Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Helsingfors: Mästarnas afton

Vi tar först ett klipp ur programbladet till Dinna Bjørns sista premiär i Helsingfors den 12 april. I en presentation av kvällens samtliga baletter skriver Dinna Bjørn: "Jag ville sätta upp en hyllning till den klassiska baletten och dess mästare” och fortsätter att focus var på 1900-talet. Och i den kategorin räknar hon Voluntaries som den vackrast tänkbara.

Det blir det och är. Glen Tetley skapade sitt verk Voluntaries, musik: Francis Poulenc, i åminnelse av John Cranko, som länge lett balettgruppen vid Stuttgartoperan till vilken verket gjordes. John Cranko avled dramatiskt i det flygplan i vilket gruppen återvände från en USA-turné.

Verket fick sin urpremiär samma år, 1973 före julen, och det har dansats därefter av många framgångsrika balettgrupper, bl.a. av Den Kongelige Ballett i Danmark, American Ballet Theatre, The Royal Ballet i London och Parisoperans balett.
Voluntaries. Fotograf Sakari Viika

Voluntaries. Fotograf Sakari Viika

Nu såg vi Voluntaries med Nationalbaletten i Finland, dansad av solistparet Eun-Ji Ha och Jani Talo, samt solisterna Minna Tervamäki, Nicholas Ziegler och Ville Mäki samt en grupp dansare. Sammanlagt är det 17 dansare, vilka framför ögonen på oss skapar en förtrollande sakral stämning till Francis Poulencs musik "Konsert för orgel, stråkorkester och pukor".

Koreografin har inslag av både klassisk balett och modern dans: ”Voluntaries presenterar min syn på dans. Klassicism är för mig lika med renhet”, säger Tetley själv. – Det var på 50-talet sällsynt att kombinera olika balettekniker, men Tetley ville ta med det bästa från de olika dansriktningarna. Voluntaries dansas på tå, och intrycket är starkt klassiskt.

Glen Tetleys (1926-2007) produktion omfattar över 70 verk. De förnämsta balettkompanierna har dessa i sina program. I Finland har Nationalbaletten tidigare haft äran att ha koreografen på plats och delta vid inövningsprocessen av baletterna Oracle och Pierrot Lunaire år 2003.

Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Voluntaries. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Voluntaries. Fotograf Sakari Viika

Den förlorade sonen (The Prodigal Son), musik: Sergej Prokofjev.

Detta tidiga verk av George Balanchine – som är berömd för sina baletter utan handling – visar berättaren Balanchine. Mister B, som han kallades, skapade under sin levnadstid över 400 balettverk. Själv är jag glad att han övergick till icke-berättande baletter – om vilka man egentligen inte vet hur icke-berättande de de facto är.

Vi känner till baletten Jewels (Juvelerna) och dess 3 delar. Delen Rubies – Rubinerna – har dansats på Finlands Nationalopera (premiärer 1993 och 2004). Dansarna i Paris-operans balett, t.ex. stjärndansaren Agnes Letestu, berättar i ett tv-program en del intressanta detaljer om vad som där finns inbyggt. Det ”händer alltså saker” även i en balett som till synes verkar vara endast dans för dansens skull.

Men tillbaka till ”sonen”. Det är en biblisk berättelse om en son, som av fadern ber att få ut sin arvedel, lämnar fädernehuset och lever glatt och utan bekymmer – tills pengarna tar slut. Då är han tvungen att återvända till fadern och hemmet.

Baletten är skapad 1929 i Paris till den berömda Ballets Russes ledd av legendariske Sergej Djaghilev, och verket som helhet bär drag av dåtida modernism. Detta kan man se även av kostymerna och scenografin. Det är intressant och bra att se en sådan här länk tillbaka i historien, men någon annan sorts framgång är det svårt att se för den här typen av verk vid nutida programval.

Anneke Lönnroth och Stanislav Beljajevski i Den förlorade sonen. Fotograf Sakari Viika

Anneke Lönnroth och Stanislav Beljajevski i Den förlorade sonen. Fotograf Sakari Viika

Verket dansas av Stanislav Beljajevski (sonen) och av Anneke Lönnroth (sirenen, förförerskan) – två goda tolkningar och perfekta i danstekniken. I sonens roll alternerar Frans Valkama och som sirenen Anna Sariola. Faderns – Valeri Kononen - roll blir att gestalta en gamling i början och vid slutet. I rollistan finns det, förutom de redan nämnda, två vänner – Timo Korjus och Pekka Yli-Marttila – ett dryckessällskap och två systrar som till slut tar hand om den hemkomne sonen.  

Juvelen bland baletterna denna kväll är Etyderna (Etudes), musik Carl Cerny, Knudåge Riisager

Etyderna är egentligen inte en ”balett” utan en omfattande presentation av allt det som begreppet balett innehåller; dess teknik och framställning, dansens svårighet, dess glädje - och mycket mer. Själv vill jag framföra ett tack till Dinna Bjørn för att hon tagit med denna förtjusande föreställning i repertoaren igen.

Ville Mäki, Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Etyderna. Fotograf Sakari Viika

Ville Mäki, Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Etyderna. Fotograf Sakari Viika

Finlands Nationalbalett har tidigare haft Etyderna i programmet 1965, 1973, 1989 samt 1996 då man redan kunde utnyttja en större scens möjligheter i det år 1993 öppnade nya operahuset vid Tölöviken.  

Efter den nya premiären av Etyderna kunde alla – såväl kritiken som publiken – konstatera att Nationalbaletten lyckades fint med uppdraget, trots att det var krävande, såsom alltid när det gäller denna balett. Disciplinen för prestationerna har vuxit genom åren och denna premiär lyckades i stort sett kanske bättre än tidigare, av vilka man ännu har en del minnesbilder.

Några åskådare minns scenografins kristallkronor – i det gamla operahuset – som sänktes ner ifrån taket för att signalera till publiken i salen att nu påbörjas en riktig fest på scenen. Från 1965 – då koreografen Harald Lander var med och själv kom till Helsingfors för att iscensätta sin balett – har dansösen Tarja Ranta ännu minnesbilder av hur sträng han var. Lander hade konstaterat att Ranta visserligen var talangfull och kunde prestera mycket mer än vad han nu tänkte låta denna skickliga och dansanta, då mycket unga dam göra.

På grund av vissa oanade problem som hade med utseendet att göra tyckte han att han skulle placera henne i delen Sylfiderna med långa kjolar. Det blev snart en annan sorts roller och kostymer för Ranta, som senare dansade de stora rollerna som premiärdansös, bl.a. Odette-Odile (då hade baletten vid Finlands Nationalopera ännu kvar rangordningen, i stället för det nutida då alla är dansare).

Ingen föreställning är sig lik, och vid alla fem som jag har haft nöjet att beskåda har man haft sina spännings- och glädjemoment. Speciellt var detta fallet då de kvinnliga solisterna i första och andra lagen, Minna Tervamäki och Eun-Ji Ha – vilka på sina kvällar visat var sina talanger och hur mycket de betyder för Nationalbaletten – båda var sjukskrivna på fredagen den 24 april.

Till all lycka hittades en fin, för kvällen ledig, ballerina från ett av operahusen som nyligen dansat Etyderna. Man fick vid midnattstid på torsdagen flyga in premiärdansaren Elena Glurdjidze från Nationalbaletten i England – med mycket kort varsel. Hon hade möjlighet att repetera med sina tre manliga partners endast under föreställningsdagen.

Men det var laddat den kvällen då det var tur för Etyderna. På premiärkvällen hade man sin tilltro till Minnas suveräna arbete och framställning, och då blev man inte heller besviken. Minnas kvaliteter är kända, och många tidigare fina rollgestaltningar minns vi alla som sett dem – bland annat i Onegin som Tatjana, i Anna Kareninas titelroll, som Odette-Odile i Svansjön, Myrtha i Giselle, samt roller i nutidsbaletter av världens främsta koreografer. Eun-Ji för sin del är en yngre dansare och besitter en mycket bra teknik, vilket ju är en bra förutsättning för ballerinans roll i Etyderna.

Eun-Ji Ha i Etyderna. Fotograf Sakari Viika

Eun-Ji Ha i Etyderna. Fotograf Sakari Viika

Gästande stjärnan Senior Principal Dancer Elena Glurdjidze vann sin publik – och Nationalbaletten visade ett extra lyft i humör och dansglädje under kvällens sista del. Och snurra kunde hon! Chainéerna gjorde hon snabbare än vad ”vanligt” är och briljans kunde hon visa på ett sätt som man inte alltid får se.  

De manliga solisterna – Nicholas Ziegler, Ville Mäki och Juha Kirjonen gav var och en sitt stöd åt gästartisten. Liksom vid tidigare aftnar, var alla värdiga sina uppgifter. Det är en glädje att se en utveckling uppåt hos en ung dansare: den långvuxne Ville Mäki, som börjat sin baletträning i Norra Finlands Uleåborg, har inhämtat sina kunskaper från flera håll i världen, bl.a. från St. Petersburg och Kuba.

Hela Nationalbaletten har jobbat hårt för framförandet av Etyderna och det syns på scen. Det är njutningsfullt och festligt.  

Anita Jokela
1 maj 2008


  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil