Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

DINNA! – avskedsgala på Finlands Nationalopera

HELSINGFORS: Den stora avskedsgalan – som var anordnad och repeterad till ära för Dinna Bjørn, avgående balettchef vid Nationalbaletten – sågs en enda gång, på fredagen 30 maj.

Kvällen bjöd på idel festligheter; först klassiskt och efter pausen mera modernt.  Hela Nationalbaletten sågs på scen. Gäster från Hamburg, Holland, Belgien och Danmark medverkade. Dirigenter i kvällens första nummer och i Törnrosa var Mikko Franck, resten av kvällen leddes orkestern av Peter Ernst Lassen, conferencierer: Dinna Bjørn, Heidi Almi, Kenneth Greve och Jorma Uotinen.

Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Raymonda. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Raymonda. Fotograf Sakari Viika

Vad gör en skribent för att få inspiration att sätta sig ned vid datorn i stället för att åka ut och lyssna till sommarnaturen med fågelsång – jo, sätter en cd på plattan med Knudåge Riisagers Etudes och börjar lyssna till denna komposition ägnad till baletten! Och lever sig ännu in på Etyderna varav en del – Grand Finale - sågs på galan. Tankarna förs tillbaka till Dinna Bjørn och hennes storsatsning under våren. Förutom det tack som jag redan personligen kunde framföra i samband med en repetition skriver jag ut det här igen: Tack Dinna!

Kvällen inleddes med en festlig Andante Festivo av Jean Sibelius; Nationaloperans orkester spelade under ledning av kommande operachefen och musikchefen Mikko Franck. Och nu får Ni utstå en längre lista (att bara ögna igenom eller läsa noggrannare – valet är fritt) över vad som sågs i en kavalkad. En del av dessa utsnitt ur olika klassiska baletter var skickligt sammansvetsade.

Neumeiers Måsen med Asta Lindholm och Jaako Eerola. Fotograf Sakari Viika

Neumeiers Måsen med Asta Lindholm och Jaako Eerola. Fotograf Sakari Viika

Det hela började med balscenen ur Askungen (kor. Ben Stevenson, musik Prokofjev) som åtföljdes av andra aktens öppningsscen ur Nötknäpparen och Råttkungen (kor. Wayne Eagling och Toer Van Schayk, musik Tjajkovskij); Spansk dans ur Svansjön (kor. Rudi Van Dantzig, musik Tjajkovskij), Drömscenen ur Raymonda (kor. Anna Marie Holmes efter Petipa, musik Glazunov), Desirée Artots pas de deux ur baletten Tjajkovskij (kor. Patrice Bart, musik Tjajkovskij), Revyn och Ninas solo ur Måsen (kor. John Neumeier, musik Sjostakovitj), ”kärleks-pas de deux” ur första akten av Anna Karenina (kor. Alexei Ratmansky, musik Sjtjtedrin) och adagio ur 1. akten av Törnrosa (kor. Javier Torres efter Petipa, musik Tjatkovskij).

Eun-Ji Ha och Wilfried Jacobs, Jarkko Niininen, Henrik Burman och Timo Kokkonen i Törnrosa. Fotograf Sakari Viika

Eun-Ji Ha och Wilfried Jacobs, Jarkko Niininen, Henrik Burman och Timo Kokkonen i Törnrosa. Fotograf Sakari Viika

Numren avlöste varandra i en snabb takt, en del helt utan pauser. Vi såg Nationalbalettens solister och dansare i en god stämning. Dinna Bjørn hade välkomnat publiken och sagt sitt – på en god finska – för vilket hon fick extra applåder!

Fortsättningen visade våra utflugna skickliga dansare. Balkongscenen ur första akten av Romeo och Julia (kor. Rudi Van Dantzig, musik Prokofjev), dansades av finska Anu Viheriäranta med partnern Mathieu Gremillet från Hollands Nationalbalett – och dom VAR  kärleksparet Romeo och Julia! Vad säger man till er som inte såg dessa unga skickliga och fräscha dansare som levde sig in i sina roller – festligt!

Det blev en fin rollprestation till; Barbora Kohoutková ur Hamburg-baletten – för några år sedan ännu solist vid Nationaloperan där hon inledde sin karriär – i fint partnerad av Nationalbalettens Jarkko Niininen i Svansjöns adagio ur 1. akten (kor. Lev Ivanov, musik Tjajkovskij): vackert, rent, fullkomligt i samklang med musiken och svanrollen utarbetad in i minsta detalj!

Tyvärr lär det blir slut med Barboras dansarkarriär; kroppen står inte ut mera. Barbora kommer att fortsätta inom baletten som pedagog – och kommer säkert att kunna ge mycket till andra av de kunskaper som hon själv hunnit inhämta ifrån sin utbildning och sina verksamma år som solistdansare. Nu vid 30 år skall hon tillbaka till Prag och till operan i sin tidigare hemstad.

Barbora Kohoutková med Jiri Bubenicek i Jewels på Hamburgoperan. Fotograf Holger Badekow

Barbora Kohoutková med Jiri Bubenicek i Jewels på Hamburgoperan. Fotograf Holger Badekow

Etudernas Grand Final avslutade första delen av programmet och i pausen sågs pigga åskådare som verkade ivrigt förväntansfulla inför vad som skulle hända härnäst. Och ingen behövde bli besviken: nye balettchefen Kenneth Greve visade sig tillsammans med en tidigare och mera erfaren sådan: Greve fick stöd – i en ny uppgift som conferencier inför den nyfikna finska publiken – av Jorma Uotinen, en tämligen rutinerad person i vilken sorts framträdande som helst (nästan).

Och det varierande programmet då!

Offcore (se Dansportalens tidigare artikel) – en del av Jorma Elos vackra koreografi till musik av Philip Glass inledde; härnäst fick vi se ett pas de deux av dansaren vid Nationalbaletten Jouka Valkamas (kommande koreograf också på hösten) verk Rim, där händelserna utspelas inne i ett litet rum. En representativ del – Furies med kvinnor och män - ur  Jorma Uotinens verk Colours (se tidigare artikel)  och en pigg ”Mina damer och herrar” av Jenni Kivelä till musik av Armando Soricillo (”Volevo un gatto nero”, tango av en svart katt?) – en beställningskoreografi - var på tur och åtföljdes av ett utdrag ur baletten Carmen av balettens egna Marilena Fontoura till musik av Sjtjedrin, fint dansad av solisterna Nina Hyvärinen och Jaakko Eerola samt mansensemblen.

Eun-Ji Ha – som var en av kvällens solister som syntes i flera uppgifter – dansade med verkets koreograf Wilfried Jakobs som partner On the Edge till musik av Mozart, här ackompanjerade av Satu Elijärvi vid pianot.

Marilena Fontouras Carmen  med Kare Länsivuori och Nina Hyvärinen. Fotograf Heikki Tuuli

Marilena Fontouras Carmen med Kare Länsivuori och Nina Hyvärinen. Fotograf Heikki Tuuli

Programbladet har foton delvis som bakgrund, och text finns också ovanpå bilderna. Momentary står det nederst på sidan som presenterar en scen ur Carmen, nämnd högst upp på samma sida; och man kommer att tänka på att egentligen skulle detta ord – ett kortare ögonblick där allt står stilla för en sekund - kunna beskriva stillheten på bilden som man ser på de två sidorna. Atmosfären är sådan, fast Nina Hyvärinen har högra benet över axeln på Jaakko Eerolas Don José.

Men Momentary var namnet på Craig Davidsons verk till musik av Arvo Pärt, dansat av Kungliga Balettens i Flandern dansare. Förutom koreografen själv dansade Eva De Waele och Yevgen Kolesnyk. Man måste medge att det är fint att då och då få se en glimt av de andra operahusens repertoar, göra bekantskap med nya dansaransikten och –gestalter, beundra deras skicklighet och uppleva saker på annorlunda sätt!

Före avslutningsscener ur Napoli av Bournonville visades ett utdrag ur Grand Pas Dvorak – koreograferad av Harald Lander till Dvoraks musik, och fint dansad av gästande solisterna ur Den Kongelige Ballet i Danmark, Gudrun Bojesen och Thomas Lund.

Ensemblebild ur Napoli. Fotograf Sakari Viika

Ensemblebild ur Napoli. Fotograf Sakari Viika

Eftersom galaföreställningarna i Danmark brukar avslutas med Napoli (musik: Gade, Helsted, Paulli och Lumbye. Gade, Helsted, Paulli och Lumbye.)
hade Dinna Bjørn valt finalen ur denna färgstarka och traditionellt uppskattade balett också till avslutningsgalan Dinna! vid Finlands Nationalopera.

Med den här galaföreställningen sade Dinna Bjoern farväl till Nationalbaletten. Samtidigt blev hon belönad och hedrad av Finska staten i form av en hög medalj. – Dinna fick på scenen åka i en blomsterdekorerad vagn som drogs av Napoli-klädda dansare. Publiken gav stående ovationer och tog farväl av en uppskattad balettchef.

Minna Tervamäki med Jani Talo i Anna Karenina. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki med Jani Talo i Anna Karenina. Fotograf Sakari Viika

Nu vänder man blickarna mot den nya sägongen på hösten – redan den 13 augusti visar baletten upp sig i form av en presentation av kommande verk. Första riktiga balettkväll blir den 30 augusti då Anna Karenina ges, tidigare fint och inlevelsefullt tolkad och dansad av bl.a. Minna Tervamäki i Annas roll med Jani Talo som Vronskij (bilden), alternerande med Asta Lindholm (Anna) och Nicholas Ziegler (Vronskij).

Anita Jokela
19 juni 2008


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil