Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ett storverk om Kungliga Baletten i Stockholm

Våren 2008 utkom ett stort internationellt, akademiskt upplagt, bokverk på engelska om baletten i Stockholm med tonvikt på Kungliga Operan. Den sydafrikafödda dansaren och författaren Marina Grut har arbetat med boken i omgångar från 1960  – en lång historia som har sina förklaringar.

Det var ursprungligen Operabalettens dåvarande balettchef Mary Skeaping som gav henne uppslaget. Marina lärde känna henne under några år på 1960-talet, då Marinas svenske make Mikael Grut var stationerad i Stockholm. Miss Skeaping tyckte det var konstigt att det inte givits ut någon historik om Baletten i Stockholm, världens fjärde äldsta balettkompani som fortfarande är verksamt. Den Kungliga Baletten Länk till annan webbplats., som dess nuvarande namn lyder, grundades 1773 – äldre är bara baletterna i Paris, St Petersburg och Köpenhamn.

Sverigefödda Marie Taglioni pryder bokens omslag. Förlag Olms

Sverigefödda Marie Taglioni pryder bokens omslag. Förlag Olms

Marina Grut tog sig an uppgiften och sammanställde ett manuskript som också levererades till ett förlag för utgivning. Men inget hände! Efter något år kontaktade Marina förlaget och fick till sin förskräckelse höra att manuskriptet försvunnit. Familjen Grut hade nu åter flyttat utanför Sverige och att börja om från början var alltför mödosamt. Projektet fick uppges.

Många år senare avled en nära släkting till Mikael Grut i Stockholm och Marina och hennes man fick ta hand om kvarlåtenskapen. Döm om den förvåning och förtjusning de erfor, då de i en byrålåda hittade en kopia av manuskriptet. Marina hade glömt att den gamla damen fått en kopia som gåva! Nu var det professor Bengt Häger och Carina Ari-stiftelsen som uppmanade Marina att fullborde sitt verk och även medverka till dess utgivning. Och nu föreligger boken  i tryck.

Marinas Gruts berättelse börjar dock tidigare än 1773.  Hon går tillbaka ända till 1592 och stormaktstiden. Bland annat till Drottning Kristina, som lät iscensätta stora festligheter för hovet med danser och tornerspel. Vi får följa historien med importerade dansmästare och koreografer som de Beaulieu och med textförfattare som Descartes och Stiernhielm och ta del av samtida omdömen och beskrivningar från tidens kulturkonsumenter.

Att dansen, liksom de övriga konsterna, fick sin första stora blomstring under sjuttonhundratalet med drottning Lovisa Ulrika och Gustav III är kanske allom bekant, men här får vi en utförlig redogörelse för alla betydelsefulla personager som gjorde denna utveckling möjlig. Noggrant redogörs för alla produktioner och dess koreografer och alla medverkande. Vi får också till dels alla intriger och besvär som bland annat byte av teaterdirektörer och kungliga tillskyndares nycker medförde.

Anders Selinder. Originalet finns på Dansmuseet

Anders Selinder. Originalet finns på Dansmuseet

Kanske den mest intressanta delen av verket utgör historien om baletten på 1800-talet, en tid som gemene man inte vet så mycket om. Många har den uppfattningen att teaterlivet dog med mordet på Gustav III. Så var ingalunda fallet. Visserligen betydde det ett stort bakslag och Gustav IV Adolf kände stor motvilja mot huset där hans fader skjutits, så stor att han några år senare ville riva det. Men så lätt tar man inte död på en så livlig konstart.

Karl den XIII och senare regenter fortsatte att understödja teatern och besökte den gärna. Balettmästare togs fortfarande huvudsakligen från utlandet, men till de namn vi känner bäst hör den svenske dansaren och koreografen Anders Selinder, som under många år var tongivande vid Stockholmsbaletten. För eftervärlden är han mest känd för sina folkdanser, som till exempel bevarats som inlagor i Värmlänningarne och gavs på Operan in på 1950-talet.

En annan av artonhundratalets inflytelserika danspersonligheter var halvsvenske August Bournonville, som verkade som intendent och regissör under ett antal år, då han råkat i onåd hos det danska hovet, Han satte även upp flera av sina baletter och reformerade hela arbetssättet vid teatern. Svensken Christian Johansson, som utbildades av bland andra Bournonville, och gjorde stor karriär som dansare och balettpedagog i Ryssland är en annan syorhet vi får veta mer om.

Mikhail Fokin i sin balett Scheherazade med hustrun Vera Fokina

Mikhail Fokin i sin balett Scheherazade med hustrun Vera Fokina

Nästa stora impuls kom även den utifrån. 1913 hade koreografen Mikhail Fokin (Michel Fokine) brutit med balettledaren för Ballets Russes, Serge Diaghilev, och återvänt till St Petersburg. Han engagerades nu för ett gästspel i Stockholm tillsammans med sin maka och partner Vera Fokina.  De återkom senare för ytterligare engagemang.

Fokin iscensatte några av sina främsta verk i Stockholm och dansade själv i de första föreställningarna. med sin hustru Vera. Han undervisade de svenska dansarna och tog fram några av de bästa ungdomarna och gav dem inspiration och nya möjlgheter att utvecklas. Bland dessa kan vi finna Jenny Hasselquist, systrarna Strandin och den mycket unga Carina Ari.

De gavs tillfälle att gästspela utomlands och flera av dem fortsatte att ta lektioner av Fokin när han undervisade en tid i Danmark. Fokin inspirerade även mecenaten Rolf de Maré att starta ett eget kompani med skandinaviska dansare, som kunde sprida vår kultur ut över landets gränser.

Det blev dock inte Fokin som fick leda gruppen, vilket först varit avsikten, utan de Maré valde den unge dansaren Jean Börlin, som också tillhörde Fokins svenska elever. Men det är en annan historia – som kan upplevas i september då Dansmuseet öppnar en stor utställning om Rolf de Maré och då Erik Näslunds nyskrivna, stora, biografi om de Maré utkommer.

Marina Grut fortsätter sin redogörelse fram till 1962, då det ursprungliga manuskriptet låg färdigt. Även här får vi följa den moderna Kungliga Balettens utveckling med koreografer som Lisa Steier, Birgit Ciullberg, Birgit Åkesson och Ivo Cramér och dansare som vi fortfraande kan möta i Stockholms dansvärld. Björn Holmgren, Ellen Rasch, Elsa Marianne von Rosen, Gerd Andersson och Mariane Orlando för att nämna några – inte att förglömma andra som inte längre finns bland oss.

Marina Grut. Foto: MH Photography, Rockville, Maryland, USA

Marina Grut. Foto: MH Photography, Rockville, Maryland, USA

Det är ett stort och betydelsefullt arbete (500 sidor plus 200 sidor appendix och ett register med omkring 600 personnamn och titlar) som nu finns att tillgå för dansforskare och andra intresserade som vill veta mer om vår svenska baletthistoria. Rikt illustrerat – i färg och svart/vitt – med många tidigare ej publicerade bilder. Kanske inte en bok att förströs av men med oerhört mycket vetande samlat.

En liten anmärkning måste dock göras – det förekommer ett antal korrekturfel och ett par mindre missförstånd om svenska förhållanden – man kunde vänta sig av ett så stort förlag att sådant skulle eliminerats.

Stor heder ska emellertid gå till Marina Grut för ett välskrivet och faktaspäckat verk, något som hon även uppmärksammats för då hon i maj tilldelades Carina Arimedaljen för sina insatser för svensk danskonst. (se tidigare artikel på dansportalen.se)

Anders Jörlén
26 aug 2008


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil