A WEB MAGAZINE ABOUT DANCE – EST. 1995

Dansportalen
Inka Keränen fr balettsskolan Teija Suova

Inka Keränen förberede sig inför sitt solo ur Rymonda. Foto Teija Suova, Balett- och dansstudio Teija Suova

Unga balettalanger visar energi

HELSINGFORS: Det gamla operahuset – omdöpt till Alexandersteatern vilket huset ursprungligen hette – stod åter värd för unga dansares egen föreställning: Baletin Nuorta Energiaa – Ung Energi i Baletten. De presenterade sitt kunnande i balett, i grupper eller i soli.

Concerto Brioso av Anne-Marie Ludwig. Toto Kimmo Jaatinen

Dansglädje i Concerto Brioso av Anne-Marie Ludwig. Foto Kimmo Jaatinen


Nivån på undervisningen är numera minst sagt tillfredsställande i skolorna och utbildningarna i alla delar av Finland, och man hade tagit in deltagarna i den ordning de anmält sig. Anmälningar strömmade in, och värden för evenemanget, Danspedagogernas förening, var tvungen att konstatera att alla intresserade tyvärr inte kunde få plats.

Föreningens ordförande Sanna Leino steg allra först fram och välkomnade alla. Hon berättade om föreningens uppkomst, med syfte att ordna kurser för pedagoger samt att vartannat år ordna en tävling för unga dansare, och vartannat år en föreställning.

Många av pedagogerna är tidigare dansare vid operan, och denna bakgrund är ofta synlig, såväl i koreografierna som hos eleverna. Även många andra pedagoger har skaffat sig en gedigen utbildning och har en förmåga att fullt utveckla sina elevers färdigheter i balett och förmedla en artistisk syn på danskonsten.

Vi tar några plock ur det rika programmet som bestod av hela 21 nummer.

Flickor från Dansinstitutet i Esb i Sanna Leinos koreografi Stjärnorna tindrar_Foto Mirka Kleemola.

Flickor från Dansinstitutet i Esbo i Sanna Leinos koreografi Stjärnorna tindrar. Foto Mirka Kleemola.

Gruppnummer

En grupp på sju flickor från Espoon tanssiopisto (Dansinstitutet i Esbo) visade sig i tåspetsskor, harmoniskt och disciplinerat, i Sanna Leinos koreografi Tähdet tuikkivat (Stjärnorna tindrar). Tuuli Ezér och Hilja Huovila dansade i spetsen, de övriga hette Joanna Keränen, Helmi Korhonen, Elli Pasonen, Rosa Peltola och Emilia Tuominen.

Från skolan i Esbo har man framgångsrikt sökt sig och kommit in till utbildningen vid operans balettskola. Vid hösten kunde Isabella Nevanlinna starta i den professionella utbildningen.

Till musik av Philip Glass dansade Keravan Tanssiopistos unga damer Ulpu Puhakkas trevliga koreografi Elo kuvassa där titeln leker med ord. (Elokuvassa skulle betyda på film men när man separerar de två orden i titeln blir meningen ordagrant Livet i en bild). Evita Aikio, Klaara Kolehmainen, Annika Meriläinen, Netta Morottaja, Sofia Sundman och Anette Toiviainen uppträdde.

Dansare i Elo kuvassa, koreografi Ulpu Puhakka.. Foto Mirka Kleemola.

De sex flickorna i Elo kuvassa, koreografi Ulpu Puhakka.. Foto Mirka Kleemola.


Tio elever från Balettskolan Heli Aalto dansade vackert och i goda formationer Virve Olssons koreografi Serenade (musik Tjajkovskij). Det återstår ännu en del jobb för dessa ganska unga dansare bland annat för att förbättra fötternas sträckning – en svår sak speciellt när man springer.

Rent allmänt kan man säga att detta är stötestenen för många på scenen, hur man rör sig vidare med sammanbindande steg. På det viset att tendu-sträckningen, då foten skall upp från en baspose, blir synlig.

Mycket charmerande var Helsingin Tanssiopistos (Dansinstitutet i Helsingfors) nummer Concerto Brioso av Anne-Marie Ludwig till Vivaldis musik. Repetitörerna Ljubov Rakhmanina och Anandah Kononen hade gjort fint jobb och de unga kunniga damerna (Phet Haanpää, Viivi Ketolainen, Kaarina Lundell, Sofia Papadopoulos, Anne Porkka, Sini Ruohomäki, Saida Solla, Minttu Viljaharju, Ida Vu och Jasna Vuorinen) kunde lysa i sin dans.

Denna grupp är redan i en egen klass – men flickorna är då också utvalda till en specialutbildning i en av de största skolorna i huvudstadsregionen med tiotals pedagoger, vissa från den absoluta toppen. De tar hand om de unga av vilka många hoppas kunna bli proffs inom området.

Ur Concerto Brioso av Anne-Marie Ludwig. Foto Kimmo Jaatinen.


Av artister som från denna skola kommit långt och dansar t ex vid Nationaloperan och även i prominenta teatrar utomlands kan bl a nämnas Anu Viheriäranta, som efter Nationaloperan var premiärdansare vid Het Nationale Ballet i Holland och nu är Stage Manager där. Maria Baranovas kariär har gått via Finska Nationalbaletten och vidare till Boston Ballet. Tiina Myllymäki återfinns i Finska Nationalbaletten med många ledande roller i bagaget.

Av de unga på väg upp har vi f d Falunvinnaren Kira Hilli, 17, som studerar vid Hochschule für Musik und Theater i München.

Det är dock inte enbart från denna skola det kommit framgångsrika elever – flera utbildningar kan stoltsera med att deras studenter nått sina mål, vissa redan ganska tidigt.

Från operans balettskola plockades 15-åriga Ida Viikinkoski vid en kurs för finska elever till utbildningen i Parisoperans skola av Elisabeth Platel och Wilfried Romoli – tidigare stjärndansare. Ida dansar idag som solist – sujet – vid operan i Paris.

Tarantella i Arja Tervos koreografi

Tarantella i Arja Tervos koreografi.


Likaså har Helsingin Balettiakatemia (Balettakademin i Helsingfors) haft framgång. Ellen Mäkelä har börjat vid operans skola, avdelningen för professionell utbildning. 12 flickor från Balettakademin kom med en frisk vind, de dansade glada och med lätta steg Tarantella i Arja Tervos koreografi. Bra val för gruppen till denna föreställning.

Från en skola hade balettläraren anmält endast sig själv som koreograf för ett gruppnummer där vi såg delar hämtade direkt ur 2. akten av baletten Giselle – utan att nämna att koreografin är baserad på Jean Corallis och Jules Perrots traditionella verk. Kanske något för Pedagogföreningen att påminna sina medlemmar om för att undvika sådana här missar.

Inka Keränen prövar scenen inför sitt solo ur Raymonda.

Inka Keränen prövar Alexanderteaterns scen inför sitt solo ur Raymonda. Foto Teija Suova

 
Solonummer
Förutom nummer för gruppdans fanns det några solonummer i denna föreställning av vilka man gärna lyfter fram följande.

Fräscha Inka Keränen, 14, hade med sin pedagog Teija Suova övat in en variation ur Raymonda vilket passade henne utmärkt. Det är bara att fortsätta.

Det är viktigt att lärarna kan komma med passande förslag på nummer för eleverna och låta dem utvecklas under en längre tid med detta nummer i föreställningarna – till en mognare presentation.

Från operans skola fick den unge artisten Konsta Roos tillfället att visa sig för en större publik före den kommande Falutävlingen till vilken han valts som representant. Han uppträdde kunnigt i två nummer: Franz variation ur Coppelia och en känd variation ur Paris flammor vilket nummer också avslutade matinén.

Konsta har fått mer säkerhet i framförandet, och det är bara att önska framgång för honom.

Det måste konstateras att matinén i sin helhet var mycket lyckad. Sådana här evenemang har sin plats. De kan visa publiken vad de unga kan och öka intresset för deras prestationer. För de unga själva är det ett tillfälle att, i mångt och mycket, kunna visa sig inför en ny publik, att kunna knyta kontakter och uppleva gemenskapen med andra. Bland mycket annat.

Anita Jokela
24 feb 2017

 

Inka Keränen får avsluta bildserien.

Inka Keränen får avsluta bildserien. Foto Teija Suova


NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

twitter
Instagram
Instagram

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats