Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.


  • Studenter 2010: Elizabeth Andrews och Philip Berlin. Fotograf Carl Thorborg

    Nya dansarutbildningen: en modell för perfektion?


    År 2007 skickade Operans dåvarande balettchef Madeleine Onne ett brev till flera departement och myndigheter. Onne pekade på den bristande tekniska kvalitén på Kungliga Svenska balettskolans elever, något som gav upphov till en upprörd debatt där dansarna kände sig uthängda och hela skolans grundvalar ifrågasattes.

    I en intervju för Dagens Nyheter den 23 juni i år kunde man läsa följande uttalande av Jan Björklund: ”Vi kan inte ha det vanliga svenska jantelagstänkandet om att alla ska få vara med.”





  • Ana Sofia Schiller, New York City Ballet och Joseph Phillips, American Ballet Theatre. Fotograf Carlos Llano

    Erik Aschengreen: Store dansedage i Miami


    Jeg må indrømme, at jeg ikke vidste meget om International Ballet Festival of Miami, da jeg i foråret blev kontaktet og spurgt, om jeg ville modtage en pris for mit virke som dansekritiker og for mine bøger om dans. I dag ved jeg meget mere. I fjorten dage fra sidst i august til midt i september organiserer Pedro Pablo Peña på femtende år en festival med en imponerende bredde i udbuddet. Her er dansefilm, kunstudstillinger med danseinspiration, workshops, master classes, en forestilling med unge stjerner, gæstespil udefra – i år en moderne dansegruppe fra Torino – og som kulmination to store dansegallaer med glitrende dans i The Jackie Gleason Theatre ved Miami Beach.



  • Jiri Kyliáns Mémoires d’Oubliettes. Foto Nederlands Dans Theateer

    Maggie Foyer: Bad weather and good dancing in London


    Summer 2010 in London was notable for bad weather and good dancing; the Bolshoi at the Royal Opera House, the Mikhailovsky Ballet at the Coliseum and Nederlands Dans Theater at Sadler’s Wells. The Russian companies both brought versions of Swan Lake and Giselle as well as more unusual offerings. The Bolshoi’s staging of Le Corsaire in a new production by Alexei Ratmansky, is a fine example of Petipa’s infinite choreographic invention. However the ballet, created in 1899, when there was a dearth of male dancers, has serious structural flaws; the famous grand pas de deux comes in Act 1 after which the Corsaire, Ruslan Skvortsov, is captured and imprisoned returning only in the final moments.


För fler artiklar – Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil