Dansportalen
Anneli Alhanko på sin skola Base23. Foto Daniel Roos – www.danielroos.se

Anneli Alhanko på sin skola Base23. Foto Daniel Roos – www.danielroos.se

Svensk version av Billy Elliot på gång

STOCKHOLM: ”Alla roller ska vara karaktärsmässigt väl besatta, det är otroligt viktigt för att musikalen ska verka trovärdig,” säger Anneli Alhanko till Dansportalen.

Det är hennes och Eva Johnsons skola Base23 på Östermalm i Stockholm som fått uppdraget att träna dem som ska spela rollen som Billy och Michael för den svenska versionen av Billy Elliot the Musical.

Premiär är det på Malmö Opera 13 februari 2016 och i Stockholm i februari 2017 på Stadsteaterns stora scen i Kulturhuset vid Sergels torg.

Nils 13 år, Jesper 12 år och Grim 12 år vid audition för Billy Elliot. Foto Cristian Hillbom

Nils 13 år, Jesper 12 år och Grim 12 år vid audition för Billy Elliot. Foto Cristian Hillbom

Jacob 13 år och Oscar 11 år vid Stadsteaterns audition för Billy Elliot. Foto Cristian Hillbom

Jacob 13 år och Oscar 11 år vid Stadsteaterns audition för Billy Elliot. Foto Cristian Hillbom

I dag har man tagit ut 16 aspiranter som senare ska väljas ut att spela rollen som antingen Billy eller Michael.

”Det är så otroligt bärande roller både Billy och Michael. Jag har sett föreställningen både i London och i New York. Det innebär att de måste kunna både dansa, sjunga, steppa, utföra akrobatik och skådespela”, säger Anneli och jag inser att det blir en rejäl resa för de unga adepterna som ska göra rollerna.

”Jag fick en förfrågan från början om vi på Base23 kunde ta hand om utbildningen, och vi sa omedelbart JA absolut! Men det beror på att vi har alla dansformerna på vår skola, vi har balett, teater, musik, sång och stepp. För akrobatiken fick vi ta in en extra resurs.”

Men att hitta några som kan lära sig alla dessa konstnärliga variationer måste ju ända vara en utmaning?

”Ja det är riktigt, vi har bland aspiranterna de som är bra på att sjunga, andra på att spela teater och att dansa. Det är nu vårt jobb att se till att de kan dessa fem olika moment som ingår i showen.”

Roine Söderlundh. Foto Base23

Roine Söderlundh. Foto Base23

”Det är vår konstnärlige ledare Roine Söderlundh som ansvarar för koregrafin till den svenska versionen av Billy Elliot, men först ska han nu sätta upp Top Hat på Malmöoperan.”

”Efter den uppsättningen ska han på allvar börja med musikalen. Det ska bli mycket dans i den svenska versionen av Billy Elliot", säger Anneli.

”Det är Malmöoperan tillsammans med Stockholms stadsteater som tagit hit Billy Elliot till Sverige. Och då har man valt att ha Sverigepremiär i Malmö 13 februari 2016. Det är deras produktion och de har sedan frågat oss om vi vill ta hand om utbildningen av rollerna Billy och Michael till musikalen.”

Alla Billy/Michael-roller kanske besätts av enbart ungdomar från Stockholmsområdet. 

"Det var pojkar också från andra delar av landet som sökte, men de som kom in på utbildningen är, förutom en pojke från Göteborg, de flesta från Stockholmsområdet," säger Anneli.

Det är idag ingen från Skåne som valts att spela de yngre rollerna i uppsättningen. Större delen av repetitionerna sker i Stockholm och föreställningarna i Malmö läggs i anslutning till helgerna. De har med sig personal till Malmö som ska studera med dem så att de kan hålla samma tempo i undervisningen som övriga i klassen de går i. De är i Malmö cirka 1,5 månad för att repetera föreställningen innan premiären.

I Malmö spelas föreställningen fram till 2 juni. Under hösten 2016 repeteras föreställningen och troligen måste även nya pojkar tränas för rollen som Billy/Michael inför stockholmspremiären i februari 2017.

”Det som har gjort mycket för pojkdansen är hip-hop och street. Det är många unga pojkar som kommer hit och vill dansa hip-hop och så ser de att det finns mycket annat också. Men det är hip-hop som lockar dem…”

Varför har Billy Elliot the Musical blivet en så megahit?

”Det är en stark historia och en annorlunda historia, detta att en ung pojke inte får göra som han vill för att konventionerna säger att han inte ska dansa. Där har vi kommit mycket längre idag än i England på 1980-talet…”

”Både filmen och musikalen har nått en otroligt bred publik, som lockats av blandningen av det sociala ämnet och att vi följer en persons utveckling till att just få vara sig själv…”, avslutar Anneli Alhanko.

- - -

Dansportalen mötte bland annat Nils och Grim vid den audition som hölls i våras inför uttagningen till Billy Elliot. Lyssna här:

Nils och Grim berättar för Dansportalen vid audition i Stockholm

Cristian Hillbom

18 juni 2015

Jag ville bara dansa
NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats