Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

GöteborgsOperan

GöteborgsOperans vardag idag: Att inte kunna planera med säkerhet, eller att varje dag vara beredd på nya beslut och ändra både turnéplaner och spelplaner för kompaniet. Foto Mats Bäcker

06 maj
2020

Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg

Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara fullt redo när ridån går upp igen.

Att inte kunna planera med säkerhet, eller att varje dag vara beredd på nya beslut och ändra både turnéplaner och spelplaner för kompaniet. Men, ur detta kommer vi, kanske med nya insikter och stärkt skaparkraft hoppas Katrín Hall.

Katrin Hall

Katrín Hall, konstnärlig chef för GöteborgsOperans Danskompani. Foto Tilo Stengel

Hur överlever ett operahus som Göteborgsoperan under denna viruskarantän?
Vi måste självklart arbeta lite annorlunda och ser dag efter dag vad som händer och hur vi måste inrätta våra planer efter det. Dagligen får vi beslut från ägarna, från regionen och på central nivå, berättar Katrín.

Självklart gör vi allt vi kan för att säkra våra produktioner, men samtidigt måste vi arbeta i en säker miljö och det innefattar alla som arbetar här. Vi vill inte riskera någons hälsa.

Man får balansera det hela, precis som så många andra danskompanier gör just nu. Vi försöker hitta lösningar så att vi kan fortsätta arbeta och nå ut till vår publik. Våra produktioner kommer att streamas till exempel. Vi försöker att hålla motivationen uppe trots allt, det här är ju något helt nytt för oss alla …

Dansportalen har fått besked om att mellan 3 och 16 april kommer det mångsidigt omtalade och flitigt turnerade verket Noetic av Sidi Larbi Cherkaoui med GöteborgsOperans Danskompani ut för streaming via deras samlingsplats:
HemmaOperan länk till annan webbplats

Och fler titlar kommer att publiceras allteftersom.

Hur går det för dansarna Göteborgsoperans Danskompani, får de göra sina dagliga dansklasser eller hur gör de? Är det helt nya rutiner för dem?
Det är självklart nya rutiner för dem. Vi bestämde att ge frivilliga klasser, naturligtvis med restriktioner som vi följer, med maximalt 15 deltagare åt gången, så de pratar med varandra och bestämmer vem som ska komma vilken dag och så vidare. De gör också online-klasser, tränar hemma, de måste hitta vägar för att hålla sig i fysisk form. Fram till förra veckan jobbade också kompaniet med de mindre produktionerna.

Om det nu är 15 personer i klasserna, hur många brukade det vara under normala omständigheter?
Det är i vanliga fall 38 stycken, mer än dubbelt så många som nu. När de inte är här så jobbar de på distans. Det är ett helt nytt scenario som vi befinner oss i.

Vad händer med dansprogrammet nu i vår, skjuts produktioner fram eller ställs de in?
Vi tittar på detta varje dag. Nya planer, planer som revideras varje dag enligt nya scenarier som kan komma varje dag, varje vecka. Vi har antagit plan B, plan C, plan D för varje produktion, så det har varit mer jobb än någonsin för oss i organisationen.

Naturligtvis försöker vi säkerställa våra produktioner och turnéer, och det som kan skjutas upp, skjuts upp och i de flesta fall så går det att göra, men det hela beror ju också hela tiden på när vi kommer att kunna öppna igen. Vi försöker också att vara helt redo när vi öppnar igen, så på ett sätt är vi i full aktivitet.

Inför nästa säsong, vars program kom ut i förra veckan, finns det några speciella hänsynstagande ni har varit tvungna att göra?
Självfallet. Nästa säsong är helt planlagd. När det här inträffade var jag faktiskt mer upptagen med att planera 2021-2022 och 2022-2023!

Men med verkligheten framför oss just nu är vi ju helt sysselsatta med att hantera den här nödsituationen och se hur vi kan säkerställa den här och nästa säsong, justera det som vi har varit tvungna att ställa in och lägga in andra produktioner om det fungerat. Det är det som vi arbetar hårt med just nu.

GöteborgsOperan

GöteborgsOperans Danskompani streamar föreställningen Noetic av Sidi Larbi Cherkaoui. Foto Tilo Stengel

Hur blir det med planerade turnéer och jag tänker också på gästdansare och gästkoreografer som skulle komma hit till Göteborgsoperan?
Det har ju varit besvärligt eftersom det var en hel del turnéer som var inplanerade nu i vår och vissa av dem har vi varit tvungna att ställa in, andra väntar vi fortfarande på svar ifrån, om vi får möjlighet att skjuta på dem eller inte. Självklart gör vi allt vi kan för att flytta fram dem, men i vissa fall har det inte varit möjligt, men det är knepigt för vi har redan en fullt inplanerad säsong inför hösten och det har också andra scener runtom i världen.

Beträffande gästkoreografer så hade i tur när det gällde Beyond, för där hade vi redan haft premiär, men när det gäller 3D International som skulle ha premiär i vecka 14 och där 3 olika kompanier är inblandade har det varit krångligt eftersom det i sin tur även rör deras planeringar …

Eftersom vi inte kunnat ha gästande koreografer här nu, har vi försökt arbeta på de delar av produktionerna där vi kan komma framåt ändå, som till exempel ljussättning. För 3D International försökte vi färdigställa så mycket av det tekniska arbetet som möjligt, utan att ha dansarna närvarande – för att vara mer förberedda när vi till slut kan börja igen.

Vi försöker också hitta nya sätt att förbereda framtida produktioner så mycket som möjligt, till exempel genom casting. Vi kommer att testa att utföra casting digitalt, via video, för koreografer som inte kan komma hit fysiskt. Detta är ett helt nytt sätt att arbeta och jag är faktiskt ganska nyfiken på hur det kommer att fungera. Vi måste helt enkelt hitta nya, innovativa sätt för att kunna fortsätta arbeta. Vi måste försöka acceptera situationen som den är och inte passivt vänta på att allt ska blåsa över.

Efter att ha pratat med ett par gymnasister på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm så kan jag konstatera att de verkligen är oroade över sin framtid, över sina praktikplatser kommande läsår och hur de ska komma ut i arbetslivet. Har du något gott råd att säga till dem?Jag förstår helt och hållet deras situation. Vi har redan ett etablerat samarbete med Kungliga Svenska Balettskolan och har under två år haft gymnasister som gjort sin APL här och planerar en tredje som ska komma nästa läsår, för oss är det inte något problem utan det är redan beslutat.

Vi arbetar också med andra yrkesutbildningar och det är samma sak där. Jag vill säga till dem alla att hålla motivationen och fysiken uppe och det kommer att lösas på allra, allra bästa sätt för dem.

Det är märkligt för alla, var man än är i sin karriär, en oförutsägbar tid. Man måste försöka behålla balansen och bevara sin motivation och inspiration, på ett säkert sätt. Att ha en positiv hållning är väldigt viktigt under dessa omständigheter.

Det här kommer att gå över och förhoppningsvis kommer vi att komma tillbaka till en normalitet. Kanske finns där också något för oss att lära sig av detta. Vi och hela världen kommer att bära detta med oss. Det finns ljus i slutet av tunneln. Och vi är faktiskt förväntansfulla över att lansera nästa säsong, alla våra fantastiskt spännande produktioner som vi vill dela med vår publik. Det är vårt hopp, avslutar Katrin hall.

Thérèse Eng
Göteborg

  • 2020-01-24
    Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...
  • 2020-01-16
    SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...
  • 2020-01-07
    AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....
  • 2020-01-02

    25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...
  • 2019-09-02
    DQ Sammatti
    Don Quijote från en mysig ladugård
    HELSINGFORS: Det dansades också under sommaren: Helsingfors dansinstitut har i 20 års tid haft ett sommarläger i Sammatti, ett naturskönt område väster om Helsingfors. Lägret leds av professionella da...
  • 2019-08-26
    Nikisha Fogo
    Det är en dansares eget ansvar att utvecklas som artist
    STOCKHOLM/WIEN: Premiärdansösen vid Staatsballett i Wien, stockholmsfödda Nikisha Fogo, har varit tillbaka i sin hemstad för ett besök hos föräldrarna. Dansportalen fick en intervju med henne.
  • 2019-08-12

    Svenska Balettskolan med en storslagen dansfest
    GÖTEBORG: Mareld Deluxe en storslagen dansfest i år. Mareld är egentligen en årlig föreställning som Svenska Balettskolan i Göteborg anordnar med sina egna elever och inbjudna gäster. Den ligger i van...
  • 2019-08-05
    AMS National Ballet
    “It seems the board of the house likes what I do!”
    AMSTERDAM: Ted Brandsen is a well-known person at contests like Prix de Lausanne and other ballet events. Mr Brandsen has been assistant artistic director for the Dutch National Ballet and resident ch...
  • 2019-07-29
    Carsten Jung and Alina Cojocaru in John Neumeier's Liliomat the Nijinsky Gala XLV, 2019Photo Kiran West
    Song and Dance at Hamburg Ballet’s Nijinsky Gala
    HAMBURG: Despite the theme of ‘Song and Dance’, this year’s Nijinsky Gala XLV avoided the usual glitter and virtuoso thrills to include works of thoughtful depth and contrast, making it a most unusual...
  • 2019-07-22
    The Royal Ballet School in Ashton’s La Valse. © Tristram Kenton
    The pride and joy is palpable at the Royal Ballet School summer performances
    LONDON: The Royal Ballet School summer performances in leafy Holland Park, West London have their own special charm. The al fresco setting means picnics in the park where proud parents and dancers min...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil