Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dinna Bjørn – mot nya uppgifter efter arton år som balettchef

I och med vårsäsongen 2008 avslutar Dinna Bjørn sin tid som balettchef vid Finlands Nationalbalett. Hon kom dit hösten 2001, då hon fortfarande hade ett år kvar som balettchef i Oslo.
Dinna Bjørn tog avsked med Helsingforspubliken med en stor balettgala den 30 maj. Dansportalen fick ett samtal med henne under en trivsam kaffestund i Finska Operans marmorvita foajé med solen strålande in genom de höga fönstren och med vårgrönskan längs Tölöviken utanför.

Dinna Bjørn, Foto Hufvudstadsbladet

Dinna Bjørn, Foto Hufvudstadsbladet

På frågan om vilket mål hon såg framför sig när hon tillträdde svarar hon:
Jag ville utveckla repertoaren på den klassiska balettens grund och förnya de klassiska helaftonsbaletterna. Jag ville också finna nya finska koreografer – bland andra fick Jorma Elo visa sin koreografi för första gången på Operan. Jouka Valkama, som arbetar med multimediaverk,  och Susanna Leinonen har också fått utvecklas som koreografer här. Nya finska verk kommer till hösten.

Jag har också fortsatt att bjuda in utländska koreografer av hög klass som Mats Ek (Fluke) och Jiri Kylián (Stepping Stones, Les Noces, Petite Mort, Sechs Tänze).

Den här säsongen har jag medvetet behandlat som min sista och tagit upp några verk som jag ville ge innan jag slutade. Etudes (Etyderna) låg mig varmt om hjärtat och fanns redan på repertoaren när jag började planera Mästarnas afton, min sista produktion som chef här. Glen Tetleys Voluntaries har jag haft tankarna på ända sedan jag kom hit, men då passade den inte in utan Tetley satt upp sin Pierrot Lunaire i stället. Nu var det dags för Voluntaries.

Som tredje verk vill jag ha något dramatiskt, gärna Alexei Ratmanskys Eldfågeln, men han hade inte tid att omarbeta den för oss. Valet föll i stället på Balanchine, mästarnas mästare, och hans balett Den förlorade sonen. Det är en av hans tidiga baletter från tiden med Ballets Russes, som också är historiskt intressant.

Bland de klassiker som vi gjort under min tid är Törnrosa den senaste. Det var Javier Torres idé att göra en något kortare och mer barnvänlig balett med utgångspunkt i Petipas koreografi.

Kan du sammanfatta dina intryck från tiden i Helsingfors?
Till att börja med ville jag lära mig förstå den finska mentaliteten för at kunna öka kontakten mellan baletten och dess publik. Jag ville också uppmuntra balettskolans arbete och utveckla kontakterna med den, bland annat genom att stödja deras produktioner.

Jag har försökt att hålla antalet utländska dansare nere och att låta nya dansare komma in i takt med att äldre dansare avgår. Av kåren på 85 dansare från tretton nationer är arton över 40 år och man avser att dra ner det totala antalet de närmaste åren, för att förhoppningsvis öka det igen senare.

Vad har du för framtidsplaner nu?
Ja, jag har många saker på gång. Jag ska sätta upp Sylfiden i Mulhouse, Napoli i Moskva tillsammans med Frank Andersen. Här i Helsingfors ska Raymonda komma upp och i Oslo ska Nötknäpparen upp igen på nya operan. I Köpenhamn blir det en ny H C Andersenbalett på Tivoli i min egen koreografi.  Jag ska förstås också fortsätta att undervisa i balett.

Några fakta:
Dinna Bjørn föddes in i baletten. Hennes far Niels Bjørn Larsen (1913-2003) var premiärdansare, koreograf och balettpedagog vid Den Kongelige Ballet i Köpenhamn och balettchef där 1951-56 och 1958-65. Han avslutade sin karriär med att dansa Dr Coppelius på sin 80-årsdag. Dinnas mor Elvi Henriksen  (1916-2003) var konsertpianist och ägnade en stor del av sitt liv till att spela för och med baletten.

Dinna fick genom föräldrarna och sin utbildning vid Det Kongeliges balettskola och genom sitt engagemang vid Den Kongelige Ballet hela Bournonvilletraditionen så att säga med modersmjölken. Hon var en av dem som 1976 bildade Bournonvillegruppen, en grupp unga dansare från Det Kongelige som vann stor uppskattning för sina framträdanden och bidrog till att göra Bournonvilles koreografiska arv känt och aktat över hela dansvärlden.

Bournonvillegruppen 1979: Lise Stripp, Dinna Bjørn, Arne Villumsen, Frank Andersen, Eva Kloborg, Bjarne Hecht, Niels Kehlet, Anne Marie Vessel, Ib Jeppesen och Annemarie Dybdal. Foto Mydtskov

Bournonvillegruppen 1979: Lise Stripp, Dinna Bjørn, Arne Villumsen, Frank Andersen, Eva Kloborg, Bjarne Hecht, Niels Kehlet, Anne Marie Vessel, Ib Jeppesen och Annemarie Dybdal. Foto Mydtskov

Dinna Bjørn dansade många solistroller med Den Kongelige Ballet, bland annat i Sylfiden (Bournonville), Nötknäpparen (Fleming Flindt), Petrusjka (Fokin), Graduation Ball (Lichine), Four Last Songs (Rudi van Dantzig), The Leaves Are Fading (Anthony Tudor), Les Sylphides (Fokin), La Spectre de la Rose (Fokin) och Den unge mand skal giftes (Fleming Flindt).

Dinna Bjørn utnämndes till balettchef vid Den Norske Nasjonalballett 1990 och stannade där till 2002. Det sista året blev hon även balettchef vid Finska Nationalbaletten och delade tiden mellan de båda uppdragen under ett år. Hon avslutar sitt engagemang som balettchef i Helsingfors i och med vårsäsongen 2008.

Dinna Bjørn är erkänd som en av de främsta experterna på Bournonvilles stil och koreografi och har enträget arbetat för att hålla denna stil och repertoar levande genom undervisning, masterclasses och återuppsättning av Bournonvilles baletter.

Dinna Bjørns efterträdare i Helsingfors blir som Dansportalen tidigare meddelat hennes landsman Kenneth Greve.

Anders Jörlén
19 juni 2008


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil