Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Svansjön i sydafrikansk tappning. Foto John Hogg

Svansjön i sydafrikansk tappning. Foto John Hogg

Dynamisk dans från det rika Afrika

STOCKHOLM: Under rubruken Destination Joburg-Maputo genomförde Dansens Hus i Stockholm under april en både ambitiös och lovvärd satsning på den livaktiga, afrikanska kultur som alltför ofta kommer bort bland mediernas dramatiska rapporter om krig, svält och utländsk utsugning.

Här dansades av liv och lust. Presentationer före och möjlighet till samtal efter föreställningar gav möjligheter till mer personliga möten.

En sensationell version av Svansjön var huvudnumret. En särskilt glad överraskning var också en dansare och en musiker från Moçambique.

Svansjön av Dada Masilo. Foto John Hogg

Svansjön av Dada Masilo. Foto John Hogg

Svansjön
Fjorton dansare, en timme. Musik av Tjajkovskij, Steve Reich, Rene Avenant, Saint-Saëns och Arvo Pärt. En uppfriskande, sympatisk, respektlös, fascinerande föreställning med passion, allvar och en alldeles särskild dansglädje.

I centrum: en magnetisk, smärt ung dam som vibrerar av energi. Det är hon som är Odette. Det är också hon som är föreställningens koreograf. Dada Masilo är ett namn att lägga på minnet.

Efter inledning till Tjajkovskijs avslutningsmusik till Svansjön anges tonen med en dynamisk skådespelarmonolog där balettschabloner ventileras och ställs på huvudet. Därmed inbjuds åskådaren snabbt: Håll i hatten! Här kommer en åktur som inte liknar någonting annat!

Efter denna välfunna inledning blir innehållet i verket det väsentliga. Den unge mannen väljer inte den unga vackra tjejen utan i stället en ung man som dansar i tåskor till Döende svanen-musik. Både herrar och damer bär vita tutuer, om än ovanligt täta. När den unge mannen gör entré i vita långbyxor är det han som ser avvikande ut.

Dansstilen kunde beskrivas som en glad blandning av afrikansk dynamik, modern dans och klassisk balett. Scener staplas effektivt på varandra.

Dada Masilo - dynamisk koreograf och storartad dansös. Foto John Hogg

Dada Masilo - dynamisk koreograf och storartad dansös. Foto John Hogg

Mot slutet, till musik av Arvo Pärt, framträder hela ensemblen i för verket ovanligt stillsam dans, i enbart svarta långkjolar. Denna scen skiljer sig i så hög grad från resten av verket att den manar till eftertanke. Efter någon sådan ligger det plötsligt nära till hands att dra slutsatser av allmängiltig art: Det är inte viktigt vad som är svart och vitt, eller vem som är svart och vit, man eller kvinna. Skillnaderna finns – och leve dem! -– men det viktiga är att människor ser, accepterar och beundrar eller till och med älskar varandra.

Den drivande kraften bakom verket är alltså Dada Masilo, född i Soweto för knappt 30 år sedan. Bakom sig har hon en bred utbildning i dans, från bland annat Dance Factory i Johannesburg och PARTS i Bryssel.

Dada Masilo började undervisa redan som tonåring, och hon fortsätter att utbilda unga dansare. Men det är som koreograf hon har vunnit den stora, välförtjänta internationella uppmärksamheten.

På sin opuslista har Dada Masilo redan verk som Romeo och Julia, Carmen och en Ofeliabetraktelse som heter The Bitter End of Rosemary. Plus verk som Dancing with Dada. Något mer av henne och den dansglada ensemblen vore en önskedröm, så härmed framför jag en stilla bön om nåd.

Panaibra Gabriel Canda. Foto Arthur Fink

Panaibra Gabriel Canda. Foto Arthur Fink

Mångsidig solist från Moçambique
En prima överraskning var Panaibra Gabriel Canda, som i slutet på 1990-talet startade Culturarte, den första ensemblen för modern dans i Moçambique. I Time and Spaces: The Marrabenta Solos uppträder han ensam som dansör tillsammans med den förstklassige gitarristen Jorge Domingos. Denne spelar på en gitarr som med hjälp av en fotpedal förvandlas till fem olika stränginstrument.

I sitt danssolo talar Canda mycket. Tack och lov visas en översättning till engelska på fondväggen: Canda är nämligen lusofon – portugisisktalande. I några korta stycken redogör Canda för sin bakgrund, och den är mångskiftande. Under 400 år var Moçambique en portugisisk koloni. Efter befrielsen 1975 infördes en kommunistisk folkrepublik, som avlöstes av en demokrati. Inte nog med detta. Candas far härstammar från Bethani, en av landets många folkgrupper, med egna traditioner, öden och kulturer. 

Canda håller fram de olika faktorerna som pusselbitar som han kombinerar på olika sätt. Vad är han då? En liten, svart, lusofon, kommunistisk moçambiquier, en demokrat som valt dansen som uttrycksmedel? Eller möjligen något mer?

Candas dansanta sökande efter en identitet är samtidigt en snabblektion i en ung nations moderna historia. I Moçambique finns tio provinser. Huvudstaden Maputo räknas därvid som en egen enhet.

Det finns fler faktorer att beakta: Marrabenta är en musikform som växte fram i Moçambique från 1930-talet och framåt. Den kan beskrivas som en kombination av moçambiquiska dansrytmer och portugisisk folkmusik – mycket medryckande.

Canda skapade verket 2010 och har därefter kunnat turnera vida omkring. Synnerligen sevärt, både för artisternas och hela landets skull.

Panaibra Canda och gitarristen Jorge Domingos. Foto Arthur Fink

Panaibra Canda och gitarristen Jorge Domingos. Foto Arthur Fink

Sammanfattning
Dansens Hus Afrikafestival var ett förträffligt initiativ. En risk därvid är förstås att ivriga åskådare börjar ropa: Ro hit med mer. Undertecknad försöker behärska sig, men det kan inte hjälpas att det anarkistiska valspråket gör sig påmint: Allt genast!

Peter Bohlin
25 april 2014


  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

  • SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...

  • AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....


  • 25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...

  • Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...

  • malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil