Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.


  • Stepping Stone. Photo by John Hogg

    South Africa: Dance Umbrella in Johannesburg


    Two weeks in the Johannesburg sun in the middle of February can’t be a bad thing and when it coincides with the Dance Umbrella Festival, the platform for contemporary dance and new choreography, things get even better.

    The old South Africa boasted a high standard of classical ballet but the Johannesburg company (PACT) followed British culture slavishly, a sort of ‘Royal Ballet in the sun’, but now in a period of cultural transition, contemporary dance, that does not carry the colonial baggage of ballet, is taking centre stage.

    This is also the result of underfunding, lack of regular and affordable training but, most importantly, contemporary dance is a more suitable vehicle for choreographers to explore social issues.





  • Maki Kirjonen och Jaakko Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

    Helsingfors: Bajadären vid Nationaloperan – Minna Tervamäki som Nikiya sista gången


    Den till sägnernas Indien placerade baletten Bajadären är tillbaka på Nationaloperan. Verket är en klassiker, och speciellt den andra akten – Skuggornas rike – är berömd och älskad hos balettens vänner.

    Nationalbalettens disciplinerade corps de ballet dansar unisont och professionellt denna akt igenom där en olycklig och drogpåverkad Solor drömmer om sin älskade Nikiya. Hon i sin tur har blivit dödad av ett ormbett, och skulden för detta bar Solors blivande hustru, Gamzatti, svartsjuk på rivalen.





  • Ur Tilman O'Donnells August did not have what is commonly considered good taste as far as furniture is concerned. Fotograf Urban Jörén

    Stockholm: Cullbergbaletten långt från Strindberg


    I programhäftet citerar koreografen Tilman O'Donnell den amerikanske författaren David Foster Wallace: "Att ikonisera en person är att göra honom till en abstraktion, och en abstraktion är inte kapabel till levande kommunikation med levande människor."

    O'Donnell frågar sig: "Var Strindberg en ikon? Har vi något behov av ikoner? Och i så fall, vilken roll spelar de i vår kultur? Vilken slags ikonografi kan vi tänkas bära med oss i våra egna kroppar? Vad skulle abstraktioner av kroppen kunna vara? Vad är – eller var sker levande kommunikation?"



  • Sergei Polunin in Afternoon of a Faune. © Photographer Elliott Franks

    London in March:
    Swedish Wit, Dutch Beauty and High Drama


    To coincide with the early spring sunshine NDT2 were back in town with a well balanced triple bill including Alexander Ekman’s Cacti.

    This was the first opportunity for London to see the young Swede’s idiosyncratic choreography distinguished by its rapid-fire wit and absurd situations and they loved it. After all, this is home to The Goons and Monty Python!

    The young dancers revelled in his clever dance, timing the jokes to a nano second in a work that could be précised as Kodo drummers meet Keystone Cops.




För fler artiklar – Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil