Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Proxy 1

Proxy – en föreställning där man också strävar att få publiken involverad med vad som visas på scenen. Foto Chrisander Brun

06 nov
2019

"Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"

HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som femtonåring. Jag utbildade mig i Danmark och har jobbat som professionell dansare och frilansande koreograf i 15 år. Nu bor jag i Sundsvall och pendlar till Norrdans här i Härnösand."

Martin Forsberg

Danschefen för Norrdans Martin Forsberg. Foto Christian Bang

Norrdans hör hemma i Härnösand som är en gammal kultur- och residensstad i Västernorrlands län. En ganska lugn stad med en rikedom på äldre bebyggelse, typisk för en centralort uppvuxen kring förra sekelskiftet.

Inte så brandhärjad som många andra norrländska trästäder. Officiella byggnader som domkyrka, länsresidens, rådhus och bankpalats pryder fortfarande dess centrum.

Härnösand har däremot en ny, stor och funktionell teaterbyggnad med två scener, en stor och en mindre. Tvärs över gatan har Norrdans sitt hem i en tidigare biografbyggnad. Här finns goda resurser för träning, skapande och repetitioner.

Norrdans bildades 1995 i Härnösand som ett kompani för samtida dans riktat till en bred publik både lokalt, nationellt och internationellt. Den första ledaren blev Jeanne Yasco, som stannade i ett tiotal år.

2007 tog Mira Helenius Martinsson över med ett starkt engagenang och en högklassig repertoar. Truppen har utöver sitt hemmadistrikt även framträtt för Stockholms publiken med regelbundna föreställningar på Dieselverkstaden i Nacka. Mira började här som dansare och blev sedan producent och chef i 11 år med en bred och kvalitativ repertoar.

Jag har koreograferat flera gånger för Norrdans under min frilanskarriär, säger danschefen Martin Forsberg. Norrdans har funnits här sedan 1995, så vi firar 25 år nästa år.

Jag har ju sett kompaniet vid dess gästspel på Dieselverkstaden i Stockholm och det har varit mycket intressanta och uppskattade föreställningar.
Vi kommer att visa oss i Stockholm även i framtiden, men om det blir på Dieselverkstan vet jag inte ännu.

Vilket är ert uppdrag här i Härnösand?
Vi har väldigt tydliga ägardirektiv från våra uppdragsgivare som är region Västernorrland och Sundsvallskommun. Vi ska verka med särskilt inriktning mot en ung publik och hålla hög konstnärlig kvalité.
Vi ska också turnera i de fyra nordligaste länen. Det är en satsning på att där ska finnas tillgång till högkvalitativ scenkonst i form av musikteater, teater, opera och samtida dans. Vi spelar normalt från Sundsvall i söder till Kiruna i norr.

Norrdans är en del av NMD (Norrlands nätverk för musikteater och dans) som förutom Norrdans består av Norrlandsoperan, Piteå kammaropera och Estrad Norr.

Proxy 3

I Proxy vill man få åskådarna att svara på dansarnas rörelser på scenen genom att ta efter. Foto Chrisander Brun

Hur lägger du upp repertoaren? Koreograferar du allting själv?
Jag koreograferar väl högst en gång per säsong, men sedan bjuder vi in nya koreografer som gör sina egna verk. Det ger dansarna möjlighet att utvecklas och få nya impulser. Nu har vi många nya dansare från i år, vilket innebär att vi kommer att bygga upp en ny repertoar. Dansarna kommer från ett tiotal länder och representerar nästan alla olika bakgrunder och inriktningar man kan tänka sig.

Vilken är din personliga vision för dansen i det område ni förfogar över?
Dans är ju ingen vara utan ett erbjudande. Jag hoppas att vi kan fortsätta att ge en varierad och högklassig repertoar. Det är viktigt dansen är relevant och samtida och arbetar med samtida koreografer. Jag brukar citera uttrycket Art shall comfort the disturbed and disturb the comfortable. Dansen ska inte konservera!

Nästa projekt är ett helt nytt verk av en rysk koreograf, regissör och performance-konstnär, Olga Tsvetkova. Hon gör en ny skapelse Human after All, fortsätter Martin och tillägger:
Vi kommer i fortsättningen att arbeta enbart med nya verk – inte shoppa bland de gamla! Det är bättre att göra vårt eget.

Hur tar publiken emot era föreställningar?
Vi har ett spännande uppdrag, ett stort geografiskt område med både större städer och mindre orter. Vi har en hängiven publik men den största gåvan är att vi gör många skolföreställningar där alla barn får uppleva samma sak, oavsett deras bakgrund.

Jag hoppas att det ska göra dem intresserade och att de kommer tillbaka och aktivt söker konst i alla former. Både intensivt och impulsivt. Dans handlar så mycket om närvaro – upplevelse. Jag får ju ofta höra att 'jag förstår inte modern samtida dans'. Då brukar jag svara: vad händer om du inte försöker förstå utan bara uppleva dansen?

Proxy 2

I Martin Forsbergs nya produktion ska du känna dig delaktig som åskådare. Foto Chrisander Brun

På kvällen var det premiär på Martin Forsbergs nya produktion Proxy. Föreställningen har en ovanlig inledning då publiken möter dansarna redan i foajén. Man inbjuds att sätta sig vid borden tillsammans med dem eller vandra runt och möta andra dansare runt om i lokalen.

Avsikten är att man ska känna sig delaktig – minska avståndet mellan scen och salong. Själv får jag bland annat uppleva hur det känns att synbarligen byta fötter med en av dem. En upplevelse jag kan rekommendera men inte beskriva i ord!

Föreställningen flyttar så över till teatersalongen. Man har också där en strävan att få publiken involverad med vad som visas på scenen. Få oss att svara på dansarnas rörelser på scenen genom att ta efter och göra likadant i salongen.

Det blir till en början lite trevande, men många viftar med uppsträckta armar, reser sig i bänkarna, vickar på höfterna och svarar på tillropen från scenen.

Dansarna själva står för sin del koreografin och resultatet är en livfull dans som så småningom övergår till en häftig dansshow där dansarna få släppa lös till häftig musik. Då känns det skönt att få se på och bara njuta!

En annorlunda och upplivande kväll!

Anders Jörlén
6 nov 2019


  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

  • SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...

  • AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....


  • 25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...

  • Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...

  • malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil