Dansportalen
Juniorvinnarna 2017, från vänster Agnes Rosendahl, Kungliga Svenska Balettskolan, Mattheus Bäckström, Svenska Balettskolan i Göteborg, Samira Bethke, Kungliga Svenska Balettskolan Foto Samira Bethke Instagram

Juniorvinnarna 2017, från vänster Agnes Rosendahl, Kungliga Svenska Balettskolan, Mattheus Bäckström, Svenska Balettskolan i Göteborg, Samira Bethke, Kungliga Svenska Balettskolan Foto Samira Bethke Instagram


Jurymedlem i Nordic Baltic Ballet Competition 2017:

"Balettskolorna har hög nivå på sin undervisning"

FALUN: Vid Stora Daldansens Nordic Baltic Ballet Competition 2017 i Falun kom sju av sexton finalister från Norge.

De tog åtta av de fjorton priserna. Tävlingen hade i år lockat 43 unga dansstuderande ungdomar till Falun.

Det var 19 juniorer och 24 seniorer, med en bra balans också när det gällde antalet pojkar och flickor. De kom från Sverige, Norge, Finland, Estland och Lettland. Årets tävling var den 30:e i ordningen.

Under 23 år gick tävlingen på Moraparken i Mora med eldsjälen Sirkka-Liisa Forslund (1949-2011). som initiativtagare och konstnärlig ledare. Årets jubileumstävling tillägnades Sirkka-Liisas minne. Från början var det en ren svensk tävling som med tiden vuxit till sitt nuvarande stora format. Sedan 2010 har tävlingen gått på Dalateatern i Falun.

Siirkka-Liisa Forslund

Sirkka-Liisa Forslund Foto Stora Daldansen Facebook

Som vanligt hade en fulltalig publik lockats till finalen, Mammor, pappor och syskon förstås, liksom dansintresserade från Dalarna och vida däromkring. 

Arrangemangen sköttes utmärkt – den enda "lonngören" var pausen i väntan på juryns beslut, men då gavs i stället tid för förfriskningar och engagerade resonemang om vars och ens egna favoriter.

Jurymedlemmarna varierar från år till år, alla kan inte ställa upp varje år. Balettchefen för kungliga Baletten brukar alltid vara med, men just i år hade han förhinder. Joseph Sturdy hade därför utsetts till juryns ordförande. Claudine Andreo från Grasse är alltid med och Carina Ari-stiftelserna utser alltid en representant, i år var det Ana Laguna. Därutöver ska det vara två erfarna danspersonligheter.

NBBC 2017

Alla vinnarna med konstnärlige ledaren Jonas Kåge och juryns ordförande Joseph Sturdy. Foto Stora Daldansen Facebook


Konstnärlig ledare för tävlingen är sedan flera år Jonas Kåge. 

Vad tycker Jonas Kåge om årets tävling?

Han berättar för Dansportalen:
"Jag är glad att tävlingen fortfarande lockar så många unga dansare och att publiken kommer igen varje år. Särskilt glad är jag att de baltiska länderna är väl representerade i år." 

"De tävlande eleverna kommer ofta tillbaka i flera år, det är spännande att se hur de utvecklas. Minimiåldern är 14 och de äldsta är 19 år. Den största utvecklingen sker ju för juniorerna från 14 till 16, då mycket händer med deras kroppar. Det gäller ju både kunskap och mognad som människa och dansare –  mycket för juryn att ta hänsyn till."

"Seniorerna ska ju klara av att riva av de riktiga grejerna – det är tuffa saker!"

"De framför ju även moderna verk, vilket kan vara knepigt. Det vi kallar för nutida dans utvecklas ju hela tiden, och det är inte lätt att hitta koreografer som vill bidra med nya stycken, även om de stora skolorna har personer som kan bidra med koreografier. Man vill ju gärna ha god kvalitet," säger Jonas Kåge.

"De klassiska verken är ju beprövade och ger bra besked om nivån hos dansarna. Idealet vore om vi kunde få några etablerade koreografer som kunde ge oss tre nutida verk, små stycken som dansarna kan få jobba med." 

"Det är svårt att bedöma nya verk som aldrig setts förut. Uttrycket kan vara starkt, men hur bedömer man tekniken och utförandet. Det vore ju också bra för eleverna att arbeta direkt med erfarna koreografer, och arbeta med verk som ska utföras korrekt utan att anpassas till den enskilde dansaren," avslutar Jonas Kåge.

Hur arbetar juryn?
Vid ett samtal med Dansportalen berättade jurymedlemmen Amanda Bennet lite om hur bedömningen av de tävlande går till: 

"Vi bedömer alla dansare lika, oberoende av kön, men vi skiljer på juniorer och seniorer. Jag tittar efter om dansaren har en god kvalitet för sin ålder. Man måste ha hela paketet, inklusive en god framställning." 

"Jag gav en master class för de dansare som inte gått till final och de arbetade mycket seriöst. De lyssnade, försökte applicera de korrektioner jag gav dem – det var en hel del nytt för några av dem – jag var mycket nöjd. Jag arbetar med att ge dem en bra bas i placering, teknik, musikalitet, sådant som gäller alla skolor och stilar."

"Vi möter ju elever från många olika skolor, men vi försöker bedöma dem efter internationell standard. Det är intressant att se varje skolas kvalitéer avspeglas i studenterna. Att så många skolor är representerade i finalen visar att skolorna har en hög nivå på sin undervisning."

"Det är också fint att ha en bra scen för att framföra styckena på, en riktig teater med bra resurser: teknik, repetitionssal, loger och pausrum. Tävlingen är mycket väl anordnad och allt fungerar med god kompetens, och jag var mycket nöjd med nivån på de studerande," säger Amanda Bennet.

Anders Jörlén
21 mars 2017

Resultat 2017

Juniorer 14-16 år  

1                       Agnes Rosendahl, Kungliga Svenska Balettskolan, Stockholm

2                       Mattheus Bäckström, Svenska Balettskolan, Göteborg

3                       Samira Bethke, Kungliga Svenska Balettskolan, Stockholm


Seniorer  17-19 år 

1                       Nora Elise Augustinus, Kunsthøjskolen, Oslo

2                       Helena E K Byrt, Kunsthøjskolen, Oslo

3                       Astrid Lyngstad, Kunsthøjskolen, Oslo

Resa till Balettävlingen i Grasse:   

Evelina Andersson, Alhanko Academy of Ballet, Stockholm

Helena E K Byrt, Kunsthøjskolen, Oslo

Shoma Ogasawara, Kunsthøjskolen, Oslo 

Reserver Grasse:

Agnes Rosendahl, Kungliga Svenska Balettskolan, Stockholm

Astrid Lyngstad, Kunsthøjskolen, Oslo

Colin Shoma Jacobs, Operans balettskola, Helsingfors   

Nils-Åke Häggboms pris (resa till Grasse):  

Fartein Bentsen Ringset, Operans balettskola, Oslo     

Publikens pris:   

Shoma Ogasawara, Kunsthøjskolen, Oslo          

Övriga finalister
Juniorer: 

Evelina Andersson, Alhanko Academy of Ballet, Stockholm

Farthein Bentsen Ringsedt, Operans Balettskola, Oslo

Elina Blazevica, Riga Choreography School, Riga, Lettland

Gabriel Gudim, Operans Balettskola, Oslo

Jack Hartill, Svenska Balettskolan, Göteborg

Taru Hiitola, Operans balettskola, Helsingfors

Colin Shona Jacobs, Operans balettskola, Helsingfors                    

Seniorer:                                      

Sindre Berntsen, Kunsthøjskolen, Oslo

Markus Nilsson, Balettskolan, Tallinn

 

Juryn NBBC2017

Hela juryn för Stora Daldansen 2017. Foto Stora Daldansen Facebook

Jury                    

Ordförande: Joseph Sturdy, koreograf och danspedagog

Amanda Bennet, tidigare konstnärlig ledare för den internationella tävlingen Prix de Lausanne, nu chef för Ballettschule Theater Basel

Clodine Andreo, chef och pedagog vid Chorea Dance Center i Grasse och konstnärlig ledare för Jeune Ballet Mediterranéen

Minna Tervamäki, Étoile vid Nationalbaletten i Helsingfors

Ana Laguna, dansare, koreografiassistent och iscensättare

Joakim Stephenson, dansare, koreograf och iscensättare


Tävlingens konstnärlige ledare är Jonas Kåge, internationell stjärndansare i Europa och USA

Tävlingens pedagog är Deborah Dobson och konferencier är Niklas Lindblad

Gynna Sirkka-Liisas Minnesfond, Bankgiro 5988-7174

NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats