Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Helsingfors: Mästarnas afton

Vi tar först ett klipp ur programbladet till Dinna Bjørns sista premiär i Helsingfors den 12 april. I en presentation av kvällens samtliga baletter skriver Dinna Bjørn: "Jag ville sätta upp en hyllning till den klassiska baletten och dess mästare” och fortsätter att focus var på 1900-talet. Och i den kategorin räknar hon Voluntaries som den vackrast tänkbara.

Det blir det och är. Glen Tetley skapade sitt verk Voluntaries, musik: Francis Poulenc, i åminnelse av John Cranko, som länge lett balettgruppen vid Stuttgartoperan till vilken verket gjordes. John Cranko avled dramatiskt i det flygplan i vilket gruppen återvände från en USA-turné.

Verket fick sin urpremiär samma år, 1973 före julen, och det har dansats därefter av många framgångsrika balettgrupper, bl.a. av Den Kongelige Ballett i Danmark, American Ballet Theatre, The Royal Ballet i London och Parisoperans balett.
Voluntaries. Fotograf Sakari Viika

Voluntaries. Fotograf Sakari Viika

Nu såg vi Voluntaries med Nationalbaletten i Finland, dansad av solistparet Eun-Ji Ha och Jani Talo, samt solisterna Minna Tervamäki, Nicholas Ziegler och Ville Mäki samt en grupp dansare. Sammanlagt är det 17 dansare, vilka framför ögonen på oss skapar en förtrollande sakral stämning till Francis Poulencs musik "Konsert för orgel, stråkorkester och pukor".

Koreografin har inslag av både klassisk balett och modern dans: ”Voluntaries presenterar min syn på dans. Klassicism är för mig lika med renhet”, säger Tetley själv. – Det var på 50-talet sällsynt att kombinera olika balettekniker, men Tetley ville ta med det bästa från de olika dansriktningarna. Voluntaries dansas på tå, och intrycket är starkt klassiskt.

Glen Tetleys (1926-2007) produktion omfattar över 70 verk. De förnämsta balettkompanierna har dessa i sina program. I Finland har Nationalbaletten tidigare haft äran att ha koreografen på plats och delta vid inövningsprocessen av baletterna Oracle och Pierrot Lunaire år 2003.

Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Voluntaries. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Voluntaries. Fotograf Sakari Viika

Den förlorade sonen (The Prodigal Son), musik: Sergej Prokofjev.

Detta tidiga verk av George Balanchine – som är berömd för sina baletter utan handling – visar berättaren Balanchine. Mister B, som han kallades, skapade under sin levnadstid över 400 balettverk. Själv är jag glad att han övergick till icke-berättande baletter – om vilka man egentligen inte vet hur icke-berättande de de facto är.

Vi känner till baletten Jewels (Juvelerna) och dess 3 delar. Delen Rubies – Rubinerna – har dansats på Finlands Nationalopera (premiärer 1993 och 2004). Dansarna i Paris-operans balett, t.ex. stjärndansaren Agnes Letestu, berättar i ett tv-program en del intressanta detaljer om vad som där finns inbyggt. Det ”händer alltså saker” även i en balett som till synes verkar vara endast dans för dansens skull.

Men tillbaka till ”sonen”. Det är en biblisk berättelse om en son, som av fadern ber att få ut sin arvedel, lämnar fädernehuset och lever glatt och utan bekymmer – tills pengarna tar slut. Då är han tvungen att återvända till fadern och hemmet.

Baletten är skapad 1929 i Paris till den berömda Ballets Russes ledd av legendariske Sergej Djaghilev, och verket som helhet bär drag av dåtida modernism. Detta kan man se även av kostymerna och scenografin. Det är intressant och bra att se en sådan här länk tillbaka i historien, men någon annan sorts framgång är det svårt att se för den här typen av verk vid nutida programval.

Anneke Lönnroth och Stanislav Beljajevski i Den förlorade sonen. Fotograf Sakari Viika

Anneke Lönnroth och Stanislav Beljajevski i Den förlorade sonen. Fotograf Sakari Viika

Verket dansas av Stanislav Beljajevski (sonen) och av Anneke Lönnroth (sirenen, förförerskan) – två goda tolkningar och perfekta i danstekniken. I sonens roll alternerar Frans Valkama och som sirenen Anna Sariola. Faderns – Valeri Kononen - roll blir att gestalta en gamling i början och vid slutet. I rollistan finns det, förutom de redan nämnda, två vänner – Timo Korjus och Pekka Yli-Marttila – ett dryckessällskap och två systrar som till slut tar hand om den hemkomne sonen.  

Juvelen bland baletterna denna kväll är Etyderna (Etudes), musik Carl Cerny, Knudåge Riisager

Etyderna är egentligen inte en ”balett” utan en omfattande presentation av allt det som begreppet balett innehåller; dess teknik och framställning, dansens svårighet, dess glädje - och mycket mer. Själv vill jag framföra ett tack till Dinna Bjørn för att hon tagit med denna förtjusande föreställning i repertoaren igen.

Ville Mäki, Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Etyderna. Fotograf Sakari Viika

Ville Mäki, Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Etyderna. Fotograf Sakari Viika

Finlands Nationalbalett har tidigare haft Etyderna i programmet 1965, 1973, 1989 samt 1996 då man redan kunde utnyttja en större scens möjligheter i det år 1993 öppnade nya operahuset vid Tölöviken.  

Efter den nya premiären av Etyderna kunde alla – såväl kritiken som publiken – konstatera att Nationalbaletten lyckades fint med uppdraget, trots att det var krävande, såsom alltid när det gäller denna balett. Disciplinen för prestationerna har vuxit genom åren och denna premiär lyckades i stort sett kanske bättre än tidigare, av vilka man ännu har en del minnesbilder.

Några åskådare minns scenografins kristallkronor – i det gamla operahuset – som sänktes ner ifrån taket för att signalera till publiken i salen att nu påbörjas en riktig fest på scenen. Från 1965 – då koreografen Harald Lander var med och själv kom till Helsingfors för att iscensätta sin balett – har dansösen Tarja Ranta ännu minnesbilder av hur sträng han var. Lander hade konstaterat att Ranta visserligen var talangfull och kunde prestera mycket mer än vad han nu tänkte låta denna skickliga och dansanta, då mycket unga dam göra.

På grund av vissa oanade problem som hade med utseendet att göra tyckte han att han skulle placera henne i delen Sylfiderna med långa kjolar. Det blev snart en annan sorts roller och kostymer för Ranta, som senare dansade de stora rollerna som premiärdansös, bl.a. Odette-Odile (då hade baletten vid Finlands Nationalopera ännu kvar rangordningen, i stället för det nutida då alla är dansare).

Ingen föreställning är sig lik, och vid alla fem som jag har haft nöjet att beskåda har man haft sina spännings- och glädjemoment. Speciellt var detta fallet då de kvinnliga solisterna i första och andra lagen, Minna Tervamäki och Eun-Ji Ha – vilka på sina kvällar visat var sina talanger och hur mycket de betyder för Nationalbaletten – båda var sjukskrivna på fredagen den 24 april.

Till all lycka hittades en fin, för kvällen ledig, ballerina från ett av operahusen som nyligen dansat Etyderna. Man fick vid midnattstid på torsdagen flyga in premiärdansaren Elena Glurdjidze från Nationalbaletten i England – med mycket kort varsel. Hon hade möjlighet att repetera med sina tre manliga partners endast under föreställningsdagen.

Men det var laddat den kvällen då det var tur för Etyderna. På premiärkvällen hade man sin tilltro till Minnas suveräna arbete och framställning, och då blev man inte heller besviken. Minnas kvaliteter är kända, och många tidigare fina rollgestaltningar minns vi alla som sett dem – bland annat i Onegin som Tatjana, i Anna Kareninas titelroll, som Odette-Odile i Svansjön, Myrtha i Giselle, samt roller i nutidsbaletter av världens främsta koreografer. Eun-Ji för sin del är en yngre dansare och besitter en mycket bra teknik, vilket ju är en bra förutsättning för ballerinans roll i Etyderna.

Eun-Ji Ha i Etyderna. Fotograf Sakari Viika

Eun-Ji Ha i Etyderna. Fotograf Sakari Viika

Gästande stjärnan Senior Principal Dancer Elena Glurdjidze vann sin publik – och Nationalbaletten visade ett extra lyft i humör och dansglädje under kvällens sista del. Och snurra kunde hon! Chainéerna gjorde hon snabbare än vad ”vanligt” är och briljans kunde hon visa på ett sätt som man inte alltid får se.  

De manliga solisterna – Nicholas Ziegler, Ville Mäki och Juha Kirjonen gav var och en sitt stöd åt gästartisten. Liksom vid tidigare aftnar, var alla värdiga sina uppgifter. Det är en glädje att se en utveckling uppåt hos en ung dansare: den långvuxne Ville Mäki, som börjat sin baletträning i Norra Finlands Uleåborg, har inhämtat sina kunskaper från flera håll i världen, bl.a. från St. Petersburg och Kuba.

Hela Nationalbaletten har jobbat hårt för framförandet av Etyderna och det syns på scen. Det är njutningsfullt och festligt.  

Anita Jokela
1 maj 2008


  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil