Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

DragosMihalcea3

Dragos Mihalcea i Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Foto Carl Thorborg

04 mar
2019

"Jag var inte den mest tekniska dansaren men jag älskade att stå på scenen"

STOCKHOLM: Premiärdansaren Dragos Mihalcea är inbjuden till Operans Balettklubb för att berätta om sin snart avslutade danskarriär.

Dragos är utbildad vid Nationalbalettens skola i Bukarest och vid Kirov Academy of Ballet i Washington. Hur skilde skolorna sig åt och hur fick du möjlighet att komma till Washington?Alla i vår ålder vet ju att det var stängda samhällen i Östeuropa på den här tiden. Alla skolor var influerade av Ryssland. Jag var lång och smal och hade långa ben det var därför jag antogs till balettskolan.

DragosMihalcea

Dragos Mihalcea i Onegin. Foto Carl Thorborg

Jag hade en traumatisk barndom i Rumänien. Jag var ett ganska sjukligt barn och svag. Var man svag så blev man 'left behind'. Jag hade ingen framtid i Bukarest. Det är skolan i Washington jag har att tacka för min karriär.

Skolan i Washington var nyöppnad och de sökte pojkar. Vi var tre pojkar från Rumänien som blev antagna. Våra föräldrar behövde bara betala för en flygbiljett en gång om året. Det hade inte mina föräldrar råd med så jag fick stanna i Washington över alla lov.

Att få komma till Washington var det bästa som har hänt mig, mitt livs största chans.

Jag lärde mig engelska snabbt. Efter två månader i USA var jag smartast i klassen efter att ha varit sämst i klassen i Rumänien. Jag växte och utvecklades och fick beröm, vilket var nytt för mig.

Jag anser att det bästa man kan göra för ett barn som har svårigheter är att låta det byta miljö.

 

Vad hände efter avslutad utbildning?
Jag var 18 år när jag var färdigutbildad. Skolan i USA var kopplad till ett balettkompani i Sydkorea. De skickade mig dit att gästa i Don Quijote under några månader. Samtidigt hade jag också ett kontrakt med Semperoper i Dresden.

Chefen i Sydkorea tyckte mycket om mig. Jag fick dansa solistroller med en gång. Jag har aldrig dansat i kåren. Jag bestämde mig för att stanna och blev där i fyra och ett halvt år.

Det måste ha varit en stor omställning?
Ja, det var extremt tufft. Folk stirrade och tog på mig i tunnelbanan för att jag hade lite blondare hår och såg annorlunda ut. Numera är det ett öppnare samhälle.

Jag fick möjlighet att dansa mycket. Jag hade dansat alla klassiska prinsroller innan jag var 22 år.

Vilket gav mig otroligt mycket erfarenhet, särskilt av pas de deux-arbete.

Dragos1

Dragos Mihalcea i Förlorad tablå av Christian Spuck. Foto Carl Thorborg

Du arbetade också i USA under ett år?
Jag pendlade mellan Sydkorea och Southern Ballet Theater i Florida i ett år.

Det var skönt för mig att få komma till USA, det land jag växte upp i.

Du har deltagit i internationella balettävlingar och fått medaljer. Vad tycker du om att tävla i dans?
Jag är kluven, vad är det man bedömer egentligen? Är det idrott – är det konst? Många blir imponerade av en dansare som gör sju piruetter. Sedan ser man samma dansare på en föreställning och tycker att den inte är någon artist.

Numera har tävlingar blivit så enormt stort och man tjänar stora pengar på barn, vilket jag tycker är fel anledning. På min tid var inte att vinna det viktiga. Det var arbetet med att sikta mot ett mål, bygga styrka, utvecklas och att skaffa sig erfarenheter.

Det var genom en tävling du kom till Sverige 2001?
Det var en tävling i Rom som jag vann. Jag visste att chefen Helgi Tomassen för San Francisco Balett skulle sitta i juryn och jag ville väldigt gärna komma till det kompaniet. På en fest efter tävlingen väntade jag på att han skulle komma fram till mig, men det hände inte.

Istället kom en annan man fram till mig. Det var balettchefen i Stockholm, Petter Jacobsson. Han erbjöd mig jobb i Stockholm som jag tackade ja till.

Dragos Mihalcea Swanlake

Dragos Mihalcea som prins i Svansjön. Foto privat

Du gjorde nyligen din avskedsföreställning på Operan. Om du tänker tillbaka på de 18 år du har varit i Kungliga Baletten vad har du för favoritroller, vad har varit mest givande?
Jag var inte den mest tekniska dansaren men jag älskade att stå på scenen. Och jag var lyckligt lottad som fick dansa alla prinsroller när jag var ung, då jag hade den energi och de stora hopp som krävdes. När jag kom till Sverige fick jag gå in i mer dramatiska roller. Dessa ligger nära hjärtat för mig. Titelrollen i Onegin och de Grieux i Manon är mina favoritroller. Också ”Oberon i Neumeiers en Miidsommarnattsdröm var rolig och spännande att göra. Dessa roller gjorde att jag kunde utvecklas mer som konstnär.

Inom den mer strikta klassiska repertoaren älskade jag att dansa Albrecht i Giselle och Prins Sigfried i Svansjön. Båda dessa roller var intressanta och utvecklingsbara. Det var en lärare i Sydkorea som kom fram till mig en kväll innan Svansjön och sa ”Tänk om Trollkarlen Rothbart egentligen är din pappa.” Det gav mig en ny ingång.

Varför tror du att just de här rollerna varav de flesta har en mörk sida tilltalar dig?
Jag har tänkt på det ganska mycket. Rumänska televisionen ska göra en film om mitt liv så jag har behövt titta tillbaka. Frågan om varför jag tilltalas av mörka roller och är introvert har troligen en koppling till min östeuropeiska kultur som innehåller mycket mellankoli. Kanske har det med min barndom att göra, men jag gillar roller där man lider mycket.

Dragos berättar att förutom att fortsätta undervisa ska han bland annat vara med i ett projekt ”Versus” med Katarina Edling, en före detta dansare på Operan.

Dragos är även utbildad pilot och tänker framöver få tid till att glädja sig åt sitt certifikat. Den närmaste tiden ska han njuta av sitt nya hem och solen på Mallorca.

Margareta Lidström
4 mars 2019

  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...
  • 2019-09-02
    DQ Sammatti
    Don Quijote från en mysig ladugård
    HELSINGFORS: Det dansades också under sommaren: Helsingfors dansinstitut har i 20 års tid haft ett sommarläger i Sammatti, ett naturskönt område väster om Helsingfors. Lägret leds av professionella da...
  • 2019-08-26
    Nikisha Fogo
    Det är en dansares eget ansvar att utvecklas som artist
    STOCKHOLM/WIEN: Premiärdansösen vid Staatsballett i Wien, stockholmsfödda Nikisha Fogo, har varit tillbaka i sin hemstad för ett besök hos föräldrarna. Dansportalen fick en intervju med henne.
  • 2019-08-19
    DVM Together(e)
    Morgondagens dansare på scenen
    AMSTERDAM: Den nationella balettakademin i Amsterdam har haft examensföreställning med alla elever och med ett fullspäckat program där alla får synas och dansa på nationaloperans stora scen vid Waterl...
  • 2019-08-12

    Svenska Balettskolan med en storslagen dansfest
    GÖTEBORG: Mareld Deluxe en storslagen dansfest i år. Mareld är egentligen en årlig föreställning som Svenska Balettskolan i Göteborg anordnar med sina egna elever och inbjudna gäster. Den ligger i van...
  • 2019-08-05
    AMS National Ballet
    “It seems the board of the house likes what I do!”
    AMSTERDAM: Ted Brandsen is a well-known person at contests like Prix de Lausanne and other ballet events. Mr Brandsen has been assistant artistic director for the Dutch National Ballet and resident ch...
  • 2019-07-29
    Carsten Jung and Alina Cojocaru in John Neumeier's Liliomat the Nijinsky Gala XLV, 2019Photo Kiran West
    Song and Dance at Hamburg Ballet’s Nijinsky Gala
    HAMBURG: Despite the theme of ‘Song and Dance’, this year’s Nijinsky Gala XLV avoided the usual glitter and virtuoso thrills to include works of thoughtful depth and contrast, making it a most unusual...
  • 2019-07-22
    The Royal Ballet School in Ashton’s La Valse. © Tristram Kenton
    The pride and joy is palpable at the Royal Ballet School summer performances
    LONDON: The Royal Ballet School summer performances in leafy Holland Park, West London have their own special charm. The al fresco setting means picnics in the park where proud parents and dancers min...
  • 2019-07-15
    GO25
    Dansfestival med Göteborgsoperan
    GÖTEBORG: GöteborgsOperan i sin nuvarande skepnad invigdes 1994 och firade i år sitt 25-årsjubileum bland annat med en dansfestival den 7-9 juni.Katrin Hall, konstnärlig chef för dans vid operan skriv...
  • 2019-07-08
    Balettgala2019
    Innehållsrik balettgala på västkusten
    KUNGSBACKA: Den fina, moderna teatern i Kungsbacka invigdes 2006. Scenen är 18 meter bred, 12 meter djup. Salongen rymmer ca 500 åskådare.Den utsålda Balettgala 2019 på Kungsbacka teater 19 juni var i...
  • 2019-07-01
    Denis Savin as Petrushka.Georgy Gusev as Charlatan.Ekaterina Krysanova as Ballerina.Photo by Damir Yusupov/ Bolshoi Theatre.
    New version of Petrushka at Bolshoi–meet choreographer Edward Clug
    MOSCOW: A brand new version of the Ballet Russes Petrushka , opened recently at the Bolshoi ballet in Moscow in May 19. This opening evening was broadcast to cinema theaters worldwide.I would like to p...
  • 2019-06-25
    Fei Tan
    Klassisk balett – det nya avantgardet
    MIDDLETOWN, CONNECTICUT, USA: I Middletown utanför New York, finns ett nytt mångkulturellt Fei Tian College, där dans och musik samsas med bio- och datateknik. De olika programmen är sökbara för unga ...
  • 2019-06-17
    AnnaStåhl5
    Anna Ståhl: Jag tycker om att dansa, skapa dans och att undervisa
    STOCKHOLM: En kväll träffas Anna Ståhl och jag på ett café i centrala Stockholm. Anna kan beskrivas som en allkonstnär där dansen står i fokus. Jag förundras och inspireras över hennes energi och kraf...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision