Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mobiler Dust to Dust

Stoic av Sidi Larbi Cherkaoui. Endre Schumicky, Waldean Nelson, Frida Dam Seidel, Danielle de Vries, Maxime Lachaume, Yoseba Yerro Izaguirre. Foto Mats Bäcker

05 nov
2018

Ett levande konstverk om våra liv: Dust to Dust

GÖTEBORG: Betonggrå bokhyllor som täcker väggarna, skulpturer i samma färg, ett bibliotek, en konsthall? Snart trillar de första dansarna fnittrandes och hånglandes in genom ena dörren. Också de i samma monokroma gråa färg. I stilettklackar och snäva kjolar berättar de om våra förljugna spel och tillkortakommanden. Som en tavla om våra liv.

Stoic

Stoic av Sidi Larbi Cherkaoui. Foto Mats Bäcker

Göteborgsoperans Dust to Dust inleds med Sidi Larbi Cherkaouis Stoic, hans tredje verk för Göteborgsoperans kompani. 75 minuter av dans och berättelse eller berättad dans, för i Larbi Cherkaoui koreografi pratar dansarna, rytmiska dialoger, monologer, one-liners och med de enastående musikerna Kaspy N’dia, Mohammed El Arabi-Serghini, Samy Bishai. Gabriele Miracle och Tsubasa Hori på scen, sjunger de också.

Det är ett allkonstverk som berör den mest ovane åskådaren för Larbi Cherkaoui vill berätta om våra liv, våra våndor, vad medelklassen, de belästa, de intellektuella döljer, rättar till och försöker balansera med diverse bedrägerier, beroenden, gifter, för att slippa möta de andra lagren därinne i oss.

I en scen är det nikotinberoendet som denna effektfulla tavla visar genom alltmer blossande dansare med cigaretter mellan fingrarna, i en annan är det alkoholen, drinkar som balanseras, från den nätta salongsberusningen till det okontrollerade pinsamma som väcker det vi helst vi dölja.

Jag träffar Dorotea Saykaly, en av dansarna Göteborgsoperans kompani som medverkar i Larbi Cherkaouis Stoic för att tala om föreställning och arbetet med koreografen.

Dorotea Saykaly

Dorotea Saykaly. Foto Lee Yan Tu

Du säger att du älskar att spela teater när du dansar, kan du utveckla hur du tänker?
"Jag tror att dans är något väldigt unikt och det är teater också. När man ber dansare prata är det lätt att skippa stegen däremellan. Att verkligen skådespela och agera professionellt är en unik begåvning och ibland sägs det att det kan komma från en naturlig förmåga, att det handlar om att anknyta till människor under påhittade förhållanden, så hur gör man det? Jag gillar verkligen att använda min fantasi….

Lika mycket som jag tycker om att använda min kropp vilket inte kan förklaras, det kan inte sättas ord på, det är därför vi använder våra kroppar. Precis som text, ord, används för att uttrycka sådant som kroppen inte kan uttrycka. Och det jag tycker är vackert med ord är alltid det som är bakom orden, känslorna bakom orden, agendan bakom orden. Det är så fascinerande och väldigt, väldigt tillfredsställande att få använda båda uttrycken."

Dorotea berättar att de har fått röstträning och dansarna har fått välja vad de är bekväma med när det gäller att använda sin röst på scenen.
"Hur man arbetar med en text handlar också om verktyg som man kan lära sig så att det inte bara blir endimensionellt. Det handlar inte bara om att leverera ord i första hand utan att utveckla sin karaktär. Du måste kunna ditt manus så pass väl att det bara kommer av sig själv, då först kan du börja göra något annat med texten."

Hade ni ett färdigskrivet manus eller arbetades det fram under repetitioner/improvisationer?
"Vi hade ett manus som var hämtat från psykoterapeuter som pratade om medicinering för schizofreni och det fanns också textbitar om att vara den som talade ut, you tube-videor osv. Den sista monologen som jag har är en text från en vän till mig. Hon håller just nu på att 'av-medicinera' sig efter att ha ätit mediciner och anti-depressiva medel i många många år för att kontrollera sig själv och sina känslor. Jag hade inte pratat med henne på ett tag och sen hörde jag att hon lät annorlunda när vi hördes.

Jag pratade med Larbi om hur svårt det måste vara att sluta medicinera och jag frågade min väninna om hon kunde skriva hur det verkligen kändes att komma ut ur medicineringen och hon skrev ett, verkligen vackert textmeddelande till mig, det tog henne 3 minuter att skriva och jag ville att Larbi skulle höra på det och frågade om jag kunde läsa något för honom och han bara sa ”det är vackert, vi ska ha med det i pjäsen.”

Cigaretter Dust to dust

Stoic av Sidi Larbi Cherkaoui. Foto Mats Bäcker

Vad handlar då Stoic om?
"Om att vara människa, vad vi gör, beroenden, hur vi förstår oss själva medberoenden – vare sig det gäller rökning, mobiler, alkohol, droger, kärlek, berömmelse, bekräftelse… Konstvärlden borde vara till för alla. Men ibland kan den ses som väldigt elitistisk, t e x sättet att använda en visst sorts språk. Då utesluter den istället.

Stoic handlar om att ta av sig lager för lager. I slutscenen när de flesta kläderna åkt av; kvinnorna har tagit av sina peruker och vi målar varandra, bryr oss om varandra. Det är som att vi är alla densamma ... Vi blir alla målade i samma färg. Det sker någonting där, man släpper en känsla och samtidigt komprimerar känslan. Stoicism handlar inte om att bli känslosam utan att lösgöra sig själv från det man fastnat i, att hålla fast vid saker och liksom gå bortanför det. För mig personligen har det varit väldigt bra. Det handlar om att erkänna hela sitt spektrum."

Stoic är också rolig! Något som för mig i alla fall är ganska ovanligt, att få en danspublik att skratta!
"Ja, komedi är svårt. Saker uppstår och ibland blir en viss timing rolig. Du gör bara ditt bästa och då blir det ibland roligt. Humor är ju också kulturellt betingad. Jag tycker om när någon skrattar när ingen annan skrattar! Det var också många skratt under repetitionerna!"

Stoic

Stoic av Sidi Larbi Cherkaoui. Joseba Yerro Izaguirre. Foto Mats Bäcker

Musikerna är en del av föreställningen, de står på scenen under hela föreställningen och agerar med dansarna och är alltså även de en integrerad del av danskonstverket på ett mycket påtagligt sätt. Dorotea berättar att det är musiker, sångare och dansare och de sjunger alla, vilket är rätt ovanligt för ett danskompani och det är också en fråga om tillit.

"Vad jag tycker om med Larbi är att han låter oss välja, det är inte så svart eller vitt, det är många grå nyanser där 50 nyanser av grått! Det är verkligen tillfredsställande och föreställningen bjuder in publiken, även de som inte är vana att se dans."

"Jag känner verkligen att det finns fler och fler möjligheter i det här stycket, man kan driva vidare, knyta an till människor på scenen, överraska sig själv så att arbetet fortsätter vidare. Jag fortsätter skala av lager i mig själv mer och mer.

Stoic är ett fantastiskt arbete sett från insidan och jag är säker på att det ser fint ut också från utsidan. Jag tror att det här är viktiga saker att prata om; att vi är i en situation där vi är beroende av grunden i oss, men vi är även beroende av mediciner, alkohol, droger, mobiltelefoner, nikotin.

Och vi fastnar som mellan två branta klippor vi inte kan ta oss över och ut ifrån. Hur hanterar vi dessa situationer? Det är vackert att Larbis verk faktiskt berör publiken på det här sättet, att verket inte bara stannar vid en distanserad estetik utan också ställer frågor om våra liv, det mänskliga och gemensamma."

Solo Echo

Solo echo av Crystal Pite. Emilía Gísladóttir och Fan Luo. Foto Mats Bäcker

Den andra akten och det helt annorlunda verket, Solo Echo, avslutar GöteborgsOperans föreställning Dust to Dust.

Koreograferat av kanadensiska Crystal Pite till två av Johannes Brahms cellosonater där hon låter sju dansare finstämt uttrycka livets förgänglighet och förluster mot en dekor av fallande snöflingor. Detta verk skapades ursprungligen för Nederlands Dans Theater och är inspirerat av Mark Strands dikt, Lines for winter:

Tell yourself

As it gets cold and gray falls from the air

That you will go on

Walking, hearing

The same tune no matter where

You find yourself –

inside the dome of dark

or under the cracking white

of the moon’s gaze in a valley of snow.

Pite var från början dansare i William Forsythes kompani och hon ser honom som helt avgörande för sin egen karriär som koreograf, med fokus på kroppens kraft och samtidigt stora sensibilitet. Solo echos två delar speglar livets alla konflikter men också möjlighet till lugn, harmoni och balans. Som Crystal Pite uttrycker det: ”Att begrunda vad det är som gör oss mänskliga, vad det är som berör oss, vad som är meningen med oss. Frågor det inte finns något svar på inspirerar och motiverar mig."

Solo Echo

Solo echo av Crystal Pite. Arika Yamada, Riley O'Flynn. Foto Mats Bäcker

Så binds föreställningen Dust to Dust samman, nästan som i ett samtal med publiken, om våra liv, ambitioner, beroenden, tillkortakommanden och våra förluster.

And if it happens that you cannot

go on or turn back

and you find yourself

where you will be at the end,

tell yourself

in that final flowing of cold through your limbs

that you love what you are.

(Mark Strand, Lines for winter, i Selected Poems, 1979).

Thérèse Eng
5 nov 2018

  • 2019-08-26
    Nikisha Fogo
    Det är en dansares eget ansvar att utvecklas som artist
    STOCKHOLM/WIEN: Premiärdansösen vid Staatsballett i Wien, stockholmsfödda Nikisha Fogo, har varit tillbaka i sin hemstad för ett besök hos föräldrarna. Dansportalen fick en intervju med henne.
  • 2019-08-19
    DVM Together(e)
    Morgondagens dansare på scenen
    AMSTERDAM: Den nationella balettakademin i Amsterdam har haft examensföreställning med alla elever och med ett fullspäckat program där alla får synas och dansa på nationaloperans stora scen vid Waterl...
  • 2019-08-12

    Svenska Balettskolan med en storslagen dansfest
    GÖTEBORG: Mareld Deluxe en storslagen dansfest i år. Mareld är egentligen en årlig föreställning som Svenska Balettskolan i Göteborg anordnar med sina egna elever och inbjudna gäster. Den ligger i van...
  • 2019-08-05
    AMS National Ballet
    “It seems the board of the house likes what I do!”
    AMSTERDAM: Ted Brandsen is a well-known person at contests like Prix de Lausanne and other ballet events. Mr Brandsen has been assistant artistic director for the Dutch National Ballet and resident ch...
  • 2019-07-29
    Carsten Jung and Alina Cojocaru in John Neumeier's Liliomat the Nijinsky Gala XLV, 2019Photo Kiran West
    Song and Dance at Hamburg Ballet’s Nijinsky Gala
    HAMBURG: Despite the theme of ‘Song and Dance’, this year’s Nijinsky Gala XLV avoided the usual glitter and virtuoso thrills to include works of thoughtful depth and contrast, making it a most unusual...
  • 2019-07-22
    The Royal Ballet School in Ashton’s La Valse. © Tristram Kenton
    The pride and joy is palpable at the Royal Ballet School summer performances
    LONDON: The Royal Ballet School summer performances in leafy Holland Park, West London have their own special charm. The al fresco setting means picnics in the park where proud parents and dancers min...
  • 2019-07-15
    GO25
    Dansfestival med Göteborgsoperan
    GÖTEBORG: GöteborgsOperan i sin nuvarande skepnad invigdes 1994 och firade i år sitt 25-årsjubileum bland annat med en dansfestival den 7-9 juni.Katrin Hall, konstnärlig chef för dans vid operan skriv...
  • 2019-07-08
    Balettgala2019
    Innehållsrik balettgala på västkusten
    KUNGSBACKA: Den fina, moderna teatern i Kungsbacka invigdes 2006. Scenen är 18 meter bred, 12 meter djup. Salongen rymmer ca 500 åskådare.Den utsålda Balettgala 2019 på Kungsbacka teater 19 juni var i...
  • 2019-07-01
    Denis Savin as Petrushka.Georgy Gusev as Charlatan.Ekaterina Krysanova as Ballerina.Photo by Damir Yusupov/ Bolshoi Theatre.
    New version of Petrushka at Bolshoi–meet choreographer Edward Clug
    MOSCOW: A brand new version of the Ballet Russes Petrushka , opened recently at the Bolshoi ballet in Moscow in May 19. This opening evening was broadcast to cinema theaters worldwide.I would like to p...
  • 2019-06-25
    Fei Tan
    Klassisk balett – det nya avantgardet
    MIDDLETOWN, CONNECTICUT, USA: I Middletown utanför New York, finns ett nytt mångkulturellt Fei Tian College, där dans och musik samsas med bio- och datateknik. De olika programmen är sökbara för unga ...
  • 2019-06-17
    AnnaStåhl5
    Anna Ståhl: Jag tycker om att dansa, skapa dans och att undervisa
    STOCKHOLM: En kväll träffas Anna Ståhl och jag på ett café i centrala Stockholm. Anna kan beskrivas som en allkonstnär där dansen står i fokus. Jag förundras och inspireras över hennes energi och kraf...
  • 2019-06-10
    endansaresliv1
    Ur en dansares vardag
    STOCKHOLM: Vid blott två tillfällen i maj gavs på Operans Rotunda en timslång studioföreställning under namnet En dag i en dansares liv . Mycket dans, levande musik, en klartänkt ackompanjerande text d...
  • 2019-06-03
    ProDance
    Dansgala firade minnet av Marius Petipa
    HELSINGFORS: Den årliga Pro Dance galan har åter dansats på Aleksandersteatern i Helsingfors, och föreningens stipendier har utdelats till utvalda unga och även äldre danskonstnärer. I år firade man m...
  • 2019-05-27

    Processen som dansteater är en överdådig produktion
    STOCKHOLM: "Processen" med Kungliga baletten är en kanonöverraskning. Boken är en renodlad studie av ett åtal i ett absurt, rättslöst samhälle. Uruppförandet är en överdådig produktion med spännande k...
  • 2019-05-17
    Processen1
    Jiří Bubeníček: Nicholas Le Riche accepted with open arms to do The Trial
    STOCKHOLM: Special guests at the meeting with Operans Balettklubb in Stockholm were choreographer Jiří Bubeníček, his wife Nadina Cojocaru, creator of the costumes–and his twin brother Otto Bubeníček,...
  • 2019-05-13
    JurgitainSwanlake
    Jurgita Dronina: 'I’m always in shape because I’m always dancing and there is no time to not be good'
    LONDON: Catching up with Jurgita Dronina, even for a short interview, is no easy matter, ‘I am so busy, I just live in the moment’. But her bright smile and relaxed manner suggested this is not a prob...
  • 2019-05-06
    Sylvia1
    Neumeiers Sylvia får dansarna att visa sin mångsidighet
    HELSINGFORS: Nationalbalettens utbud blev återigen lite bredare i och med att John Neumeiers Sylvia stått på repertoaren denna vår. Det var på tiden, efter en kavalkad av sagobaletter med spektakel so...
  • 2019-04-29
    Ministeriet för olösta känslor1
    Humorn lyfter Ministeriet för olösta känslor
    GÖTEBORG: ”Ministeriet för olösta känslor har sedan 1970-talet hjälpt tusentals människor till ett normalt liv. MFOK:s studier visar att genom att bevittna andra människors behandling i vår informatio...
  • 2019-04-22
    Liam Scarlett's The Cunning Little Vixen. ©ROH, 2019. Photographed by Tristram Kenton
    A very big night for a very little girl
    LONDON: It was a very big night for a very little girl as Malvina Kolb stepped onto the stage at the Royal Opera House, Covent Garden in the premiere of a new ballet, The Cunning Little Vixen . Not onl...
  • 2019-04-14
    Eskapist4
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö
    STOCKHOLM: Vår världskoreograf är 35 år, på hans hemsida finns lika många verk förtecknade. Av hittills 45 kompanier i 17 länder har verk av Alexander Ekman dansats. I det senaste, Eskapist på Kunglig...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision