Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Elsa Sylvestersson, troligen i Eldfågeln. Foto arkivbild

Elsa Sylvestersson, troligen i Eldfågeln. Foto arkivbild

Finländsk balettlegend firad vid stor balettgala

HELSINGFORS: Dansaren, balettmästaren och koreografen Elsa Sylvestersson (1924-1996) till ära firades årets Pro Dance gala på Aleksandersteatern i en mycket trevlig atmosfär.

Många i publiken hade känt den mångsidiga artisten som arbetskamrat, och andra hade njutit av hennes verk på Operan. Några äldre kan även minnas hennes dans på scenen eller klassträning med de berömda snabba piruetterna, eller Elsas speciella karaktärsdrag. Detta år blir det alltså 90 år från hennes födelse.

Som dansare hade Elsa Sylvestersson en säker teknik och därtill var hon en fin uttolkare av karaktärsroller. Förutom dessa var hennes Odette-Odile i Svansjön och titelrollen i Eldfågeln mycket uppskattade och välkända.

Elsa Sylverstersson i Svansjön med två icke namngivna herrar. Foto arkivbild

Elsa Sylverstersson i Svansjön med två icke namngivna herrar. Foto arkivbild

Speakern Aku Ahjolinna nämnde i sitt introduktionstal att Elsa Sylvestersson under sin tid säkert varit den mest produktiva koreografen i Europa. I Finland definitivt. Av hennes verk från 1954 till 1984 kan förutom de som omtalas nedan även nämnas t ex (i översättningar till svenska) Den lille prinsen, Så tuktas en argbigga, Prinsessan Törnrosa, Petrusjka, Otello, Kortspel, Raymonda, Orfeus, Agon, Phaedra.

Elsa Sylvestersson var mycket påhittig och hennes koreografier kunde visas ännu idag. Det är en annan sak hur de skulle kunna rekonstrueras. Många som dansat dem är ännu i gott skick och nu skulle tiden vara inne att tillvarata dessa personers kunskaper. En uppgift för Nationaloperan kunde man tänka sig.

I publiken på första bänkraden observerar Aku Ahjolinna en kollega från åren på Operan, Seija Silfverberg, och presenterar denna fina ballerina för publiken som en trogen dansare i Sylvesterssons koreografier. Seija Silfverberg med sina sjungande armrörelser och mjuka teknik kan ännu  många i denna publik minnas från hennes aktiva dansarår – bland annat som en ganska oförglömlig Phaedra eller Odette-Odile.

Elsa Sylvesterssons Gayaneh med Seija Silfverberg och Seppo Koski. Foto Kari Hakli

Elsa Sylvesterssons Gayaneh med Seija Silfverberg och Seppo Koski. Foto Kari Hakli


Vid galan visas ett bildspel om Elsa Sylvestersson samt delar av hennes baletter Gajaneh, Romeo och Julia, och Askungen. En scen ur den sistnämnda får börja kvällen, och framme på en bänk sitter de ljuvliga dansarna Jarkko Niininen (Styvmodern) och Anneke Lönnroth och Virve Olsson (systrarna). Niininen syr så att nålen flyger och systrarna Lönnroth och Olsson väsnas.

Man kunde gärna ha fortsatt med dessa från operan pensionerade dansares uppträdande – alla i ypperligt skick och fulla av dansglädje och energi – det var gediget kunnande på scenen med ett läckert minspel. Tuula Källström och Aku Ahjolinna, som själva sågs i Askungen på 70-talet, hade varit repetitörer.

Silvia Kononen förbereder sitt framträdande. Foto väninnan Nea Kumpu

Silvia Kononen förbereder sitt framträdande. Foto väninnan Nea Kumpu

Efter detta är det dags för tolkningar ur Gayaneh med Susmita Meyer-Rochow i Aishas variation, inövad av Tarja Ranta, f d solistdansare och repetitör vid Nationalbaletten, och Suvi Honkanen med partnern Samu Pakkanen i pas de deux ur andra akten.

Tuula Källström och Maija Hänninen hade arbetat med de unga dansarna från Nationalbaletten.  Ranta fungerade även som conferencier tillsammans med Ahjolinna under första hälften av föreställningen, den delen som var ägnad åt Sylvestersson. Den senare delen togs om hand av Timo Sokura.

Eun-Ji Ha och Frans Valkama i ett pas de deux ur Skönheten och odjuret. Foto Mirka Kleemola

Eun-Ji Ha och Frans Valkama i ett pas de deux ur Skönheten och odjuret. Foto Mirka Kleemola

Anna Jolma, en begåvad ung dam från operans balettskola, får inleda andra delen med Romeo och Julia. Annas dans i Julias variation var tekniskt lätt, fräsch och vacker. En mognare Julia sågs i Linda Haakana, en säker solistdansare med närvaro i allt hon gör, och med mycket inlevelse i den i sin kärlek redan säkra flickans dans med sin Romeo: Johan Pakkanen – även han med värme och trovärdighet. Ulrika Hallberg, som har gjort jobbet med dansarna, var själv en gång under sin ballerinakarriär bland annat en ljuvlig Julia.

Efter pausen ses först unga dansarelever av vilka vissa nyligen uppträtt och fått priser i den Nationella balettävlingen. Utan spänningen från tävlingen kunde många dansa sina nummer till och med bättre. Till exempel är nu Rasmus Ahlgren säkrare i sin Esmeraldavariation, ståtligt framförd!

Operabalettens unga Barbora Kubatova och Oliver Jahelka sågs i ett pas de deux ur Bajadären. och Piergeorgio Regazzo i hans och Duncan Rownes koreografi Beyond the Guilt dansar sitt solo övertygande, med stora lugna linjer och precist.

Anandah Kononens Colours är här ett trevligt mellanmål, i all sin lekfullhet. Operans dansare, klädda i dräkter i diverse färgtoner: grönt, gult och blått bland annat, kan gamet. I högtalare berättas vad som gäller, hur färgerna harmonierar eller kontrasterar med varandra.

Colin Jacobs i Snöälvorna och frosten som visades på galan. Foto Mirka Kleemola

Colin Jacobs i Snöälvorna och frosten som visades på galan. Foto Mirka Kleemola

Pas de deux ur Skönheten och Odjuret av Javier Torres dansas av Eun-Ji Ha och Frans Valkama till Ottorino Respighis musik. Som vi lite senare, vid stipendieutdelningen, får höra har man uppskattat den utveckling som Eun-Ji Ha visat sin karriär igenom. Hon kom till Nationalbaletten 2007, blev solist och nu är hon étoile.

Under tiden har hennes uttrycksförmåga utvecklats och här var hon rent fascinerande. Om Frans Valkama kan man säga att det varit en glädje att se hur han seriöst jobbat sig framåt, som dansare och partner, liksom i sin förmåga att ta itu med mycket varierande uppgifter, alltid med hög presence.

Föreningen Pro Dance representerar mycket kunnande i sin verksamhet med bland annat många professionella personer med dansar- och/eller pedagogbakgrund som medarbetare. Traditionellt har föreningen kunnat få sina önskemål ifråga om hjälp från fältet uppfyllda. I och med att tiderna ändrats mötte man denna gång vissa nya utmaningar, också finansiella.

Därför kan man tacka alla som ställt upp för att få till stånd denna fina kväll. Alla medverkande ställde upp gratis, och intäkterna gick till stipendiefonden.

Elsa Sylvestersson på Aleksandersteatern – gamla operahuset. Foto arkivbild

Elsa Sylvestersson på Aleksandersteatern – gamla operahuset. Foto arkivbild

Pro Dance delade ut stipendier till ungdomar som arbetat mål- och prestigemedvetet; de glada mottagarna i år var Rasmus Ahlgren, Kira Hilli, Eliisa Nenonen och Katerina Torp. Dessa prisbelönades nyligen även i den Nationella Balettävlingen (se artikel i februari).

Operans unga premiärdansare Maria Baranova och stjärndansaren Eun-Ji Ha fick var sitt stipendium för fortsatt positiv utveckling i konstnärskapet. Pianisten DimitriI Pavlov fick också motta ett stipendium.

Efter stipendieutdelningen fick publiken beundra och njuta av ett pas de deux ur den populära baletten Snödrottningen av Kenneth Greve till Tuomas Kantelinens musik. Maria Baranovas rena och finurligt ritade linjer i luften var oklanderliga, och säkra lyft i armarna på partnern Jani Talo fick vissa i publiken att hålla andan. Parets harmoniska bidrag till programmet var en fin avslutning till kvällen.

Anita Jokela
7 april 2014


  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

  • SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...

  • AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....


  • 25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...

  • Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...

  • malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil