Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Pina Bausch – en scenkonstens förnyare

– har lämnat oss

Vid presskonferensen inför Tanztheater Wuppertals gästspel på Cirkus i Stockholm i september 1984 fick jag för första gången se Pina Bausch. Jag visste inte ett smack om vare sig henne eller gruppen – bara att de blivit mycket omtalade. De stycken som skulle framföras var ”1980 – ein Stück” von Pina Bausch och ”Kontakthof” (ung. = rastgård i fängelse).

Någon frågade varför verket fått den titeln. Pina Bausch, tunn och späd, såg ut som om hon varit vaken i tre dygn, svarade med en röst som hade krävt full uppmärksamhet och koncentration även om rummet varit alldeles tyst: - Ja, vad tror du själv?

Pina Bausch och en cigarett – så såg man henne ofta. Fotograf Gert Weigelt.

Pina Bausch och en cigarett – så såg man henne ofta. Fotograf Gert Weigelt.

Hennes sätt att svara påminde om tröttheten hos en människa som är på väg att ge upp, men inte riktigt än. Förmodligen var det hennes attityd som fick mig att tro att Kontakthof var ett ställe som människor gick till för att träffa någon, trots att de egentligen inte trodde att ett möte skulle vara möjligt, men tänk om ändå ett underverk skulle ske …

Jag tänkte för länge, någon annan hann föra samtalet vidare. Jag framförde inte vad jag trodde.

Föreställningarna blev det närmaste jag kommit uppenbarelser. En sorts levande resonemang om människans lott. Drastiska bilder av en ständig kamp mot en ensamhet som individen själv oftast är upphov till. Empati och humor i doser som gjorde allvaret större. Jag såg alla föreställningar jag lyckades få biljetter till. Framför mig i en kö stod Lena Olin. Nyfikna flockades till det viktigaste gästspelet på decennier.

Våren 1990 (hösten dessförinnan hade Berlinmuren fallit) fick jag åter chansen att se några av Pina Bauschs verk. Det första var då nya ”Palermo, Palermo”. Bakom ridån i Wuppertals vackra operahus stod en tegelstensmur, hög som hela scenöppningen. Efter en stund började muren röra sig. Med ett förfärligt brak föll den rakt bakåt på scenen, och blev det golv som föreställningen sedan spelades på. Åskådarnas reaktioner blev omedelbara och starka. Man skrattade, applåderade, hurrade och busvisslade. Senare kom jag att se smällen från den vältande muren som en bild för föreställningarnas inverkan på individen (mig).  

De verk jag såg bestod av serier av noggrant sammanfogade teatrala scener, med långa talade sekvenser. Dansen var (utom i ”Våroffer”) snarare rörelsekont. Känslan för musik var raffinerad. Där fick jag för första gången höra underhållningsmusik från Weimarrepublikens tid. Oskolade tenorer framförde idylliska sånger som ”Frühling und Sonnenschein” (Vår och solsken) och tangon ”Gnädige Frau, Sie sind ja so schön, daß ich mich nicht trau, Sie anzusehen” (ung. = Nådiga fru, Ni är ju så skön, att jag knappast törs betrakta Er). Kontrasterna till vad som utspelades på scenen slet ofta åskådaren åt olika håll samtidigt. Där uppstod en alldeles särskild dynamik. Ofta, men inte i varje verk, fanns det anledning till skratt, olika sorts skratt.

Pina Bausch trimmade till perfektion sin förmåga att ställa frågor till sina artister. Ofta gick svaren rätt in i föreställningarna. – Vad är kärlek? – Kärleken kommer och går. Just nu går den. Eller: -Tre ord om Ditt hemland? En vacker fransyska svarar: - Bardot, bidet, Pigalle.

Många frågor kan man själv fundera på. I litteraturen om Pina Bausch och den tyska dansteatern finns många nedskrivna. – Hur gör man änglar av djävlar?

Det var alldeles för länge sedan jag såg något av Pina Bauschs verk. Enligt pedagogens maning ”viktig information skall vara muntlig, skriftlig och återkommande” skulle jag ha behövt se hennes verk oftare. Jag skulle t. ex. ha behövt utveckla den känslighet och uppmärksamhet hennes verk uppfordrade till – så att man förmår ta i akt tillfällen som kommer krypande som en snigel och försvinner som en blixt.

I brist på annat kan kanske den som finner världen mer än lovligt absurd göra en egen liten samling av målande uttryck och talande händelser som skulle passa in i denna form av Bauschmetodens syn på tillvaron. I skyltfönstret på ett antikvariat stod en liten skylt: ”Den vinner, som har flest böcker när det är slut.”  Eller: ”Kunnskap är mackt.”

En biografi
Pina Bausch föddes i Solingen i Tyskland 1940. Hon började dansa tidigt och utbildades bland annat vid Folkwangskolan i Essen som leddes av den legendariske Kurt Jooss, en av den moderna dansens portalfigurer – han var även Birgit Cullbergs lärare. – Hon studerade även vid Juilliard School i New York för stilbildare som José Limón, Paul Taylor, och Anthony Tudor. Under amerikatiden framträdde hon som dansare med bland andra Donya Feuer Dance Company och Metropolitan Opera Ballet.

Tillbaka i Tyskland 1962 dansade hon med Kurt Jooss Folkwang Ballett och blev även Jooss assistent. 1972 blev hon konstnärlig ledare för Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. en ombildning av baletten vid operan i Wuppertal, en industristad i Ruhrområdet.

Hennes nyskapande dansteaterstil blev snart uppmärksammad och hennes rika produktion, som har gjort segertåg över hela världen, har inspirerat andra koreografer och förtjust såväl kritikerna som en stor publik. Hennes Tanztheater gästade Cirkus i Stockholm 1984 och Dansens hus 1998. Hon samarbetade även med filmskaparna Fellini (E la nave va – Och skeppet går, 1983) och Almodovar (Hable con ella – Tala med henne, 2002).

Hennes sista verk premiärvisades – ännu utan titel – i Wuppertal så sent som den 12 juni, då hon själv stod på scenen och tog emot applåderna tillsammans med sina dansare.

Pina Bausch belönades med Goethepriset i Frankfurt am Main 2008.

Pina Bausch avled i cancer den 30 juni 2009, hon blev 68 år. Hon efterlämnar sonen Rolf Borzik. Hennes man – även han med namnet Rolf Borzik – avled 1980.

Ensemblen samlad i Pinas sista verk i Wuppertal 2009. Fotograf Gert Weigelt

Ensemblen samlad i Pinas sista verk i Wuppertal 2009. Fotograf Gert Weigelt

Pina Bausch, verkförteckning

1974   Fritz
          Iphigenie auf Taurus
          Ich bring dich um die Ecke
          Adagio
          Fünf Lieder avvon Gustav Mahler
1975   Oroheus und Eurydike
          Frühlingsopfer/ Der zweite Frühling (Våroffer)
1976   Die sieben Todsünden
1977   Blaubart – vid åhörandet av Bela Bartoks opera Riddar Blåskäggs borg
          Komm tanz mit mir
          Renate wandert aus
1978   Er nimmt sie bei der Hand und führt sie in das Schloss, die anderen volgen
          Café Müller
          Kontakthof
1979   Arien
          Keuschjeitslegende
1980   1980 – ein Stück von Pina Bausch
          Bandoneon
1982   Walzer
          Nelken
1984   Auf dem Gebirge hat man ein Geschrei gehört
1985   Two Cigarettes in the Dark
1986   Viktor
1987   Ahnen
1989   Die Klage der Kaiserin (biograffilm)
          Palermo,Palermo
1991   Uanzabend II, Madrid
1993   Das Stück mit dem Schiff
1994   Ein Trauerspiel
1996   Nur du
1997   Der Fensterputzer
1998   Mazurka Fogo
1999   O Dido
2000   Kontakthof mit Damen und Herren ab 65
          Wiesenland – ein Stück von Pina Bausch
2001   Agua – ein Stück von Pina Bausch
2002   Für die Kinder von gestern, heute und morgen -  ein stück von Pina Bausch
2003   Nefés – ein Stück von Pina Bausch
2004   Ten Chi – ein Stück von Pina Bausch
2005   Rough Cut – ein Stück von Pina Bausch
2006   Vollmond – ein Stück von Pina Bausch
2007   Bamboo Blues – ein stück von Pina Bausch
2008   Sweet Mambo – ein Stück von Pina Bausch
          Kontakthof mit Teenagern ab 14
2009   Utan titel – ein Stück von Pina Bausch

Peter Bohlin
10 juli 2009


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil