Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mobiler Dust to Dust

Stoic av Sidi Larbi Cherkaoui. Endre Schumicky, Waldean Nelson, Frida Dam Seidel, Danielle de Vries, Maxime Lachaume, Yoseba Yerro Izaguirre. Foto Mats Bäcker

05 nov
2018

Ett levande konstverk om våra liv: Dust to Dust

GÖTEBORG: Betonggrå bokhyllor som täcker väggarna, skulpturer i samma färg, ett bibliotek, en konsthall? Snart trillar de första dansarna fnittrandes och hånglandes in genom ena dörren. Också de i samma monokroma gråa färg. I stilettklackar och snäva kjolar berättar de om våra förljugna spel och tillkortakommanden. Som en tavla om våra liv.

Stoic

Stoic av Sidi Larbi Cherkaoui. Foto Mats Bäcker

Göteborgsoperans Dust to Dust inleds med Sidi Larbi Cherkaouis Stoic, hans tredje verk för Göteborgsoperans kompani. 75 minuter av dans och berättelse eller berättad dans, för i Larbi Cherkaoui koreografi pratar dansarna, rytmiska dialoger, monologer, one-liners och med de enastående musikerna Kaspy N’dia, Mohammed El Arabi-Serghini, Samy Bishai. Gabriele Miracle och Tsubasa Hori på scen, sjunger de också.

Det är ett allkonstverk som berör den mest ovane åskådaren för Larbi Cherkaoui vill berätta om våra liv, våra våndor, vad medelklassen, de belästa, de intellektuella döljer, rättar till och försöker balansera med diverse bedrägerier, beroenden, gifter, för att slippa möta de andra lagren därinne i oss.

I en scen är det nikotinberoendet som denna effektfulla tavla visar genom alltmer blossande dansare med cigaretter mellan fingrarna, i en annan är det alkoholen, drinkar som balanseras, från den nätta salongsberusningen till det okontrollerade pinsamma som väcker det vi helst vi dölja.

Jag träffar Dorotea Saykaly, en av dansarna Göteborgsoperans kompani som medverkar i Larbi Cherkaouis Stoic för att tala om föreställning och arbetet med koreografen.

Dorotea Saykaly

Dorotea Saykaly. Foto Lee Yan Tu

Du säger att du älskar att spela teater när du dansar, kan du utveckla hur du tänker?
"Jag tror att dans är något väldigt unikt och det är teater också. När man ber dansare prata är det lätt att skippa stegen däremellan. Att verkligen skådespela och agera professionellt är en unik begåvning och ibland sägs det att det kan komma från en naturlig förmåga, att det handlar om att anknyta till människor under påhittade förhållanden, så hur gör man det? Jag gillar verkligen att använda min fantasi….

Lika mycket som jag tycker om att använda min kropp vilket inte kan förklaras, det kan inte sättas ord på, det är därför vi använder våra kroppar. Precis som text, ord, används för att uttrycka sådant som kroppen inte kan uttrycka. Och det jag tycker är vackert med ord är alltid det som är bakom orden, känslorna bakom orden, agendan bakom orden. Det är så fascinerande och väldigt, väldigt tillfredsställande att få använda båda uttrycken."

Dorotea berättar att de har fått röstträning och dansarna har fått välja vad de är bekväma med när det gäller att använda sin röst på scenen.
"Hur man arbetar med en text handlar också om verktyg som man kan lära sig så att det inte bara blir endimensionellt. Det handlar inte bara om att leverera ord i första hand utan att utveckla sin karaktär. Du måste kunna ditt manus så pass väl att det bara kommer av sig själv, då först kan du börja göra något annat med texten."

Hade ni ett färdigskrivet manus eller arbetades det fram under repetitioner/improvisationer?
"Vi hade ett manus som var hämtat från psykoterapeuter som pratade om medicinering för schizofreni och det fanns också textbitar om att vara den som talade ut, you tube-videor osv. Den sista monologen som jag har är en text från en vän till mig. Hon håller just nu på att 'av-medicinera' sig efter att ha ätit mediciner och anti-depressiva medel i många många år för att kontrollera sig själv och sina känslor. Jag hade inte pratat med henne på ett tag och sen hörde jag att hon lät annorlunda när vi hördes.

Jag pratade med Larbi om hur svårt det måste vara att sluta medicinera och jag frågade min väninna om hon kunde skriva hur det verkligen kändes att komma ut ur medicineringen och hon skrev ett, verkligen vackert textmeddelande till mig, det tog henne 3 minuter att skriva och jag ville att Larbi skulle höra på det och frågade om jag kunde läsa något för honom och han bara sa ”det är vackert, vi ska ha med det i pjäsen.”

Cigaretter Dust to dust

Stoic av Sidi Larbi Cherkaoui. Foto Mats Bäcker

Vad handlar då Stoic om?
"Om att vara människa, vad vi gör, beroenden, hur vi förstår oss själva medberoenden – vare sig det gäller rökning, mobiler, alkohol, droger, kärlek, berömmelse, bekräftelse… Konstvärlden borde vara till för alla. Men ibland kan den ses som väldigt elitistisk, t e x sättet att använda en visst sorts språk. Då utesluter den istället.

Stoic handlar om att ta av sig lager för lager. I slutscenen när de flesta kläderna åkt av; kvinnorna har tagit av sina peruker och vi målar varandra, bryr oss om varandra. Det är som att vi är alla densamma ... Vi blir alla målade i samma färg. Det sker någonting där, man släpper en känsla och samtidigt komprimerar känslan. Stoicism handlar inte om att bli känslosam utan att lösgöra sig själv från det man fastnat i, att hålla fast vid saker och liksom gå bortanför det. För mig personligen har det varit väldigt bra. Det handlar om att erkänna hela sitt spektrum."

Stoic är också rolig! Något som för mig i alla fall är ganska ovanligt, att få en danspublik att skratta!
"Ja, komedi är svårt. Saker uppstår och ibland blir en viss timing rolig. Du gör bara ditt bästa och då blir det ibland roligt. Humor är ju också kulturellt betingad. Jag tycker om när någon skrattar när ingen annan skrattar! Det var också många skratt under repetitionerna!"

Stoic

Stoic av Sidi Larbi Cherkaoui. Joseba Yerro Izaguirre. Foto Mats Bäcker

Musikerna är en del av föreställningen, de står på scenen under hela föreställningen och agerar med dansarna och är alltså även de en integrerad del av danskonstverket på ett mycket påtagligt sätt. Dorotea berättar att det är musiker, sångare och dansare och de sjunger alla, vilket är rätt ovanligt för ett danskompani och det är också en fråga om tillit.

"Vad jag tycker om med Larbi är att han låter oss välja, det är inte så svart eller vitt, det är många grå nyanser där 50 nyanser av grått! Det är verkligen tillfredsställande och föreställningen bjuder in publiken, även de som inte är vana att se dans."

"Jag känner verkligen att det finns fler och fler möjligheter i det här stycket, man kan driva vidare, knyta an till människor på scenen, överraska sig själv så att arbetet fortsätter vidare. Jag fortsätter skala av lager i mig själv mer och mer.

Stoic är ett fantastiskt arbete sett från insidan och jag är säker på att det ser fint ut också från utsidan. Jag tror att det här är viktiga saker att prata om; att vi är i en situation där vi är beroende av grunden i oss, men vi är även beroende av mediciner, alkohol, droger, mobiltelefoner, nikotin.

Och vi fastnar som mellan två branta klippor vi inte kan ta oss över och ut ifrån. Hur hanterar vi dessa situationer? Det är vackert att Larbis verk faktiskt berör publiken på det här sättet, att verket inte bara stannar vid en distanserad estetik utan också ställer frågor om våra liv, det mänskliga och gemensamma."

Solo Echo

Solo echo av Crystal Pite. Emilía Gísladóttir och Fan Luo. Foto Mats Bäcker

Den andra akten och det helt annorlunda verket, Solo Echo, avslutar GöteborgsOperans föreställning Dust to Dust.

Koreograferat av kanadensiska Crystal Pite till två av Johannes Brahms cellosonater där hon låter sju dansare finstämt uttrycka livets förgänglighet och förluster mot en dekor av fallande snöflingor. Detta verk skapades ursprungligen för Nederlands Dans Theater och är inspirerat av Mark Strands dikt, Lines for winter:

Tell yourself

As it gets cold and gray falls from the air

That you will go on

Walking, hearing

The same tune no matter where

You find yourself –

inside the dome of dark

or under the cracking white

of the moon’s gaze in a valley of snow.

Pite var från början dansare i William Forsythes kompani och hon ser honom som helt avgörande för sin egen karriär som koreograf, med fokus på kroppens kraft och samtidigt stora sensibilitet. Solo echos två delar speglar livets alla konflikter men också möjlighet till lugn, harmoni och balans. Som Crystal Pite uttrycker det: ”Att begrunda vad det är som gör oss mänskliga, vad det är som berör oss, vad som är meningen med oss. Frågor det inte finns något svar på inspirerar och motiverar mig."

Solo Echo

Solo echo av Crystal Pite. Arika Yamada, Riley O'Flynn. Foto Mats Bäcker

Så binds föreställningen Dust to Dust samman, nästan som i ett samtal med publiken, om våra liv, ambitioner, beroenden, tillkortakommanden och våra förluster.

And if it happens that you cannot

go on or turn back

and you find yourself

where you will be at the end,

tell yourself

in that final flowing of cold through your limbs

that you love what you are.

(Mark Strand, Lines for winter, i Selected Poems, 1979).

Thérèse Eng
5 nov 2018


  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

  • SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...

  • AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....


  • 25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...

  • Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...

  • malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil