Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.


  • Onegin i  Helsingfors, Edita Raušerová och Wilfried Jacobs. Foto Sakari Viika

    Onegin – ett drama värt en stor publik


    HELSINGFORS: Baletten Onegin av John Cranko är en oerhört lyckad helhet. Fascinerande scenbilder avlöser varandra och skapar hunger efter mer av detta drama, tack!Slutet av första akten med Tatjanas dröm lovar mycket, och hon är den egentliga huvudpersonen om man tänker noga. Det är lättare att identifiera sig med henne än med Onegin, vars tankevärld förblir oss något mer främmande. Vi kallar inte heller honom med förnamnet, Eugen, i denna balett – och inte heller de andra herrarna bland huvudpersonerna, Lenskij och Gremin.



  • Elliott Hanna som Billy Elliot i London. Foto Adam Sorenson

    Billy Elliot the Musical från London på bio igen


    LONDON/STOCKHOLM: Ett stycke dans, ett stycke brittisk humor och satir, ett löfte om en bättre framtid och en ung mans strävan att "be yourself". Där har ni ingredienserna i en av London West Ends stora succéer: Billy Elliot the Musical, med musik av Elton John och text av Lee Hall.Efter mer än nio år rullar den fortfarande på Victoria Palace theater med utsålda föreställningar varje vecka. Dansportalen var i London när den visades live på bio över hela världen i slutet av september.



  • Tones & Bones av Stina Nyberg. Foto Carl Thorborg

    Skickliga med sin närvaro att fånga in publiken


    STOCKHOLM: Dansa, pausa, position, position, position. Rörelse efter rörelse avlöser varandra när delar av Cullbergbaletten utför Stina Nybergs koreografi ”Tones and Bones”. Nyberg tog examen från Dans och Cirkushögskolan, DOCH så sent som 2012 och har redan hunnit med att koreografera verk på bland annat Moderna Dans Teatern, MDT och Svenska balettskolan.Denna gång får aktörerna experimentera med musikinstrument, röst och kroppen. Det mesta skapas i nuet. Ibland spricker dansarnas ansikten upp i ärliga och förvånande leenden vilket antyder att de inte vet vad som ska hända härnäst. 



  • Nikolaj Hübbe. Foto Henrik Stenberg

    En balettchef med tre hus att dansa i


    KÖPENHAMN: Dansportalen har besökt den danska huvudstaden, där vi passade på att få en intervju med balettchefen Nikolaj Hübbe – i Danmark är titeln Balletmester – vid Den Kongelige Ballet.Han tar emot i sitt chefsrum högt under takåsarna i det gamla operahuset, som numera ingår i det stora komplex som utgör Det Kongelige Teater. Nikolaj Hübbe startade sin dansarkarriär på teatern i Köpenhamn där han raskt avancerade till solodansare – den danska titeln för premiärdansare. 1992 lockades han över till USA för att bli principal i New York City Ballet. Där stannade Hübbe till 2008, då han utnämndes till chef i Köpenhamn.



  • Robert Ngoromai Riskzon III. FotoMartin Skoog

    Starka koreografer med personligt uttryck


    STOCKHOLM: Redan veckan innan Kungliga baletten gav sin första föreställning för säsongen var den dansintresserade i huvudstaden tvungen att ägna viss omsorg åt sitt privata kalendarium. Vi konstaterade sex olika spelplatser som var aktiva: MDT, Orionteatern, Södra teatern, Dansens Hus, Konserthuset och SITE. Vi hann med att besöka fyra av dem, men ett par andra missade vi. Nedan följer en inkomplett översikt.



  • Sarah Lamb och Vadim Muntagirov i Manon. Foto Alice Pennefather/ROH

    Thrilling performances open the London season


    LONDON: The new season at Covent Garden opened with Kenneth MacMillan’s Manon , now a mature 40 year old ballet. It retains its popularity in part because of the powerful roles it offers; roles that challenge both technical and dramatic skills.It is also a work that makes use of a large ensemble and at times the numerous variations seems like unnecessary padding but it cannot be denied that MacMillan has structured a highly successful ballet libretto from the bones of Abbé Prévost’s novel.



  • Arsen Azatyan i With a Little Help from My Friends. Foto Ari Nakari

    Galaföreställning lockar stjärnor på uppgång


    WILLMANSTRAND, FINLAND: En redan traditionell galaföreställning med internationella gäster sågs i Willmanstrand för femte gången i rad när sommaren vände mot höst. Den årliga balettgalan arrangeras av Nordic Dance Makers Oy i samarbete med staden och leds av eldsjälen Juhani Teräsvuori. Han är tidigare solistdansare och balettmästare bland annat vid Göteborgsoperan och Finlands nationalbalett, och senare känd pedagog med examen från Bolshojteatern.Artisterna kom denna gång från olika håll i Europa. De var dansare med stort kunnande att visa upp och glans i dansen, men kanske inte så kända namn för de flesta i publiken. En del stjärnor, vissa på väg raka vägen uppåt i sitt artisteri.



  • En showstopper är numret med "be yourself". Kevin Haugan och Thomas Kvamme Urnes. Foto John Andresen

    Billy Elliot i Oslo sålde 25 000 biljetter i förköp


    OSLO: Billy Elliot the Musical spelas nu för första gången i Norden. Showen är översatt till norska – en östoslodialekt – som bäst motsvarar den nordengelska dialekt som Londonversionen använder. Huvudrollen spelas i Oslo av Kevin Haugan, 12 år, som är scenvan från andra produktioner i Norge.”Kevin Haugan som spelar huvudrollen i Oslo, har tränat på den rollen i ett år. I London tränade man i två-tre år före premiären. Vi hade rätt pojke för rollen som Billy och därefter fick vi som första produktionsbolag i Europa utanför England, kontraktet för att sätta upp musikalen i Oslo”, säger Andrea Volsdal Skirbekk på produktionsbolaget Scenekvelder.



  • Ted Brandsen och Alexandra Radius med Jurgita Dronina och Isaac Hernández. Foto Raymond Rutting

    Jurgita Dronina wins Top Amsterdam Award


    AMSTERDAM:On September 13th, at a glittering Gala heralding the opening of the Dutch National Ballet season, Jurgita Dronina and her partner Isaac Hernández were awarded the prestigious Alexandra Radius Prize.



  • En olycklig familj. Andeas Heise, Ole Willy Falkhaugen, Camilla Spidsøe and Grete Sofie Borund Nybakken. Foto Erik Berg

    Ghosts That Dance in Oslo


    OSLO: While most of the Norwegian National Ballet were off to Paris to perform a Jiří Kylián triple bill at the Théâtre des Champs Elysées, an elite group of dancers / actors staged a remarkable version of Ibsen’s Ghosts (Gengangere) at the Opera House in Oslo. But it was not without its own personal drama.


För fler artiklar – Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil