Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Belén Maya. Foto Gilles Larrain

Belén Maya. Foto Gilles Larrain

Lena Andrén, danskrönika: Skolföreställningarnas tid är nu!

Säsongens sista krönika präglas av vårens skolföreställningar, som detta år tyvärr var en rätt blek upplevelse. Jo, några andra föreställningar visades, och de var riktigt, riktigt lyckade så det blev ändå en skön avslutning på en omtumlande vårsäsong.

Noh gästspel: The Kita-ryu Oshima Noh Family
The Kita-ryu Oshima Noh Family som utövar Noh, scenkonst med rötter i forntidens Kina och Japan gästspelade på Södra Teatern den 17 & 18 maj. Ensemblen leds av klanens överhuvud Masanobu Oshima den fjärde, bärare av den imponerande titeln ”Important Intangible Cultural Treasure deisgnated by the Nation”.

The Kita-ryu Oshima Noh Family. Fotograf Peter Bruselid

The Kita-ryu Oshima Noh Family. Fotograf Peter Bruselid

Men det är ingen museal aktivitet den mer än hundraåriga ensemblen ägnar sig åt. Man har till exempel brutit med anti-kvinno-traditionen inom Noh. I föreställningen medverkade två kvinnliga medlemmar, musikern Narumi Takizawa och aktören Kiune Oshima, som inledde kvällen med ett danssolo ur verket Kagura. Ett minimalistiskt solo genomfört i ett utsökt långsamt tempo. Solots subtilitet kontrasterades av den dramatiska musikaliska komposition som utmärker Noh, och som består av trummor, flöjt, vokala ljud och talsång. Den påträngande kraftfullheten i det musikaliska framförandet ger den lågmälda, men intensiva, rörelsen en förhöjd angelägenhet som när man stryker under ord i en text.

Talsången återkommer i dialogen i kvällens huvudverk, Hagoromo, en version av den globalt spridda legenden om mötet mellan en svanjungfru och en jordisk man. Iförd praktfulla kimonos och med ansiktet dolt av en ko-omote (ungflicksmask) tolkar Masanobu Oshima den unga kvinnans förtvivlan på ett överraskande levande sätt. Det långsamma gravitetiska danssolo som avslutade verket präglades av en raffinerad enkelhet som gläntade på dörren till en annan upplevelse av tiden, en tid befriad från vardagens hektiska flöde.

Det är intressant att se hur The Kita-ryu Oshima Noh Family genom en viss förenkling av detaljer i konceptet kan få verken att kännas mer samtida trots att deras förfinade, av hovkultur präglade, grundstil förblir oförändrad. Men kanske är denna upplevelse också förorsakad av det inflytande Noh haft på samtida västerländsk kultur vilket lett till att aspekter av Noh kommit att bli synonyma med samtida scenkonst.

Make it Work. Fotograf Håkan Larsson

Make it Work. Fotograf Håkan Larsson

Balettakademien, årskurs 1 & 2: Make it Work
Om jag var tvungen att välja en av vårens elevföreställningar skulle jag välja Make it Work av och med Balettakademiens årskurs 1 & 2 på (22/5, Dieselverkstaden). Det är en livfull föreställning med både elevkoreografier och lärarkoreografier som låter de unga dansarna visa sig i helfigur. Samtliga verk var lagom långa och hade något som gav dem karaktär visavi resten av programmet. De koreografier jag uppskattade mest var elevkoreografierna Follow och Gamla godingar. Follow av Karin Lundqvist var en trio för tre unga kvinnor späckad med undertext som jag associerar till unga kvinnors allt mer komplicerade situation i dagens samhälle. Denna spännande undertext upplevde jag som ett resultat av att Lundqvist lyckas skapa en spänning mellan koreografi och musik – och av de tre kvinnliga dansarnas tolkningar av koreografin. Gamla godingar av Sara Bergström visar ett gäng seniormedborgare på ett överraskande intressant sätt och inte på det ofta lätt nedlåtande sätt som annars är vanligt. Här är det pigga gamlingar med attityd och livslust. Kanske beror det på att det verkar som om det är sig själva – om ett antal år – som eleverna skildrar. Kanske är det så, kanske inte, men visst är det så här man skall skildra äldre, inte som något slags ufo utan som det man själv kan komma att bli.

LOSS! av Roger Lybeck. Fotograf

LOSS! av Roger Lybeck. Fotograf

Balettakademien & Svenska Balettskolans moderna linje & Danshögskolan på Dansens Hus    
En mycket blandad föreställning (29/5, Dansens Hus) som präglades av långa gruppkoreografier. Visserligen är önskan att få med så många elever i så många verk som möjligt behjärtansvärd, men jag undrar om det ändå inte vore bättre att ha fler kortare verk med färre medverkande. Även om Charlotta Öfverholms verk, som tog sin utgångspunkt i hennes ljuvliga Kod Zivota, fungerade i denna mastodontversion hade det nog varit intressantare med en – eller flera avsnitt – av originalkoreografin för betydligt färre medverkande i varje avsnitt. Det enda verk som verkligen fungerade var den lätt absurda LOSS! Av Roger Lybeck, här är grupperna en styrka snarare än en svaghet. Grupperna agerar likt konkurrerande stammar – nära men ändå strikt separerade – av hårt sammanlänkade individer som verkar vilja men inte kunna ta sig loss ur kollektivet. Trots att de agerar kollektivt lyckas Lybeck synliggöra samtliga dansare, som plötsligt framstår som intressanta och attraktiva – synd bara att det inte hände vid fler tillfällen under denna afton. Nämnas bör också Esoteric six av Satoshi Kudo som visserligen kändes lite väl exotiserande men som gav dansarna en ordentlig möjlighet att visa sin tekniska skicklighet.

Juan Carlos Lérida och Belén Maya. Fotograf Luis Castilla

Juan Carlos Lérida och Belén Maya. Fotograf Luis Castilla

Belén Maya: La voz de su amo
Den 28 maj var det tredje gången Belén Maya gästade Södra Teatern och det känns lyxigt att återigen få se denna danskonstnär som är en av flamencons mest lysande unga stjärnor. Denna gång framförde hon och ensemblen föreställningen La voz de su amo (Hans herres röst) som är en poetiskt suggestiv skildring av möten mellan starka individer, närvarande såväl som frånvarande, och hur minnen konstrueras och ersätter verkligheten. Tillsammans med dansaren/aktören Juan Carlos Lérida och gitarristen José Luis Rodriguez skapar Belén Maya en följd av suggestiva scener som drar in publiken i sin egen inre logik.

Föreställningen kan beskrivas som ett uttryck för den nyflamenco som Maya företräder. Det vill säga en i traditionen väl grundad flamenco som också är öppen mot andra influenser och som strävar efter att skapa ett koreografiskt sammanhang. Maya är en unik flamencodansare med kvalitéer som endast de riktigt stora flamencodansarna har, hennes dans har egentligen inga direkta brister och hon har en flödande rörelsefantasi som gör att hon hela tiden verkar förnya sig. Att dessutom se henne med en likaledes intressant och karismatisk manlig flamencodansare som Lérida tillför ytterligare kvalitéer genom sättet hur dansarna utmanar och stimulerar varandra. I en scen där Lérida dansar ett långsamt solo till Rodriguez gitarr uppstår en skön mörk känsla som berikar skeendet och som kontrasterar mot den då frånvarande Mayas egen kraftfulla dans som yang mot yin. Och kanske är det i denna kontrast som spänningen i föreställningen uppstår, i kraftfältet mellan den framåtsträvande energin hos Maya och den bakåtblickade sensualismen hos Lérida.       

Verve: Robert Goodby i Niners av Glenn Wilkinson. Fotograf Chris Nash

Verve: Robert Goodby i Niners av Glenn Wilkinson. Fotograf Chris Nash

The Northern School of Contemporary Dance: Verve
Tyvärr präglade de svagheter som stört mig i de flesta skolprogram denna vår även programmet Verve 2009 av The postgraduate performance company of the Northern School of Contemporary Dance (30/5, Riddarfjärdsteatern). Programmet bestod av anonymiserande, och allt för långa, gruppkoreografier vilket gjorde gästspelet till något av en besvikelse. Trots de begåvade eleverna saknade koreografierna lyster och kändes till slut monotona. Jag frågar mig var dessa unga dansares hunger finns, en hunger som naturligtvis finns inom dem men som inte lyckas (tillåts?) energisätta koreografin. Hur mycket intressantare hade det inte varit med kortare verk, där eleverna fick möjlighet att ge allt under en koncentrerad tid, och verk av skickligare koreografer – eller varför inte av eleverna själva?

Ylva Helander, Joakim Adeberg, Mayumi Yamaguchi, Luisa Rocco och Takashi Setoguchi i Tjufven. Fotograf Alexander Kenney

Ylva Helander, Joakim Adeberg, Mayumi Yamaguchi, Luisa Rocco och Takashi Setoguchi i Tjufven. Fotograf Alexander Kenney

Kungliga Baletten: Tillfälle gör tjufven
Regina Beck-Friis version av sjuttonhundratalsverket Tillfälle gör Tjufven (6/6, Confidencen) som ursprungligen skapades av Louis Gallodier för den dåvarande Kungliga Baletten. Det är ett skimrande balettsmycke och ett uttryck för hur Kungliga Baletten trots ekonomiska svårigheter och nerdragningar lyckats hålla de äldre dansstilarna levande. Det enda jag undrar när jag ser baletten är varför Drottningholmsteatern inte bjuder in denna balett att spelas på Drottningholm, för bättre än så här blir det inte och man kan tycka att baletten därför vore något att visa den delvis internationella publik som besöker Drottningholmsteatern

Baletten hade urpremiär 1785 och Beck-Friis version hade premiär 1989. Då minns jag att ett av de mer uppmärksammade inslagen var att en (eller två?) av dansöserna skulle lära sig dansa på lina. Idag är det – naturligtvis – en cirkusartist (Karin Kjeldgaard) som gör detta vilket kan ses som ett uttryck för (ny)cirkusens stärkta position inom scenkonsten.  

Tenko. Foto The Kita-ryu Oshima Noh Family

Tenko. Foto The Kita-ryu Oshima Noh Family

Det är ett välrepeterat och väldansat lustspel om en änka (Anna Valev) och hennes dotter (Minji Nam) som på grund av charmigt virriga händelser råkar bli ertappad som tjuv, men naturligtvis löser sig allt på bästa sätt och flicka får pojke (Oscar Salomonsson). Men dessförinnan får publiken som sagt se det dansas inte bara av lindansare utan också av – två björnar (Bence Janscula & Pietro Lattanzio)! Allt under överinseende av Christian Rambe som är härligt macho i rollen som Marknadsutropare och björntämjare.

Lika underhållande är Brendan Collins som Prostinna och Jens Rosén som Länsmanshustru. Listan skulle kunna göras lång på dansare i alla åldrar som bidrar till att levandegöra koreografin. Och detta är en av styrkorna i Beck-Friis version, att den använder hela den kompetens som finns i Kungliga baletten, från de stora stjärnorna, som Jan-Erik Wikström till de yngsta eleverna från Kungliga Balettskolan. Tänk om fler koreografer vågade se så brett på dansarnas möjligheter – så mycket mer intressant baletten som konstform skulle bli.

Lena Andrén
1 juli 2009


  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil