig i dansbilder, rörelser och känslomässiga situationer i dialog med musikens skiftningar. Det dansades förnämligt av bland annat Carolina Agüero (Sylvia), Leslie Heylmann (Diana), Ivan Urban (Aminta).

En av mina största upplevelser var återseendet av Nijinsky (2000), Neumeiers heltäckande skildring av legenden som dansare och människa. Om Alexandre Riabko i titelrollen kan man bara säga att om någon dansare idag kan förmedla en känsla av Nijinskys storhet är det han. Han har allt: smidigheten, tekniken, sensualismen, dramatiken . . . Riabkos samspel med Ivan Urban som Diaghilev är gripande och det återkommer jag till. Runt huvudtrion Nijinsky-Diaghilev-Romola väver Neumeier in alla de kända namnen men även de mest betydelsefulla av Nijinskys roller – här framställda av andra dansare – till en gripande helhetsupplevelse.

Bronislav Nijinskas Les Noces med Ballet de Lorraine. Fotograf Laurent Philippe

Bronislav Nijinskas Les Noces med Ballet de Lorraine. Fotograf Laurent Philippe

Original och nytolkningar
För att göra bilden av Ballets Russes så fullständig som möjligt hade Neumeier i år bjudit in ett par gästande kompanier, bl.a. Ballet de Lorraine Länk till annan webbplats. från Nancy, som visade Fokins Petrusjka (1911), i scenografi efter original av Alexandre Benois, och Bronislava Nijinskas Les Noces med originalscenografi av Natalia Gontjarova. Dessutom en helt ny version av Les Noces, kallad Mariage av finländaren Tero Saarinen. Särskilt Nijinskas Les Noces gav en stark upplevelse med sin rytmiska och strama folklore.

Thiago Bordin som Ynglingen/Daphnis i Daphnis och Chloë. Fotograf Holger Badekow

Thiago Bordin som Ynglingen/Daphnis i Daphnis och Chloë. Fotograf Holger Badekow

Neumeiers egna koreografier på Ballets Russestema var många. Daphnis och Chloë från 1973 handlar om unga turister som möter det antika Grekland och dras in i drömmar om hedonism och erotik. Här fick den unge Alexandr Trusch sitt genombrott med sin ungdomliga skönhet och vackra teknik, som knappast doldes av den stundom minimala kostymen.

En Fauns eftermiddag blir i Neumeiers tappning (Dresden 1996) till ett ménage à trois mellan två män och en kvinna, sensuellt och vackert framfört av Hélène Bouchet, Otto Bubenicek och Edwin Revazov. Den kvällen avslutades med Neumeiers skoningslösa Våroffer, Le Sacre, (Frankfurt am Main 1972) med Leslie Heylmann som offret som dansar sig själv till döds.

Catherine Dumont och Carsten Jung i Verklungene Feste. Fotograf Holger Badekow

Catherine Dumont och Carsten Jung i Verklungene Feste. Fotograf Holger Badekow

Musiken till Verklungene Feste skrevs av Richard Strauss under andra världskriget och baletten fick premiär i München 1943. Som komplement till sin egen Josephslegende har Neumeier tagit upp de straussiska tonerna i en balett med ren dans, där kår och fem huvudpar i eleganta balkläder visar upp människors situationer i en tid av omvälvning.

Richard Strausstemat fullföljs med Josephslegende (urpremiär i Wien 1977, i Hamburg 1979) nu i bearbetad form från 2008 med den bibliska miljön nedtonad. Historien om hur den rene Josef med sin siarförmåga säljs till Potifar i Egypten och förförs av Potifars hustru utgör basen för en starkt utlevande sensuell koreografi, parad med Strauss känslostormande musik. Den enastående Riabko i Josefs parti gjorde ett heroiskt inhopp för den skadade Thiago Bordin och gav än en gång allt. Ivan Urban som Josefs beskyddande ängel, Carsten Jung som Potifar och Jouëlle Boulogne som hans hustru gav honom starkt motspel.

Festivalens premiär – Hommage aux Ballets Russes – omfattade tre verk. George Balanchines sista verk för Ballets Russes Den förlorade sonen (1929) hade instuderats av Patricia Neary och dansades utmärkt av Alexandr Trusch som sonen och Hélène Bouchet som sirenen som förför honom. Den förlåtande fadern gjordes med stor värme av Hamburgveteranen Lloyd Riggins. Originalscenografin och kostymerna av Georges Roualt gjorde på mig ett föråldrat intryck, men ska man återge ett original får man kanske ta det på köpet.

Nijinskij – Otto Bubenicek – och hans alter ego i Siamesiska dansen, Thiago Bordin. T.h. Nye stjärnskottet Alexandr Trusch i Le Train bleu. Fotograf Holger Badekow

Nijinskij – Otto Bubenicek – och hans alter ego i Siamesiska dansen, Thiago Bordin. T.h. Nye stjärnskottet Alexandr Trusch i Le Train bleu. Fotograf Holger Badekow

Neumeiers egen Le Pavillon d'Armide var en helt annan sak. Redan under sina första år i Hamburg ville han ta upp baletten, men kunde inte finna någon inspelning av Nicholas Tcherepnins musik, så han fick nöja sig med det berömda pas de trois som ingick i originalet av Mikhail Fokin (St Petersburg 1907), det mindes nämligen ballerinan Alexandra Danilova, som själv dansat det hos Diaghilev. Nu fanns emellertid musiken på plats och Neumeier kunde återvända till sin fascination för Nijinsky och Diaghilev.

Verket är en intelligent sammanfogning av Nijinskys vistelse på sanatorier i Schweiz och den ursprungliga baletten. Han beskriver dansarens och koreografens minnen där läkaren på sanatoriet (Urban) återkommer i Diaghilevs gestalt, hustrun Romola (Boulogne) blir till Armida, och balettskolan och kamraterna dyker upp allt under smidiga scenväxlingar mellan sanatoriet och Benois Armidascenografi – teatergeniet Neumeier i bästa form. Nijinskij dansades av Otto Bubenicek, som efter 16 år är en av Neumeiers främsta uttolkare, medan Riabko axlade hans mantel i det nämnda pas de trois, som ingår även här. En av Baksts vackraste teckningar av Nijinskij är den gouache där han i siamesisk dräkt ligger framstupa på golvet som en panter spänd på jakt. Här dansades det siamesiska solot av Johan Stegli med en raffinerad avslutning à la teckningen med Bubenicek/Nijinskij som spegelbild i samma pose.

Le Sacre de printemps i Nijinskijs rekonstruerade koreografi. Fotograf Holger Badekow

Le Sacre de printemps i Nijinskijs rekonstruerade koreografi. Fotograf Holger Badekow

Som om detta inte var nog avslutades kvällen med Hamburgbaletten i Millicent Hodges och Kenneth Archers rekonstruktion av Nijinskys Våroffer. Med sin färgrika och folkloristiska dekor och för tiden helt nyskapande koreografi ger den en så god bild av originalet som man kan få idag – inga filmer finns och alla ögonvittnen är borta – men 1913 års skandalpremiär i Paris kan man nog aldrig återskapa. Stravinskijs musik tillhör nu repertoaren i alla konserthus och dagens koreografer har hittat på helt nya chockeffekter.

Fem timmars dansgala
Så är det dags för den stora Nijinskygalan, den 35:e i ordningen. Hela och rena och beredda på flera timmar i teaterfåtöljen bänkar vi oss klockan sex på eftermiddagen. Fem timmar av dans – inkluderat två pauser med välbehövligt tillskott av vätska, näring och frisk luft – ligger framför oss. Kvällen delas in i tre delar: Fokine-Nijinskij, Massine-Nijinska-Balanchine respektive Klassiker-kreationer/tolkningar.

Första avdelningen inleds med Neumeiers Vaslaw (1979), ett porträtt av dansaren som artist med Riabko som Nijinskys alter ego och balettens solister som balettkompaniet runt honom. Till Bachs toner framförs ren dans av högsta märke.

Leanne Benjamin och Jonathan Cope i Eldfågeln. Fotograf Holger Badekow

Leanne Benjamin och Jonathan Cope i Eldfågeln. Fotograf Holger Badekow

Lloyd Riggins framträdde i Petrusjkas solo (Fokinversionen, 1911), från Royal Ballet Länk till annan webbplats. i London kom Leanne Benjamin och Jonathan Cope med första mötet mellan prinsen och Eldfågeln i Fokins koreografi (1910, som bevarats i London). När Le Pavillon d'Armide premiärvisades hade Neumeier måst utelämna en Bouffon-dans (narrdans) men lovat de sju ynglingarna från kåren och balettskolan att de skulle få framföra den på galan – ett underhållande lyckokast. Vidare återkom den siamesiska dansen från samma balett med Johan Stegli.

Parisoperans Länk till annan webbplats. nyaste étoile Mattias Heymann framförde Nijinskys paradroll i Le Spectre de la rose (1911) med kollegan Laëtitia Pujol.  Från Bayerische Staatsoper Länk till annan webbplats. i München kom Tigram Mikayelyan och Daria Sukhorukova med Nijinskijs egen En fauns eftermiddag (1912) i Baksts enastående vackra scenografi och kostymer. Något fattades dock i inlevelsen . . .

Donlon Dance Company i Parade. Fotograf Holger Badekow

Donlon Dance Company i Parade. Fotograf Holger Badekow

"Parade" av ryska balettens paradnummer
Andra avdelningen bjöd på Léonide Massines Parade (1917) i kubistisk scenografi av Picasso och med musik av Erik Satie, en mycket roande framställning – intressant att få uppleva denna raritet. Baletten framfördes med gott humör av Donlon Dance Company, som har sitt residens i Saarbrücken. Min favorit var den rosa hästen – helt i klass med Pippi Långstrumps Lilla Gubben! Stjärnskottet Alexandr Trusch återkom sedan i Nijinskas Le Train bleu (1924) som strandlejon till musik av Darius Milhaud.  

Parisoperan representerades även med Balanchines Apollon Musagète (1928) med musorna Marie-Agnès Gillot, Emilie Cozette och Stéphanie Romberg kring den nyfödde Apollon, tolkad av den unge Florian Magnenet som dansade vackert men hade en bit kvar till gudastadiet.

Vladimir Malakhov och Sylvia Azzoni i Jerome Robbins version av En fauns eftermiddag. Fotograf Holger Badekow

Vladimir Malakhov och Sylvia Azzoni i Jerome Robbins version av En fauns eftermiddag. Fotograf Holger Badekow

Efter ännu en paus kom så det som kommit i Diaghilevs efterföljd. Från Staatsoper i Berlin Länk till annan webbplats. kom balettchefen Vladimir Malakhov som tillsammans med Hamburgs Sylvia Azzoni dansade Jerome Robbins version av Faunen (1953) – ett vackert möte mellan två unga dansare i en balettsal någonstans. Neumeier gjorde en omtolkning av Petrusjka till Nijinskygalan 1982 ur vilken vi fick se ett pas de deux mellan dockan (Yohan Stegli) och ballerinan (Agüero).

Som påminnelse om att Diaghilev även visade klassiska baletter dansade sedan Parisoperans Isabella Ciaravola och Stéphane Bullion pas de deux ur andra akten av Giselle.  

Arvet lever
En scen ur Neumeiers Illusionen wie Schwanensee (1976) gavs som en gest av tacksamhet för gott samarbete med försteviolinisten Anton Barachovsky, som lämnar Hamburgoperan. Baletten  handlar om kung Ludwig II av Bayern, som förklarades sinnessjuk och avsattes. Här fick vi se det gripande sista mötet mellan Ludwig (Bubenicek) och hans tilltänkta, prinsessan Natalia (Boulogne) som gör ett sista försök att nå hans själ innan han följer Mannen i skuggan (Jung) – ödet – ut i sjön.

Dirigenten och kompositören Igor Markevitch var Diaghilevs siste protegé – sedermera gift med Nijibskijs dotter Kyra. Han skrev bland annat en pianokonsert som gavs som intermezzo i en balettföreställning (1929) som Neumeier valt till ett pas de deux kallat Nacht und Echo, koreograferat speciellt för galan. Det framfördes av Hélène Bouchet och Carsten Jung. Han hade blixtsnabbt fått studera in sin roll dagen innan som ersättare till den skadade Thiago Bordin.

Ivan Urban i Måsen efter Tjechov och Alexandre Riabko. Fotograf Holger Badekow

Ivan Urban i Måsen efter Tjechov och Alexandre Riabko. Fotograf Holger Badekow

Sublim avslutning
Som sista hälsning till Ballets Russes – och med hänsyftning på att Diaghilev dog i Venedig 1929 – valde Neumeier slutscenen ur sin balett Döden i Venedig (2003) efter Thomas Mann. Men han hade bytt rollgestalterna från Aschenbach och Tadzio till Diaghilev (Urban) och Nijinskij (Riabko) i den röda baddräkt som ses på Leon Baksts målning av Nijinskij på stranden i Lido i Venedig. Ett sublimt val, fyllt av känslor och minnen till tonerna av Isoldes kärleksdöd av Wagner, som rörde oss till tårar. Samspelet mellan dessa två enastående dansare var en genomgående guldkant under alla dessa föreställningar.

Vid ett besök i Ballettzentrum John Neumeier som hyser både balettens administration och repetitionslokaler och Hamburgs balettskola Länk till annan webbplats., såg jag en klass med ungdomarna i näst sista årskullen och kunde konstatera att återväxten är god. Speciellt i den pojkgrupp jag fick se under entusiastisk och inspirerande ledning av Kevin Haigen. Till skolan söker dansare från hela världen och endast de mest begåvade kan beredas plats. De yngre bor i internat på Ballettzentrum och får från första början kontakt med de vuxna dansarna som utgör förebilder för de unga. De två sista årskullarna kallas Theaterklasse och deltar ofta i produktionerna på Operan. Idag kommer ca 70% av dansarna i baletten från den egna skolan.

Nijinskijs teckningar utgår ofta från en cirkelrörelse och tar ibland formen av ett vakande öga.

Nijinskijs teckningar utgår ofta från en cirkelrörelse och tar ibland formen av ett vakande öga.

Samlaren Neumeier
Neumeier är en stor samlare av material speciellt när det gäller Nijinskij och Ballet Russes – det kunde bland annat ses när Dansmuseet visade sin minnesutställning över Nijinskij år 2000, 50 år efter dennes död. Numera har samlingen blivit en stiftelse, Stiftung John Neumeier Länk till annan webbplats., och Neumeier disponerar ett eget hus för samlingen och sitt boende. Tanken är att samlingen inte skall splittras utan i sinom tid övergå till ett dansmuseum i Hamburg. Jag fick tillfälle att besöka huset vid en mottagning och skulle gärna stannat där under hela veckan, så att jag kunnat ta del av allt som där finns.

Tack och farväl för den här gången! Fotograf Holger Badekow

Tack och farväl för den här gången! Fotograf Holger Badekow

Under det senaste året har Neumeierstiftelsen lyckats köpa in huvuddelen av Nijinskijs teckningar och målningar, vilka tillkom under mindre än två år av hans sjukdomstid. Med anledning av hundraårsminnet av Ballet Russes visas under sommaren ett hundratal av dessa i Hamburgs förnämliga konstmuseum Kunsthalle Länk till annan webbplats., där de ställs ut tillsammans med ett hundratal verk av europeiska konstnärer, samtida med Nijinskij, och som liksom han sysslade med dans och rörelse som grund för ett abstrakt, färgsprakande måleri. Vid en rundvisning med utställningens kurator dr Daniel Koep, framhöll han Nijinskijs stora känsla för färg och form och menade att hans konst var jämbördig med andra konstnärer på en hög nivå.

Hamburger Ballett-Tage var som alltid en oförglömlig upplevelse. Det vänliga bemötandet och det rika utbudet gjorde att man redan längtar efter att få återkomma. Neumeier har gång på gång visat att han är en oöverträffad skapare av dans med ett djupare innehåll och förstår att framkalla fantastiska prestationer av sina dansare. Särskilt på manssidan är Hamburgbaletten mycket stark med Ivan Urban, Lloyd Riggins, Otto Bubenicek, Alexandre Riabko bland de främsta.

Anders Jörlén
21 juli 2009


  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil