Artiklar från 2008 – till idag
HELSINGFORS: Den stora avskedsgalan – som var anordnad och repeterad till ära för Dinna Bjørn, avgående balettchef vid Nationalbaletten – sågs en enda gång, på fredagen 30 maj.
Kvällen bjöd på idel festligheter; först klassiskt och efter pausen mera modernt. Hela Nationalbaletten sågs på scen. Gäster från Hamburg, Holland, Belgien och Danmark medverkade. Dirigenter i kvällens första nummer och i Törnrosa var Mikko Franck, resten av kvällen leddes orkestern av Peter Ernst Lassen, conferencierer: Dinna Bjørn, Heidi Almi, Kenneth Greve och Jorma Uotinen.
Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Raymonda. Fotograf Sakari Viika
Vad gör en skribent för att få inspiration att sätta sig ned vid datorn i stället för att åka ut och lyssna till sommarnaturen med fågelsång – jo, sätter en cd på plattan med Knudåge Riisagers Etudes och börjar lyssna till denna komposition ägnad till baletten! Och lever sig ännu in på Etyderna varav en del – Grand Finale - sågs på galan. Tankarna förs tillbaka till Dinna Bjørn och hennes storsatsning under våren. Förutom det tack som jag redan personligen kunde framföra i samband med en repetition skriver jag ut det här igen: Tack Dinna!
Kvällen inleddes med en festlig Andante Festivo av Jean Sibelius; Nationaloperans orkester spelade under ledning av kommande operachefen och musikchefen Mikko Franck. Och nu får Ni utstå en längre lista (att bara ögna igenom eller läsa noggrannare – valet är fritt) över vad som sågs i en kavalkad. En del av dessa utsnitt ur olika klassiska baletter var skickligt sammansvetsade.
Neumeiers Måsen med Asta Lindholm och Jaako Eerola. Fotograf Sakari Viika
Det hela började med balscenen ur Askungen (kor. Ben Stevenson, musik Prokofjev) som åtföljdes av andra aktens öppningsscen ur Nötknäpparen och Råttkungen (kor. Wayne Eagling och Toer Van Schayk, musik Tjajkovskij); Spansk dans ur Svansjön (kor. Rudi Van Dantzig, musik Tjajkovskij), Drömscenen ur Raymonda (kor. Anna Marie Holmes efter Petipa, musik Glazunov), Desirée Artots pas de deux ur baletten Tjajkovskij (kor. Patrice Bart, musik Tjajkovskij), Revyn och Ninas solo ur Måsen (kor. John Neumeier, musik Sjostakovitj), ”kärleks-pas de deux” ur första akten av Anna Karenina (kor. Alexei Ratmansky, musik Sjtjtedrin) och adagio ur 1. akten av Törnrosa (kor. Javier Torres efter Petipa, musik Tjatkovskij).
Eun-Ji Ha och Wilfried Jacobs, Jarkko Niininen, Henrik Burman och Timo Kokkonen i Törnrosa. Fotograf Sakari Viika
Numren avlöste varandra i en snabb takt, en del helt utan pauser. Vi såg Nationalbalettens solister och dansare i en god stämning. Dinna Bjørn hade välkomnat publiken och sagt sitt – på en god finska – för vilket hon fick extra applåder!
Fortsättningen visade våra utflugna skickliga dansare. Balkongscenen ur första akten av Romeo och Julia (kor. Rudi Van Dantzig, musik Prokofjev), dansades av finska Anu Viheriäranta med partnern Mathieu Gremillet från Hollands Nationalbalett – och dom VAR kärleksparet Romeo och Julia! Vad säger man till er som inte såg dessa unga skickliga och fräscha dansare som levde sig in i sina roller – festligt!
Det blev en fin rollprestation till; Barbora Kohoutková ur Hamburg-baletten – för några år sedan ännu solist vid Nationaloperan där hon inledde sin karriär – i fint partnerad av Nationalbalettens Jarkko Niininen i Svansjöns adagio ur 1. akten (kor. Lev Ivanov, musik Tjajkovskij): vackert, rent, fullkomligt i samklang med musiken och svanrollen utarbetad in i minsta detalj!
Tyvärr lär det blir slut med Barboras dansarkarriär; kroppen står inte ut mera. Barbora kommer att fortsätta inom baletten som pedagog – och kommer säkert att kunna ge mycket till andra av de kunskaper som hon själv hunnit inhämta ifrån sin utbildning och sina verksamma år som solistdansare. Nu vid 30 år skall hon tillbaka till Prag och till operan i sin tidigare hemstad.
Barbora Kohoutková med Jiri Bubenicek i Jewels på Hamburgoperan. Fotograf Holger Badekow
Etudernas Grand Final avslutade första delen av programmet och i pausen sågs pigga åskådare som verkade ivrigt förväntansfulla inför vad som skulle hända härnäst. Och ingen behövde bli besviken: nye balettchefen Kenneth Greve visade sig tillsammans med en tidigare och mera erfaren sådan: Greve fick stöd – i en ny uppgift som conferencier inför den nyfikna finska publiken – av Jorma Uotinen, en tämligen rutinerad person i vilken sorts framträdande som helst (nästan).
Och det varierande programmet då!
Offcore (se Dansportalens tidigare artikel) – en del av Jorma Elos vackra koreografi till musik av Philip Glass inledde; härnäst fick vi se ett pas de deux av dansaren vid Nationalbaletten Jouka Valkamas (kommande koreograf också på hösten) verk Rim, där händelserna utspelas inne i ett litet rum. En representativ del – Furies med kvinnor och män - ur Jorma Uotinens verk Colours (se tidigare artikel) och en pigg ”Mina damer och herrar” av Jenni Kivelä till musik av Armando Soricillo (”Volevo un gatto nero”, tango av en svart katt?) – en beställningskoreografi - var på tur och åtföljdes av ett utdrag ur baletten Carmen av balettens egna Marilena Fontoura till musik av Sjtjedrin, fint dansad av solisterna Nina Hyvärinen och Jaakko Eerola samt mansensemblen.
Eun-Ji Ha – som var en av kvällens solister som syntes i flera uppgifter – dansade med verkets koreograf Wilfried Jakobs som partner On the Edge till musik av Mozart, här ackompanjerade av Satu Elijärvi vid pianot.
Marilena Fontouras Carmen med Kare Länsivuori och Nina Hyvärinen. Fotograf Heikki Tuuli
Programbladet har foton delvis som bakgrund, och text finns också ovanpå bilderna. Momentary står det nederst på sidan som presenterar en scen ur Carmen, nämnd högst upp på samma sida; och man kommer att tänka på att egentligen skulle detta ord – ett kortare ögonblick där allt står stilla för en sekund - kunna beskriva stillheten på bilden som man ser på de två sidorna. Atmosfären är sådan, fast Nina Hyvärinen har högra benet över axeln på Jaakko Eerolas Don José.
Men Momentary var namnet på Craig Davidsons verk till musik av Arvo Pärt, dansat av Kungliga Balettens i Flandern dansare. Förutom koreografen själv dansade Eva De Waele och Yevgen Kolesnyk. Man måste medge att det är fint att då och då få se en glimt av de andra operahusens repertoar, göra bekantskap med nya dansaransikten och –gestalter, beundra deras skicklighet och uppleva saker på annorlunda sätt!
Före avslutningsscener ur Napoli av Bournonville visades ett utdrag ur Grand Pas Dvorak – koreograferad av Harald Lander till Dvoraks musik, och fint dansad av gästande solisterna ur Den Kongelige Ballet i Danmark, Gudrun Bojesen och Thomas Lund.
Ensemblebild ur Napoli. Fotograf Sakari Viika
Eftersom galaföreställningarna i Danmark brukar avslutas med Napoli (musik: Gade, Helsted, Paulli och Lumbye. Gade, Helsted, Paulli och Lumbye.)
hade Dinna Bjørn valt finalen ur denna färgstarka och traditionellt uppskattade balett också till avslutningsgalan Dinna! vid Finlands Nationalopera.
Med den här galaföreställningen sade Dinna Bjoern farväl till Nationalbaletten. Samtidigt blev hon belönad och hedrad av Finska staten i form av en hög medalj. – Dinna fick på scenen åka i en blomsterdekorerad vagn som drogs av Napoli-klädda dansare. Publiken gav stående ovationer och tog farväl av en uppskattad balettchef.
Minna Tervamäki med Jani Talo i Anna Karenina. Fotograf Sakari Viika
Nu vänder man blickarna mot den nya sägongen på hösten – redan den 13 augusti visar baletten upp sig i form av en presentation av kommande verk. Första riktiga balettkväll blir den 30 augusti då Anna Karenina ges, tidigare fint och inlevelsefullt tolkad och dansad av bl.a. Minna Tervamäki i Annas roll med Jani Talo som Vronskij (bilden), alternerande med Asta Lindholm (Anna) och Nicholas Ziegler (Vronskij).
Anita Jokela
19 juni 2008
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision