Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mariane Orlandos Stipendium och andra utmärkelser

Mariane Orlandos stipendium för 2008, Operans Balettklubbs pris till årets dansare
har tilldelats Nikolaus Fotiadis den 17 maj. Stipendiet är det senaste i raden av stipendier och utmärkelser som utdelats under våren.

Mariane Orlandos stipendium för 2008
Operans Balettklubbs pris till årets dansare, har genom enhälligt beslut tilldelats förstesolisten vid Kungliga Baletten Nikolaus Fotiadis. Stipendiet utdelades vid Operans Balettklubbs medlemsmöte den 17 maj. Årets stipendium uppgår till 20.000 kronor.

Motiveringen löd:
”Nikolaus Fotiadis är en dansare som besitter en säker och ren teknik. Han är en hängiven dansare som arbetar med disciplin och noggrannhet för att nå maximalt resultat. Han är lätt att samarbeta med och lyhörd för råd och direktiv från tränare och koreografer. Nikolaus Fotiadis är en utmärkt dansare som i såväl klassiska handlingsbaletter som i moderna abstrakta baletter övertygar med sitt kunnande och sin konstnärlighet.”

Stipendiekommittén har bestått av Mariane Orlando, Madeleine Onne, Anna Ångström, Göran Svalberg och Anders Jörlén.

Nikolaus Fotiadis i The Vertiginous Thrill off Exactitude. Fotograf Alexander Kenney

Nikolaus Fotiadis i The Vertiginous Thrill off Exactitude. Fotograf Alexander Kenney

Nikolaus Fotiadis är född i Stockholm med svensk mor och grekisk far. Han fick sin dansarutbildning i Svenska Balettskolan och utexaminerades 1993. Han fick direkt anställning i Kungliga Baletten där han snabbt visade sin kapacitet som en god dansare med stark teknik.

Rollerna kom snabbt med solouppgifter i baletter som Romeo och Julia, En midsommarnattsdröm, Den förlorade sonen och Sylfiden. Han avancerade till huvudroller i alla de stora baletterna – Svansjön, Törnrosa, Giselle, Romeo och Julia, La Fille Mal Gardée och Nötknäpparen.

Han har även dansat solistroller i moderna baletter av Kenneth MacMillan,  Birgit Cullberg, George Balanchine, Jiri Kylián, Rudi van Danzig, Mats Ek, William Forsythe, Krzysztof Pastor, Merce Cunningham, Kenneth Kvarnström, Ulysses Dove, Christopher Hampson, David Dawson – listan kan göras lång.

Den goda tekniken har han utvecklat och förenat med en allt säkrare framställning av rollkaraktär och känslouttryck. I roller som Askungens far i Cendrillon och Armfeldt i Gustav III har han under de senaste säsongerna visat en djup insikt i och inlevelse i sina rolltolkningar.

Nikolaus Fotiadis utnämndes till solist 2000 och till förste solist 2007, och har under flera år också tillhört ensemblen ”Stockholm 59° North”.  Den består av solister i Kungliga Baletten och har turnerat i både USA och  Europa.

Nikolaus Fotiadis och Nadja Sellrup i Cendrillon (Maillot). Fotograf Onna Heinonen

Nikolaus Fotiadis och Nadja Sellrup i Cendrillon (Maillot). Fotograf Onna Heinonen

Februari: Gunilla Roempkes stipendium
Lena Wennergren-Juras, som varit Kungliga balettens repetitör för Fröken Julie, tilldelades Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium 2008. Stipendiet, som uppgår till 50.000 kronor, delades ut 5/2 i samband med nypremiären  på Kungliga Operan av jubileumsföreställningen Birgit Cullberg 100 år.

Juryns motivering löd:
”För oss i Kungliga Baletten har Lena Wennergren-Juras varit en underbar inspiration i arbetet med Fröken Julie. Hon intar balettsalen med en självklarhet som ger dansarna ett lugn och inger förtroende. Att respektera originalet är viktigt och Lena Wennergren-Juras är mån om att påminna om koreografens ursprungstankar. Hon förstår vikten av att varje rörelse betyder något och hon ger sig inte förrän resultatet blir övertygande. Hon uppmuntrar till en rolltolkning som grundar sig på att vara sin rollfigur – inte spela den.
Årets pristagare är en kvinna som står för allt det som Gunilla Roempke tyckte var viktigt.”

I juryn satt Pär Isberg, Madeleine Onne och Mats Qviberg samt Gunilla Roempkes dotter Titti Gentele.

Lena Wennergren-Juras är sedan hösten 2003 konstnärlig rådgivare för Cullbergbaletten. Under åren 1995-2003 var hon, tillsammans med Margareta Lidström, Cullbergbalettens konstnärliga ledare. Hon har tillhört Cullbergbaletten sedan starten 1967. Birgit Cullberg skapade flera huvudroller för Lena Wennergren-Juras. Hon har också dansat i många baletter av Mats Ek. Under våren 2008 inrepeterar hon två baletter av Mats Ek: ”Fluke” med Parisoperans balett och ”Bernardas hus” i Prag.

Lena Wennergren-Juras

Lena Wennergren-Juras

Mars: Svenska Teaterkritikers Förenings danspris för 2007 tilldelades Mats Ek.

Motiveringen löd:
"Efter över 30 års skapande har han alltjämt en outsinlig förmåga att utveckla sitt personliga, starka uttryck till sceniska allkonstverk där gränsen mellan dans, teater och i år även opera suddas ut. Ett drömspel på Dramaten blev en djärv samtidskommentar i Bollywoodtakt. Orphée på Kungliga Operan är en poetiskt avskalad men vardagsnära tolkning av Glucks opera. Med återuppsättningen av Hon var svart (1995) visade Göteborgsoperans balett att stycket, vid sidan av Eks berömda klassikeromtolkningar, bör räknas som en modern dansklassiker.

Hos Mats Ek blir mänsklig erfarenhet ett kommunikativt kroppsspråk; inte minst synligt i årets finstämda stjärnmöte mellan Mikhail Baryshnikov och Ana Laguna i Ställe. Dessutom har Ek själv framträtt som uttrycksfull dansare med Ana Laguna under Cullbergbalettens 40-årsjubileum.”

Utdelningen av priset hade planerats äga rum på Kungliga Operans scen 5/3, efter ett framförande av Orphée, men fick tyvärr ställas in på grund av sjukdom. I juryn satt Anna Ångström (Svenska Dagbladet), Björn Gunnarsson (danskritiker i Göteborg) och Cecilia Djurberg (vice ordförande i fören ingen).

Giovanni Bucchieri och Kungliga Operans kör. Fotograf Mats Bäcker

Giovanni Bucchieri och Kungliga Operans kör. Fotograf Mats Bäcker

April: Carina Aristipendier utdelade och medalj till Marina Grut
Carina Aris födelsedag högtidlighölls i år 24 april. I Kungliga Operans guldfoajé utdelades Sveriges största danspris: Carina Aris Minnesfonds Länk till annan webbplats. stipendier. 22 unga dansare tilldelades stipendier för vidare förkovran utomlands, några fick dessutom fri vistelse i Carina Aris hedersbostad i Paris i samband med studier. Därtill fick 19 ungdomar under utbildning stipendier för studier på en sommarakademi i Visby, under juli och augusti i år. Stipendiesumman uppgick till sammanlagt 622.000 kronor.

Carina Ari Medaljen tilldelades danshistorikern m. m. Dame Marina Grut.

Medaljmotiveringen löd:
”Sveriges Kungliga Balett har levt fem århundraden i skuggan av sin oskrivna historik. Nu föreligger denna utforskad och briljant formulerad direkt på ett språk som all världen läser, The Royal Swedish Ballet: History from 1592 to 1962.
För detta stora verk av Dame Marina Grut tackar henne vårt lands danskonstnärer med Carina Aris Guldmedalj, förlänad av Prinsessan Christina fru Magnuson.”

Medaljens motto är: ”För hedrande av svensk danskonst”. I juryn sitter professor Bengt Häger (ordförande), premiärdansösen Ellen Rasch, danskritikern och dramaturgen Gunilla Jensen Peyron samt programdirektören vid Sveriges Television Leif Jakobsson.

En medlajprydd Marina Grut tillsammans med Prinsessan Christina, Fru Magnuson och professor Bengt Häger. Fotograf Hans Nilsson

En medlajprydd Marina Grut tillsammans med Prinsessan Christina, Fru Magnuson och professor Bengt Häger. Fotograf Hans Nilsson

Årets mottagare av Carina Ari-medaljen är praktiker och forskare av absolut högsta dignitet. Född i Sydafrika studerade hon balett och dansade med baletten vid University of Cape Town. Spansk dans studerade hon i England och Spanien. Under många år dansade hon spanska danser samt var koreograf och ensemblechef inom spansk dans.  Hon gjorde det med en framgång så stor att hon under tio år hedrades med flera utmärkelser, bl. a. en spansk. Av kung Juan Carlos I förärades hon 1989 en orden med band: ”Lazo de Dama de la Orden de Isabel La Católica”.

Marina Grut bodde i Stellenbosch i Sydafrika från 1944 till 1977 (med undantag för 1959-60, se vidare nedan). 1981 utgav hon en monumental, genomillustrerad bok om baletten i Sydafrika 1802-1979: The History of Ballet in South Africa. 2002 publicerades ett annat storverk: The Bolero School, slösande rikt illustrerad, med tillhörande dvd. Marina Grut har även utgivit två böcker som jag inte sett: The Spanish Dance, 1975, och The Jota, 2000.

Marina Gruts senaste verk, om vår Kungliga balett, har en unik  tillkomsthistoria. Arbetet började under en vistelse i Sverige 1959-60. Hon tog kontakt med Mary Skeaping, som genast uppmuntrade henne att börja forska. Ett omfattande manuskript lämnades så småningom till en agent -  men han slarvade bort det! Vid denna tid var kopior dyra att framställa, och en för författarinnan dittills okänd kopia hittades först åtskilliga år senare – i kvarlåtenskapen efter en äldre släkting till Marinas make, skogsekonomen m. m. Mikael Grut. Då vidtog förnyat arbete med kompletteringar och  sökande av bildmaterial, och 48 år efter det att arbetet påbörjats kunde boken äntligen se dagens ljus. In i det sista var arbetet med boken pressande. Under extremt kort tid fick Marina, med god hjälp av flitige maken Mikael, sammanställa det omfattande registret med över 1100 namn och titlar.

 

Peter Bohlin
20 maj 2008


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil