Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Fei Tan

Två flickor i vita sylfiddräkter. Foto FTC

25 jun
2019

Klassisk balett – det nya avantgardet

MIDDLETOWN, CONNECTICUT, USA: I Middletown utanför New York, finns ett nytt mångkulturellt Fei Tian College, där dans och musik samsas med bio- och datateknik. De olika programmen är sökbara för unga människor från hela världen. Jag mötte där dekan, professor och danskonstnär Yung Yung Tsuai samt bildkonstnär och administratör Yulia Tullar.

FTC5

Ett fint pas de deux-par. Foto FTC

Jag möter Tsuai i en av de nyligen färdigställda byggnaderna. Ytterväggarna lyser av silverfärgad metall och bryter mot de annars så modesta äldre byggnaderna i omgivningen.

Tsuai fungerar som spindeln i nätet när det gäller dansprogrammet som första året erbjuder studier i såväl klassisk balett som klassisk kinesisk dans. Studenterna väljer sedan för de tre återstående åren en av disciplinerna som inriktning. Utformningen är unik, och skolan hoppas på att attrahera såväl studenter från Kina som övriga världen.

Tsuai är som klippt och skuren för sin uppgift då hon är född i Kina, uppvuxen i Taiwan och bosatt i USA sedan fyrtio år. Hon känner väl till de två olika kulturerna. Själv började hon utöva klassisk kinesisk dans tidigt och tillbringade sin barndom i dansstudios och framför TV-kameror, där hon tillsammans med andra barn framförde koreografier i ett återkommande TV-program.

I tonåren mötte hon Martha Graham som bjöd in henne till sin skola i New York. Under årens lopp studerade Tsuai olika dansstilar och tränade även balett, men var den moderna dansen trogen under stora delar av sitt liv.

Idag närmar hon sig sjuttio år och har en lång och innehållsrik karriär bakom sig, men står kanske inför sin största uppgift i och med starten av Fei Tian College Middletown.

Det är intressanta påstående och jag reflekterar över hur det är i Sverige, där den postmodernistiska dansen har en stark ställning och en central plats vid etablerade institutioner som Dans och Cirkushögskolan, Dansens Hus, Göteborgsoperan och numera även på Kungliga Operan liksom fria dansgrupper runt om i landet.

Det kan upplevas som att den klassiska baletten är på undantaget förutom vid vissa utbildningsinstitutioner som Kungliga Svenska balettskolan och enskilda privata balettskolor som Alhanko Academy of Ballet och Studio Dansessens.

När Kungliga Operan under våren 2019 inte framför en endaste klassisk balett så är det ett konstaterande att baletten har fått stryka på foten. Ändå finns det ett stort och genuint intresse för balett hos en publik som önskar se de stora klassikerna som Svansjön, Giselle och Don Quijote.

Vid Balettakademien liksom andra studieförbund i Stockholm är trycket på kvällskurser i balett stort, så intresset för balett snarare växer hos allmänheten än avtar.

FTC3

Yulia Tullar. Foto Kristina I Kleinert

Hur Tsuai tänker och resonerar påminner om Tullars som jag möter några dagar innan.

Hon berättar ingående vad det är hon ser och möter i konstvärlden liksom inom scenkonsten i USA, och menar att klassisk konst, balett, musik och poesi är det nya avantgardet. Att det klassiska är avantgarde hänger samman med att man vågar undersöka, uttrycka och gestalta det vackra och gudomliga som varit tabu i väst under en längre tidsperiod.

Det som fram till nu har varit norm är den moderna och postmoderna konsten som medvetet vänt sig bort från det andliga för att istället glorifiera den individuella människans subjektiva upplevelser, säger Tullars. Hon anser att konstnärer har ett ansvar gentemot samhället att vara sanningsenliga och upprätthålla sin roll, som är att inspirera och uppfylla människors hjärtan med storslagna saker istället för att lämna dem i ett tillstånd av förvirring och chock.

Om samhället bara är intresserat av demokrati, mänskliga rättigheter och miljöarbete, men helt förbiser den mänskliga själen, andlig fullbordan och närvaron av det gudomliga så skapas det en konflikt. Därför att människor naturligt vill se det vackra och vill ha det i sina liv menar Tullars.

Många människors liv är redan svårt och komplicerat, och det samtida samhället har istället för att göra det enklare gjort livet ännu mer komplicerat. Många människor har tröttnat på den fula moderna konsten, de vill se något vackert menar hon.

FTC6

Ensemble. Foto FTC

Hon sammankopplar västerländsk kultur med den kinesiska och ser likheter med hur människor förr i tiden upplevde sig leva i en halvt gudomlig värld, där gudar och gudinnor liksom andliga varelser av olika slag var en del av livet. De konstnärliga uttrycken var ett sätt att kommunicera med och gestalta den gudomliga verkligheten.

Jag funderar om hennes historiska exposé kan vara av intresse för unga dansare eller dansvärlden överhuvudtaget. Det svenska kulturlivet är relativt sekulariserat och att prata om gudar och gudinnor som en del av dansens essens skulle troligtvis anses som förlegat av många.

Men Tsuai sätter dansen i en större helhet och menar att dans inte kan separeras från livet och människans inre. Hon frågar sig själv var samhället är på väg, vilken riktning det ska ta och hur människor ska leva med sig själva och varandra på ett medvetet sätt? Hur ska vi utbilda nästa generation, och hjälpa dem att undersöka vilka de är, individuellt och kollektivt? Alla dessa frågor är dansen en del av menar hon.

En annan fråga som berör henne är vad som är värdefullt och inte? Hon formulerar, ”Det skulle kunna vara att bli känd och tjäna pengar, men är det värdefullt för människans psyke, för människans utveckling ur ett andligt perspektiv? Det handlar mycket om hur vi tränar oss själva att kunna urskilja och avgöra vad som är värdefullt och bra och vilket som inte är det, och inte bara kopiera andra och följa strömmen av samtidens trender för att passa in och bli erkänd”.

FTC4

Dansös och cellist. Foto FTC

Vad är det som driver henne att ägna all sin tid åt en skola som ska fostra unga blivande dansare i klassisk kinesisk dans och balett, vore det inte mer naturligt för henne med modern nutida dans?
För henne är inte den yttre formen det viktigast utan att bevara den inre essensen, vilken är förbunden med våra kulturella och historiska rötter. Hon utvecklar genom att säga: ”Om vi går tillbaka i historien så kan vi se skuggorna av ett ursprung som baseras på tradition, från muntlig tradition till måleri och enkel skrivkonst. Den traditionen tar oss tillbaka till var den mänskliga själen kommer ifrån, istället för att vara avskuren från vårt ursprung, essensen och kärnan i livet, och upptagen med det moderna samhället”.

Tsuai menar att klassisk dans oavsett från öst eller väst har en tradition som leder tillbaka till essensen. Klassisk balett har rötter i traditionell kultur, och det var under renässansen och den senare barocken som baletten formaliserades och skrevs ner, förklarar hon.

FTC2

Yung Yung Tsuai (t v) och Chia-Ning Hsu.

Så på vilket sätt kommer Fei Tian College i Middletown arbeta med klassisk balett och musik för att lyckas lyfta fram det vackra och gudomliga?

”Det viktigaste är att ge förutsättningar för studenterna att utveckla sin karaktär som människa, och bygga en plattform i livet baserad på dygd och traditionella normer som ett komplement till allt som de unga kommer göra i sina liv. Därför att den tekniska förmågan och kunskapen kan erhållas, men kärnan i allt behöver utvecklas. Något som dessutom är viktigt idag är att ge utrymme för det mänskliga mötet, samtalen och dialogerna när alla iphones och datorer är avstängda," säger Tullar.

Tsuai menar att det också handlar om att ge studenter möjligheter att uppleva och utveckla sin erfarenhet av de klassiska konstarterna genom att gå på museum, konserter och föreställningar. Och att ständigt samtala om meningen med livet och de konstnärliga uttrycken.

Hon avslutar genom att säga, ”Konst spelar en betydande roll för människan och återspeglar livskraften. Men viss konst, mörk konst, drar ner människans psyke, medan vacker konst kan lyfta människan och öppna hjärtat. Nu utbildar jag den yngre generationen att uppskatta den klassiska dansen, och ger dem möjlighet att utvecklas genom inre och yttre kultivering till harmoniska människor och danskonstnärer”.

Kristina I Kleinert
25 juni 2019

Fotnot: Fei Tian College i Middletown ska inte förväxlas med Fei Tian College i Cuddebackville som startades 2014 och som enbart utbildar dansare i klassisk kinesisk dans. Dessa unga dansare tillhör den absoluta världseliten inom sin genre.

  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...
  • 2019-09-02
    DQ Sammatti
    Don Quijote från en mysig ladugård
    HELSINGFORS: Det dansades också under sommaren: Helsingfors dansinstitut har i 20 års tid haft ett sommarläger i Sammatti, ett naturskönt område väster om Helsingfors. Lägret leds av professionella da...
  • 2019-08-26
    Nikisha Fogo
    Det är en dansares eget ansvar att utvecklas som artist
    STOCKHOLM/WIEN: Premiärdansösen vid Staatsballett i Wien, stockholmsfödda Nikisha Fogo, har varit tillbaka i sin hemstad för ett besök hos föräldrarna. Dansportalen fick en intervju med henne.
  • 2019-08-19
    DVM Together(e)
    Morgondagens dansare på scenen
    AMSTERDAM: Den nationella balettakademin i Amsterdam har haft examensföreställning med alla elever och med ett fullspäckat program där alla får synas och dansa på nationaloperans stora scen vid Waterl...
  • 2019-08-12

    Svenska Balettskolan med en storslagen dansfest
    GÖTEBORG: Mareld Deluxe en storslagen dansfest i år. Mareld är egentligen en årlig föreställning som Svenska Balettskolan i Göteborg anordnar med sina egna elever och inbjudna gäster. Den ligger i van...
  • 2019-08-05
    AMS National Ballet
    “It seems the board of the house likes what I do!”
    AMSTERDAM: Ted Brandsen is a well-known person at contests like Prix de Lausanne and other ballet events. Mr Brandsen has been assistant artistic director for the Dutch National Ballet and resident ch...
  • 2019-07-29
    Carsten Jung and Alina Cojocaru in John Neumeier's Liliomat the Nijinsky Gala XLV, 2019Photo Kiran West
    Song and Dance at Hamburg Ballet’s Nijinsky Gala
    HAMBURG: Despite the theme of ‘Song and Dance’, this year’s Nijinsky Gala XLV avoided the usual glitter and virtuoso thrills to include works of thoughtful depth and contrast, making it a most unusual...
  • 2019-07-22
    The Royal Ballet School in Ashton’s La Valse. © Tristram Kenton
    The pride and joy is palpable at the Royal Ballet School summer performances
    LONDON: The Royal Ballet School summer performances in leafy Holland Park, West London have their own special charm. The al fresco setting means picnics in the park where proud parents and dancers min...
  • 2019-07-15
    GO25
    Dansfestival med Göteborgsoperan
    GÖTEBORG: GöteborgsOperan i sin nuvarande skepnad invigdes 1994 och firade i år sitt 25-årsjubileum bland annat med en dansfestival den 7-9 juni.Katrin Hall, konstnärlig chef för dans vid operan skriv...
  • 2019-07-08
    Balettgala2019
    Innehållsrik balettgala på västkusten
    KUNGSBACKA: Den fina, moderna teatern i Kungsbacka invigdes 2006. Scenen är 18 meter bred, 12 meter djup. Salongen rymmer ca 500 åskådare.Den utsålda Balettgala 2019 på Kungsbacka teater 19 juni var i...
  • 2019-07-01
    Denis Savin as Petrushka.Georgy Gusev as Charlatan.Ekaterina Krysanova as Ballerina.Photo by Damir Yusupov/ Bolshoi Theatre.
    New version of Petrushka at Bolshoi–meet choreographer Edward Clug
    MOSCOW: A brand new version of the Ballet Russes Petrushka , opened recently at the Bolshoi ballet in Moscow in May 19. This opening evening was broadcast to cinema theaters worldwide.I would like to p...
  • 2019-06-25
    Fei Tan
    Klassisk balett – det nya avantgardet
    MIDDLETOWN, CONNECTICUT, USA: I Middletown utanför New York, finns ett nytt mångkulturellt Fei Tian College, där dans och musik samsas med bio- och datateknik. De olika programmen är sökbara för unga ...
  • 2019-06-17
    AnnaStåhl5
    Anna Ståhl: Jag tycker om att dansa, skapa dans och att undervisa
    STOCKHOLM: En kväll träffas Anna Ståhl och jag på ett café i centrala Stockholm. Anna kan beskrivas som en allkonstnär där dansen står i fokus. Jag förundras och inspireras över hennes energi och kraf...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision