Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

En showstopper är numret med "be yourself". Kevin Haugan och Thomas Kvamme Urnes. Foto John Andresen

En showstopper är numret med "be yourself". Kevin Haugan och Thomas Kvamme Urnes. Foto John Andresen

Billy Elliot i Oslo sålde 25 000 biljetter i förköp

OSLO: Billy Elliot the Musical spelas nu för första gången i Norden. Showen är översatt till norska – en östoslodialekt – som bäst motsvarar den nordengelska dialekt som Londonversionen använder. Huvudrollen spelas i Oslo av Kevin Haugan, 12 år, som är scenvan från andra produktioner i Norge.

”Kevin Haugan som spelar huvudrollen i Oslo, har tränat på den rollen i ett år. I London tränade man i två-tre år före premiären. Vi hade rätt pojke för rollen som Billy och därefter fick vi som första produktionsbolag i Europa utanför England, kontraktet för att sätta upp musikalen i Oslo”, säger Andrea Volsdal Skirbekk på produktionsbolaget Scenekvelder.

Oslos Billy Elliot är Kevin Haugan, 12 år. Foto Cristian Hillbom

Oslos Billy Elliot är Kevin Haugan, 12 år. Foto Cristian Hillbom

”Att sjunga har jag gjort länge och jag har lyssnat till den engelska versionen på Youtube,” säger Kevin Haugan till Dansportalen efter premiären. Sjungandet finns även inom familjen där både mor och far sjunger professionellt på olika scener i Norge.

”När jag stod på scenen såg jag inte publiken, men när belysningen slogs på vid applådtacket såg jag plötsligt tusentals åskådare, det var väldigt roligt.”

Efter numret "electric dance" så ville aldrig applåderna ta slut, hur kändes det?

”Det var jätteroligt! Jag såg föreställningen två gånger i London för ett år sedan och i somras. När jag såg deras scenbilder tog jag dem till mig för att få inspiration.”

Hur orkar du hålla det höga tempot genom hela föreställningen?

”Jag får så mycket extra energi av att stå på scenen – och i morgon står jag på scenen igen med ett nytt lag”, säger Kevin med ett stort leende till Dansportalen.

”Vi har arbetat med Kevin i tidigare produktioner som Pippi Långstrump och Dyrene i Hakkebakkeskogen. Så han är en erfaren aktör trots sina 12 år.”

Den andre som alternerar (är understudy) i Billy-rollen var även med i Pippi Långstrump och den tredje fann man på en audition.

”Vi spelar i första hand fram till jul och förhoppningsvis får vi spela den även efter nyår. Billy spelas 4-5 gånger i veckan med dubbla föreställningar på lördagar," säger Andrea Volsdal Skirbekk på produktionsbolaget Scenekvelder.

Billy Elliot the Musical ges på klassisk mark i Oslo, nämligen den scen som var Den Norske Operas i många år innan man flyttade ut till det nya världsberömda Operahuset. Nu heter scenen Folkteateret – som den gjorde innan operan flyttade in.

Applådtacket med hela ensemblen på premiären. Publiken stod upp och applåderade. Foto Cristian Hillbom (För större bild - klicka på bilden)

Applådtacket med hela ensemblen på premiären. Publiken stod upp och applåderade. Foto Cristian Hillbom (För större bild - klicka på bilden)

”Det har gått kämpebra – vi har redan sålt 25 000 biljetter i förköp före premiären. På de genrep vi hade i veckan fick vi stående applåder och folk var verkligen i extas efter showen. Till idag har vi sålt 35 000 biljetter," säger Andrea Volsdal Skirbekk.

I originalshowen talar man en nordengelsk arbetardialekt, hur får man det att låta på norska? Man har valt en östoslodialekt, som påminner om en arbetardialekt.

I östoslodialekten använder man tjocka L, t ex balett uttalas med betoning på L. Den mest kända refrängen i showen är ”be yourself” som skulle översättas till ”vær deg selv”, som på dialekt blir ”vær deg sjøl”…

För att förtydliga Margaret Thatchers betydelse i showen har man valt att berätta om händelserna vid gruvstrejken i norra England på ett mer tydligt sätt än vad som behöver göras i England.

Men den norska publiken vet ganska mycket om Järnkvinnan Margaret Thatcher, därför är det möjligt att göra julscenen som den spelas i London.

”Kose er nu i kväll,” säger Andrea Volsdal Skirbekk till Dansportalen innan shown börjar.

De tre Michael: Fr v Sebastian Hassfjell, Thomas Kvamme Urnes (premiärkvällens Michael, se även topp-bilden!) och Marcus Malling Breen. Foto Cristian Hillbom

De tre Michael: Fr v Sebastian Hassfjell, Thomas Kvamme Urnes (premiärkvällens Michael, se även topp-bilden!) och Marcus Malling Breen. Foto Cristian Hillbom

Dansportalen fick chans att tala med en av dem som ska spela rollen som Billys vän Michael. Sebastian Hassfjell, 13 år, berättar att han repeterat showen i sex månader. Han har spelat barnteater sedan han var sju år, bland annat i Ronja Rövardotter. I fjol medverkade han i Oliver på Oslo Nye Teater.

Mamma inflikar: ”Jag har även en 4-åring hemma som börjar tala ett lite mer fult språk eftersom han hör på när Sebastian tränar på rollen hemma. Det är många ord som är lite fräcka…”

Sebastian spelar ca två föreställningar i veckan, han ingår i ett lag av tre pojkar som gör rollen som Michael.

”Ja den här rollen som Michael är verkligen annorlunda!”, säger Thomas Kvamme Urnes med ett skratt. Han gjorde Michael-rollen på premiärkvällen. 

”Jag måste tänka mig in i rollen för att vara en Michael som bl a sätter på sig kjolar och sminkar sig. Men det är väldig roligt för han är väldigt intressant att spela. Han är annorlunda på så sätt att han är helt fri,” säger Thomas Kvamme Urnes.

”Jag måste göra en roll som är helt ovan för mig i vardagen, och de senaste två veckorna har jag noterat hur både Marcus och Thomas har utvecklat rollen,” säger Sebastian Hassfjell som alternerar med de två andra i rollen som Michael.

De tre Debbie: Julie Winther-Larsen, Nora Bratfors och Katarina Petrovic (premiärkvällens Debbie). Foto Cristian Hillbom

De tre Debbie: Julie Winther-Larsen, Nora Bratfors och Katarina Petrovic (premiärkvällens Debbie). Foto Cristian Hillbom

Många musikaler har uppnått status som klassiker och satts upp över hela världen på olika teaterhus. I motsatts till operaverk har många musikaler blivit uppförda på ett sätt som mycket liknar originaluppsättningen. Det är också en trygghet för produktionsledningen som kan luta sig mot en redan framgångsrik version och därmed också hoppas på att publiken ska uppskatta den lokala versionen.

Teaterföreställningar sätts upp efter ett helt annat manér. Där eftersträvar både teaterproducenter och regissörer en helt egen tolkning av en pjäs. Publiken förväntar sig också att man har skapat något nytt av en känd teaterpjäs.

I Norge ville man satsa på att göra en egen version av musikalen, dvs inte en kopia av originalversionen. Att få med sig rättighetsinnehavare och få dem att lita på att man ändå följer andan i själva showen. Som första teaterproduktionsbolag fick man den tillåtelsen från London och den norske producenten Scenekvelder tog den uppgiften på stort allvar.

F d Kulturminister Åse Kleveland med Magda och Anna på premiärkvällen. Foto Cristian Hillbom

F d Kulturminister Åse Kleveland med Magda och Anna på premiärkvällen. Foto Cristian Hillbom

Musikalen Billy Elliot kräver en stor ensemble, duktiga solister, skådespelare/sångare på en hög nivå och en stor orkester för att uppfyllla den sceniska potentialen.

I London har Billy Elliot the Musical spelats i mer än nio år. Elton John skrev all musik och Lee Hall alla sångtexter och dramatiserade det hela för teaterscenen. Musikalen bygger på filmen Billy Elliot, som var en stor filmframgång, både i Storbritannien och var den än visats.

Billy Elliot växer upp under tunga förhållanden i Norra England på mitten av 1980-talet. Landet står inför stora kriser och kolgruvorna gör stora förluster. Billys framtidsutsikter är ganska mörka. Trots det kan han inte låta bli att drömma sig bort till en helt annan värld. Det möter på motstånd både från familjen och omgivningen. Moralen i stycket kan ses som att bara genom hårt och målinriktat arbete kan vi visa vilken potential vi bär omkring på.

Underhållningsindustrin handlar idag om att lyckas, genom exponeringar i talangshower och på annat sätt. Billy Elliot visar att det inte finns genvägar för dem som vill nå framgång inom konstnärliga yrken.

Cristian Hillbom
9 okt 2014

  • 2020-02-15
    MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...
  • 2020-02-02
    aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...
  • 2020-01-24
    Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...
  • 2020-01-16
    SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...
  • 2020-01-07
    AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....
  • 2020-01-02

    25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...
  • 2019-09-02
    DQ Sammatti
    Don Quijote från en mysig ladugård
    HELSINGFORS: Det dansades också under sommaren: Helsingfors dansinstitut har i 20 års tid haft ett sommarläger i Sammatti, ett naturskönt område väster om Helsingfors. Lägret leds av professionella da...
  • 2019-08-26
    Nikisha Fogo
    Det är en dansares eget ansvar att utvecklas som artist
    STOCKHOLM/WIEN: Premiärdansösen vid Staatsballett i Wien, stockholmsfödda Nikisha Fogo, har varit tillbaka i sin hemstad för ett besök hos föräldrarna. Dansportalen fick en intervju med henne.
  • 2019-08-12

    Svenska Balettskolan med en storslagen dansfest
    GÖTEBORG: Mareld Deluxe en storslagen dansfest i år. Mareld är egentligen en årlig föreställning som Svenska Balettskolan i Göteborg anordnar med sina egna elever och inbjudna gäster. Den ligger i van...
  • 2019-08-05
    AMS National Ballet
    “It seems the board of the house likes what I do!”
    AMSTERDAM: Ted Brandsen is a well-known person at contests like Prix de Lausanne and other ballet events. Mr Brandsen has been assistant artistic director for the Dutch National Ballet and resident ch...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil