Dansportalen
Xin Ying and Lloyd Knight in Martha Graham’s “Maple Leaf Rag.” Photo by Hibbard Nash Photography.

Xin Ying och Lloyd Knight i Maple Leaf Rag. Foto Hibbard Nash Photography.

Martha Grahams ande lever

HAVANNA – NEW YORK: Martha Graham Dance Company framträdde nyligen vid Havana International Ballet Festival.

Dansportalen var också närvarande och fick tillfälle att ställa några frågor till kompaniets konstnärliga ledare Janet Eilber.

Janet Eilber, Artistic Director of the Martha Graham Dance Company. Photo and copyright by Hibbard Nash Photography.

Janet Eilber. Foto Hibbard Nash Photography.

Ms Eilber, är detta första gången ni besöker Kuba med ert danskompani?
Det är första gången för dagens kompani, men Martha och hennes dansare besökte landet redan 1941. Tydligen besökte de Kuba samtidigt som USA trädde in i andra världs-kriget.

Hur finansieras kompaniet idag, via sponsorer eller genom offentliga anslag?
Vi finansieras genom en kombination av statliga anslag, finansieringsfonder, privatpersoner som gör donationer och, naturligtvis, med inkomster från biljettförsäljning, försäljning av
rättigheter och inkomster från undervisning.

Hur skulle ni beskriva Grahamtekniken?
Grahamtekniken är huvudsakligen en teatralisering av kroppsspråket. Martha var ett geni på att förstå naturliga gester och hur de avslöjar vad vi känner. Genom att experimentera med uttrycksfull gestik, upptäckte hon att känslorna rider på andningen.

Till exempel, när vi skrattar eller snyftar, ger det en impuls till diafragman – torsons centrum. Hon brukade denna impuls för att skapa sitt berömda “contraction and release”. Contraction (sammandragning) är den indragning av överkroppen som sker vid utandning, och release (avspänning) den utvidgning som sker när vi andas in.

Alla Grahamrörelser kommer från torson – sammandragningen, avslappningen, vridningen, förändringen av kroppsvikten – och det innebär en mycket kraftfull dansstil – både fysiskt och känslomässigt.

Anne Souder and Lloyd Mayor in Martha Graham’s “Dark Meadow Suite.” Photo by Hibbard Nash Photography

Anne Souder och Lloyd Mayor i Dark Meadow Suite. Foto Hibbard Nash Photography


Martha Graham skapade 181 mästerverk, vi såg Dark Meadow
i Havanna. Hur väljer ni ut de verk som ska framföras under varje säsong?
Grahamrepertoaren för varje säsong påverkas av många faktorer inklusive vilka verk som inte getts de senaste åren, vilka verk som passar bäst till det tema vi väljer för säsongen.

Årets tema är Sacred/Profane (andligt/profant) så vi inriktar oss på Marthas mer gåtfulla, rituella verk, som Dark Meadow och Primitive Mysteries, vid sidan av de mer vardagliga känslorna eller berättelserna som i Maple Leaf Rag. Vi beställer nya verk för att ytterligare betona säsongens tema.

Martha Graham  and her dancers in Primitive Mysteries. Foto Barbara Morgan. Archival photo

Martha Graham med sina dansare i Primitive Mysteries. Foto Barbara Morgan. Arkivfoto


Ni blandar Martha Grahams klassiker med nya verk. Baseras även dessa på Martha Graham-material?
Vissa är baserade på Graham-material, som vår Lamentation Variations och vårt senaste verk av Annie-B Parson. Hon har gripit sig an en film av ett av Marthas försvunna verk och skapat något helt nytt utav det. Hennes nya I Used to Love You får premiär den 14 februari, under vår säsong på Joyce Theater i New York City.

Ni är ett turnerande kompani med er bas i New York?
Ja vi har vår bas i New York City, men våra dansare kommer från hela världen – inklusive Italien, Frankrike, Schweiz, Taiwan, Kina, Grekland och Elfenbenskusten just nu. Vi turnerar minst 16 veckor varje år.

Martha Graham var en radikal kvinna och hennes vision hade en djup och bestående inverkan på amerikansk konst och kultur. Vad är er kommentar till det?
Ja, naturligtvis håller jag med! Det är vårt jobb nu, att visa dagens publik hur radikala och relevanta hennes verk fortsätter att vara än idag. Det är grunden till mycket av vår kontextuella programsättning och beställning av nya verk – att ge publiken nya vägar att reflektera över djupet hos Grahams klassiker.

Blakely White-McGuire and Ben Schultz (standing) and the Martha Graham Dance Company in the “Keigwin Variation.” Photo by Brigid Pierce

Blakely White-McGuire och Ben Schultz (stående) med the Martha Graham Dance Company i Lamentation Variations, “Keigwin Variation". Foto Brigid Pierce


Hur bevaras de konstnärliga värdena hos Grahams verk?

Medan Martha levde gav hon oss att bra svar på den frågan!

Hon älskade att anpassa sina klassiska verk för att bygga in det ökande tekniska kunnandet hos varje ny generation av dansare – eller att använda nya tyger, nya uppfinningar inom belysningstekniken eller konsten att bygga en scen. Men hon insisterade på att kärnan i budskapet i varje dans måste fortsatt framgå med styrka – även om den infattade förändringar.

Vi följer hennes exempel och anpassar detaljerna hos ett verk så att dess kraft förnyas.

Anne Souder in Martha Graham’s “Maple Leaf Rag.” Photo by Hibbard Nash Photography.

Anne Souder i Martha Grahams Maple Leaf Rag. Foto Hibbard Nash Photography.


Har särskilda personer ansvar för att bevara den rätta koreografin i de ursprungliga verken?
Ja, alla som arbetar hos oss har precis samma mål. Vi har turen att det fortfarande finns många, många dansare här på Graham Center, som arbetat personligen med Martha Graham. Vi försöker spela in deras coaching-klasser, undervisning och intervjuer så ofta vi kan.

Finns allt inspelat och bevarat på film/video?
Martha skapade 181 verk. Vi har 50 av dessa bevarade. Allt oftare har vi möjlighet att spela in vårt nuvarande arbete. Och vi har gjort stora framsteg på senare år med att modernisera våra arkiv. Vi arbetar på att göra dem mer tillgängliga för omvärlden.

Man kan hitta underbara, sällsynta upptagningar från vårt arkiv på nätet på Google Arts and Culture och även på vår YouTube-kanal. (youtube.com/marthagrahamdancecompanylänk till annan webbplats)

Hur ser ni på framtiden för Martha Graham Company?
Vi tror att vår nuvarande inriktning på att kombinera Grahamklassiker med nya verk är ett bra sätt. Det låter publiken få se det bästa av 1900-talet vid sidan av 2000-talets bästa!

Lloyd Knight in Martha Graham’s “Dark Meadow Suite.” Photo by Hibbard Nash Photography.

Lloyd Knight i Dark Meadow Suite. Foto Hibbard Nash Photography.

All photos care of The Martha Graham Dance Company


Cristian Hillbom
19 januari 2017

NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats