Dansportalen

Elin Roos i "Drömmen", ett nyskapat verk om drömmen att bli dansare. Koreografi Joakim Stephensson, idé och koncept Sebastian Michanek. Foto Mathias Uhlán

Svenska Balettskolan med en storslagen dansfest

GÖTEBORG: Mareld Deluxe en storslagen dansfest i år. Mareld är egentligen en årlig föreställning som Svenska Balettskolan i Göteborg anordnar med sina egna elever och inbjudna gäster. Den ligger i vanliga fall på hösten och har anordnats sju gånger tidigare. Med anledning av Svenska Balettskolans 70-års jubileum blev det en Mareld Deluxe denna gång.

Till Mareld Deluxe har professionella dansare som tidigare fått sin utbildning vid skolan bjudits in. Inbjudna är också före detta elever som studerar vid de systerskolor, som skolans egna elever efter avslutad grundskoleutbildning kan söka till. Samtliga av skolans egna elever i årskurs 4-9 medverkar.

Filippa Duccé i "Drömmen" vid Svenska Balettskolans 70års jubileum på GöteborgsOperan, ett ny skapat verk om drömmen att bli dansare. Koreografi Joakim Stephensson, idé och koncept Sebastian Michanek, konstnärlig chef

Filippa Duccé i "Drömmen", ett nyskapat verk om drömmen att bli dansare. Koreografi Joakim Stephensson, idé och koncept Sebastian Michanek. Foto Tilo Stengel

Något egentligt genrep finns det inte tid för. Dansarna kommer in dagen innan galan. Då placerar man, drar igenom och ljussätter varje stycke. Det gäller att alla är koncentrerade och ”på tårna”.

Tillsammans med musikalsolisten vid Göteborgsoperan Micaela Sjöstedt ska Sebastian Michanek – konstnärlig chef på Svenska Balettskolan i Göteborg – vara konferencier vid galan. Båda är utbildade vid Svenska Balettskolan. Publiken kommer att bjudas på en tidsresa genom skolans historia med många dansinslag med start 1988. Sebastian kommer också att dansa i sin egen koreografi, ett utdrag ur Nötknäpparen.

20515 ForGoodnessSake_0146A

Elever i årskurs 8 och 9 i For Goodness Sake från 2006. Koreografi Sören du Hoffman. Foto Tilo Stengel

För 70 år sedan, 1949, startades Svenska Balettskolan i Göteborg av Mila Gardenmeister, ”Lilla Baletten” som då låg i Stora Teatern.

Första timmen av lektionen tränade eleverna i en liten sal högt upp i teatern, ”Loftet”. De sista 30 minuterna fick de flytta ner på scenen för att kunna få tillgång till det utrymme övningarna krävde.

År 1970 flyttade eleverna till ”Rostrum” ett stenkast från Stora Teatern. De delade studios med deras balettkompani. All träning för eleverna låg då efter skoltid. Det blev långa dagar med sena kvällar.

Sebastian gick sitt första år i balettskolan vid ”Rostrum”. År 1993 flyttade skolan till Backa på Hisingen där skolan nu ligger. Dansarutbildningen integrerades då i skoldagen och eleverna kunde åka hem redan vid femtiden.

Vill man fördjupa sig i skolans 70-åriga historia kan man till hösten köpa jubileumsboken ”Dansglädje, drömmar och disciplin”, som har boksläpp i GöteborgsOperan foajé lördag 7 september kl 15.00.

20517 KermesseBrugge_0072A

David Didkovsky och Lovisa Systad i Kermessen i Brügge från 1990. Koreografi August Bournonville. Foto Tilo Stengel

Idag har man vuxit ur lokalerna i Backa. Nu förhandlar skolan om en nystart med grundskoleförvaltningen i Göteborg. I framtiden vill man vara centralt placerade i staden med närhet till professionen.

Nästa år i juni 2020 ska Svenska Balettskolan ha premiär på en ny familjeföreställning ”Peter Pan & Wendy” på Lorensbergsteatern i Göteborg. Koreografin ska Sebastian Michanek stå för. Biljetter finns att köpa redan nu.

Peter Pan Foto Mathias Uhlán

Bo Westerholm som Kapten Krok, John Javér Kristiansen som Peter Pan och Miranda Benramdane Fält som Wendy i GöteborgsOperans foajé – Svenska Balettskolans helt nya helaftonsbalett på Lorensbergsteatern 13-14 juni 2020. Foto Mathias Uhlán

Mareld Deluxe en storslagen dansfest
När publiken kom till Göteborgsoperan 11 juni för att se Mareld Deluxe möttes de redan i foajén av dansande elever. Det var ett utdrag ur Cirkusbaletten, skolans uppsökande program som visas. Man fick också träffa Peter Pan, Wendy, Kapten Krok, Nötknäpparen och Sockerfén. Balettelever som föreställer ankungar delar ut program.

Kvällens gala, Mareld Deluxe, öppnades av Katrin Hall konstnärlig chef för Göteborgsoperans danskompani och Liselott Berg administrativ chef dans.

20508 70årsgalan 190611 250 LrFoto Mathias Uhlán_web

Micaela Sjöstedt och Sebastian Michanek, konferencier. Foto Mathias Uhlán

På en filmduk presenterar Göteborgsoperans danskompani en imponerande showreel med utdrag ur det gångna årets repertoar. Danskompaniet har just avslutat en omfattande dansfestival och har gått på semester. De kan därför inte medverka i kvällens gala. Katrin betonar värdet av samarbeten med Svenska Balettskolan och ser fram emot att i framtiden kunna anställa dansare som är utbildade på skolan.

Liselott Berg nämner några av den långa raden av professionella dansare som fått sin utbildning vid skolan och efter det haft sina karriärer i Göteborg och vid internationella kompanier. Många var Liselotts kollegor då hon själv var dansare vid Göteborgsbaletten.

20509 70årsgalan 190611 062 LrFoto Mathias Uhlán_

Margrethe Schultz blir intervjuad i publiken av Micaela Sjöstedt. Foto Mathias Uhlán

Mellan kvällens dansinslag går Micaela ut i publiken och intervjuar olika personer. Den första är Margarethe Schultz, konstnärlig ledare för skolan 1978-1996. Micaela frågar vad som var viktigast för skolan under hennes tid.

”Det var nödvändigt att dansundervisningen integrerades i den vanliga skolan,” berättar Margarethe. ”Det blev alldeles för långa dagar för eleverna innan detta gjordes. Många bodde långt bort och kom inte hem förrän vid 10-tiden på kvällen och då skulle de göra sina läxor. Numera har eleverna en rimlig arbetsdag”.

Härnäst är det Marianne Orlando, konstnärlig ledare 1996-1999. ”Vad tycker du är det viktigaste i en dansarutbildning” frågar Sebastian.

”Det är viktigt att eleverna får en bra teknisk grund och föreställningsverksamheten är mycket betydelsefull. Mötet med publiken gör att eleverna växer och utvecklas”.

Marianne berättar att under hennes tid som konstnärlig ledare framförde skolan sin första helaftonsbalett ”Askungen” och senare också helaftonsbaletten ”Coppelia” i vilken den unge Sebastian Michanek dansade den manliga huvudrollen Frans.

Näst på tur står till Helen Sjöstedt som har varit involverad i skolans arbete sedan 1974 som pedagog och senare som konstnärlig ledare. Sebastian tog över det konstnärliga ledarskapet efter henne 2016.

Helen lyfter fram samarbetet med andra internationella skolor. En viktig satsning för att bredda skolan mer internationellt och för att skapa fler möjligheter för eleverna att vidareutbilda sig efter årskurs 9. Konsthögskolan i Oslo och Tring Park School For The Performing Arts i London har varit och är viktiga samarbetspartners för skolans utveckling.

20516 Furies_0218A

Carla Mardones Ekberg i Furies från 2012. Koreografi Hlin Hjalmarsdottir. Foto Tilo Stengel

Sebastian presenterar Tim Almaas, balettpedagog vid Konsthögskolan i Oslo. Från och med nästa höst tar Tim över det konstnärliga ledarskapet för balettutbildningen på Konsthögskolan.

Tim berättar att skolan i Oslo under åren har tagit in många elever från Göteborg, främst manliga elever. För tillfället går tre elever från Göteborg på deras Bachelor program.

I publiken sitter också Olof Stigert tidigare rektor på skolan. Han framhåller att eleverna på skolan genom åren haft de bästa resultaten i de teoretiska ämnena i hela regionen. Han anser att dansen även förbättrar den teoretiska förståelsen och inlärningen. Föräldrar och annan publik kommer också till tals. De är entusiastiska över skolan och kvällens gala.

Vi får se en video från skolans 40-årsjubileum där Sven-Gunnar Tillius, dåvarande VD vid Stora Teatern, talar om det viktiga samarbetet med skolan och om dess behov inför framtiden.

Sedan kommer skolans nuvarande rektor Johan Holmberg in på scenen. Han håller ett underhållande och fyndigt tal på vers där han målar upp vilka behoven är idag och en vision om var skolan kommer att vara 2049, då den firar 100-årsjubileum.

Några av de saker han lyfter är att skolan då kommer att ha utbildning på högsta nivå från tio till nitton års ålder. Man kommer att kunna erbjuda de bästa lokalerna för dansarutbildning i hela Europa, centralt placerade i Göteborg. Samtliga elever kommer att efter avslutad utbildning vara anställningsbara.

På det hela taget är talet ett tydligt budskap till beslutsfattarna i Göteborgsregionen om vilka behov och satsningar som behöver infrias. Detta för att ge den möjlighet till fortsatt utveckling mot att uppnå sina mål. En behjärtansvärd och viktig satsning som skulle gagna hela Sveriges danskultur.

20518 Knyttet_1_0007A

Arild Etherton i "Vem ska trösta Knyttet?" från 1988. Koreografi Eileen Jones. Foto Tilo Stengel

Dansinslagen under kvällen
Först ut var elever från skolan som framförde "Vem ska trösta Knyttet”, från 1988, koreografi Eileen Jones.

Ett charmigt Pas de deux ur Kermessen i Brügge, koreografi August Bournonville dansades av elever från skolan. Detta pas des deux dansades på skolans 40-årsjubileum 1990.

Memento dansades av gymnasieelever från den klassiska balettlinjen vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm, koreografi Antony Dowson. Ett vackert stycke som utmanade eleverna i pas de deux arbete, precision och linjearbete.

Ett utdrag ur Trail framfördes av gymnasieelever från den moderna linjen vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Koreograferat av Fan Luo dansare vid Göteborgsoperans danskompani. Stycket är skapat direkt för eleverna och hade urpremiär 2018.

Från Alhanko Academy Of Ballet Base23 Stockholm dansade två elever varsitt solo. Amelie, koreografi Mia Stagh och Dreaming with a broken hart, koreografi Therese Carlsson.

Ballettskolan Ved Den Norske Opera & Ballett Oslo dansade ett Balanchine inspirerat stycke Celebrations, koreografi Kumiko Hayakawa.

Felix och dockorna dansades av elever från skolan. Koreograferat av Peter Christjansen balettpedagog på skolan. Skolan bjöds in att framföra det för första gången på Göteborgsoperan 1995. Den gången dansades Felix av den då 12-åriga Sebastian Michanek.

20511 Askungen_0141A

Matilde Gimenez Bahl i Askungen från 1997. Tillsammans med möss från årskurs 4. Koreografi Terence Etheridge. Foto Tilo Stengel

Elever från skolan dansade ett stycke ur Askungen, som var den första helaftonsbalett i två akter som skolan uppförde 1997, koreografi Terence Etheridge.

Elias Holm tidigare elev vid skolan, nu avgångselev vid Konsthögskolan i Oslo framförde ett modernt solo Halo over me, koreografi av Christopher Arouni. Elias tävlade med detta solo i årets Stora Daldansen, Nordens och Baltikums årliga danstävling i Falun, där han vann första pris.

Ett utdrag ur Le Corsaire, från Piotr Gusevs version för Marinskijbaletten, framfördes av elever från Bachelor programmet vid Konsthögskolan i Oslo.

20519 Ni_Si_Pleng_0005A

Maxx Bran Pizarro och John Javér Kristiansen i Ni Si Pleng från 1998. Koreografi Eileen Jones. Foto Tilo Stengel

Ni Si Pleng en samproduktion mellan Göteborgsoperan och Svenska Balettskolan.Stycket uppfördes första gången 1998 på Göteborgsoperans stora scen med Göteborgs Ungdoms symfoniker i diket. Det var Ulf Gadd, dåvarande Balettchef som gav Eileen Jones i uppdrag att koreografera detta stycke till musik av John Fernström.

Ungersk dans ur Dansgodis dansades av elever från skolan. År 2000 storsatsade skolan på att synas i regionen och åkte då ut på turné med ”Dansgodis”. Vi fick se en omarbetad version av Roman Rumyantsev, pedagog i scenisk folkdans och balett vid skolan.

Med stark närvaro och autenticitet dansade Max Zachrisson ett solo. Wine makes me Whine i egen koreografi och med egen komponerad musik. Han hade även skapat filmen som visades i bakgrunden. Stycket är inspirerat av ljudet av vin och all den sorgsenhet, stumhet och ensamhet som kan uppkomma när vin dricks för att hela en brusten själ. Max är utbildad vid Svenska Balettskolan i Göteborg och är nu dansare vid Theather Basel Ballet. Han har även arbetat vid andra internationella kompanier.

Solistdansare från Kungliga Baletten i Stockholm, Jonathan Davidsson och Haruka Sassa framförde med bravur Le Corsaire Grand Pas de Deux. Jonathan är utbildad vid Svenska Balettskolan och har även en internationell karriär bakom sig. Jonathan gör också koreografi. Före dansinslaget får vi se en film med Jonathan där han är 12 år, i bakgrunden ses Göteborgsoperan. Jonathan berättar om sina drömmar inför framtiden och att han vill bli dansare vid GöteborgsOperan.

Elever från skolan framförde ett skojfriskt stycke från 2006 For Goodness sake, koreografi Sören Hoffman.

20512 BEP_0064A

Elever från årskurs 8 och 9 i Black Eyed Peas från 2012. Koreografi Terry Wright. Foto Tilo Stengel

Elever från skolan dansade en neoklassisk fysiskt utmanande koreografi av Terry Wright, tidigare verksam vid Tring Park School i London. Stycket Black Eyed Peas skapades för Svenska Balettskolans elever 2012.

Elever från Tring Park School dansade i koreografier av Antony Dowson och Lorraine Jones. Kab-er*esque , El Tango De Roxanne, L*Hymne a L*amour. Temperamentsfulla och uttrycksfulla stycken som inspirerats av gångna tiders kabaré och music hall dans.

Strings i koreografi av Linda Hindberg, skapat för och dansat av aspiranter vid Den Kongelige Ballet, Köpenhamn. Ett neoklassiskt stycke som utmanar eleverna i den nivå som en professionell dansare ska uppnå.

Vi får se en film där en mycket ung Alicia Vikander dansar, tidigare elev vid Svenska Balettskolan. Alicia är numera världsberömd Oscarsbelönad skådespelerska. Hon skickar en hälsning från filmduken där hon tackar skolan för allt den gett henne. Alicia berättar att hon inte kom in på någon teaterskola efter avslutad dansarutbildning och den artistiska kunskap hon har idag har hon lärt sig vid skolan.

Sebastian Michanek understryker att många som gått på skolan och inte blivit dansare har andra framgångsrika yrken. En av dessa är en av kvällens konferencierer musikalsolisten Micaela Sjöstedt. Under kvällen bjuder hon på ett vackert nummer helt a cappella, At the Ballet ur musikalen ”A Chorus Line”.

Askungen_0031A_

Matilde Gimenez Bahl i Askungen från 1997. Tillsammans med möss från årskurs 4. Koreografi Terence Etheridge. Foto Tilo Stengel

Dansare från Finnish National Ballet Gabriel Davidsson och Abigail Sheppard framförde ett väldansat abstrakt stycke, Kunst der Fuge, koreografi Davide Bombana. Gabriel är utbildad vid skolan och har tidigare dansat i andra internationella kompanier.

Skolans flickor i högstadiet ger Furies i koreografi av Hlin Hjalmarsdottir. Ett modernt fartfyllt och energikrävande verk som skapades för skolans elever 2012. De gästade då Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm med ”Furies” där det ingick i vårföreställningen på Kungliga Operan och togs emot med stående ovationer.

Ett utdrag ur Den fula Ankungen från 2016 i koreografi av Peter Christjansen dansades av elever från skolan.

Vi får se ett utdrag ur skolans senaste produktion Nötknäpparen från 2018, koreografi Sebastian Michanek. Sebastian dansar själv Drosselmeyer tillsamman med Clara och Nötknäpparen som dansades av elever från skolan. Nötknäpparen blev en stor succé och kommer att spelas igen på Lorensbergsteatern julen 2019.

Eleverna på scenen ställer sig i en halvcirkel och framför dem i en ljusspott träder fram en dansare klädd i vitt.

Det är den första av tre flickor ur olika årskurser som framför Drömmen. Ett stämningsfullt uttrycksfullt stycke i koreografi av Joakim Stephenson. I orkesterdiket sitter pianisten Kim Helweg och stråkkvartetten Wulfson Quartett. Dansarna framför varsitt solo där de getaltar sina drömmar och sin resa genom dansarutbildningen. Koreografin och musiken är skapad speciellt till kvällens jubileumsföreställning.

En värdig avslutning på Mareld Deluxe, en storslagen dansfest som lovar gott inför framtiden.

Margareta Lidström
12 augusti 2019

Jag ville bara dansa
NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats