Dansportalen
Anneli Alhanko. Foto Per Andersson

Anneli Alhanko. Foto Per Andersson

Base23 vill förmedla teknik och passion

STOCKHOLM: Efter en lång och framgångsrik karriär som prima ballerina la Anneli Alhanko sina dansskor åt sidan för att på ett annat sätt arbeta för dansen fortsatta framväxt i Sverige.

Den egna dansskolan Base23 är en av huvudstadens största dansskolor med allt från hobbydans till en treårig yrkesmusikalutbildning (SMU, Stockholms musikalutbildning).

Under dryga fyra år har de från grunden byggt en dansutbildning för konstnärligt skapande inom såväl balett, modern dans, jazz, musikal som streetdance.

Anneli, 2010 startade du dansskolan Base23 tillsammans med Eva Johnson. Skolan har växt explosionsartat. Vad var tanken från början?
Att vara dansare idag är så otroligt krävande och man måste behärska flera stilar. Evas och min dröm vara att samla olika stilar under ett tak, för att underlätta för de som vill dansa olika genrer. Jag tycker att baletträningen är grunden för en bra danskarriär, så baletten var ju helt självklar. Sedan var också musikal givet.

Vi har även dansarlinjen där eleverna tränar klassisk balett, jazz och modern. Streetlinjen finns också och det är en genre som växer sig större och större.

När det gäller musikalutbildning så ville vi kunna konkurrera med London och New York och då tänkte vi att vi måste satsa på en eftergymnasial artistutbildning där man får lika mycket dans, sång och teater. Till våren går första årskullen ut. Det är så fantastiskt att se hur de har utvecklats och det ska bli jättespännande att se dem på olika scener. Avgångseleverna är superproffsiga.  
 
Vad upplever du är styrkorna med dansskolan Base23?
Styrkorna är lärarna och kvaliteten vi håller i vår undervisning. Vilket bland annat märks genom alla uppdrag som vi får och det är så roligt med alla föreställningar vi gör. Nyligen gjorde vi en fantastisk Drottning Kristina som spelades på slottet. En annan styrka är att när man vänder sig till den här skolan kan man få bra undervisning inom olika genrer som bland annat balett, musikal, jazz och street.

Uppdragen som Anneli nämner är många. Bland annat har elever från skolan medverkat i olika TV-program, galor med mera. Just nu pågår bland annat dansutbildning för de barn som fått roller i musikalen Billy Elliot som ska sättas upp i Malmö och Stockholm.
 
Vad skulle du vilja utveckla?
Vi är stenhårda med att kvaliteten ska vara bra och arbetar aktivt med att hitta nya sätt att nå kvalitet. Vi har uteslutande fantastiska lärare i och med att vi får välja dem själva. Det är inte lätt att vara lärare, man är väldigt ensam. Linjernas konstnärliga ledare har som uppgift att ge lärarkåren inspiration och verktyg att nå eleverna på bästa sätt.

Det är viktigt att eleverna förstår vad de ska göra och varför. Jag var i 20-årsåldern när jag åkte till Monte Carlo och Marika Besobrasova som hjälpte mig lägga om hela min teknik och öka min förståelse för hur och varför jag skulle träna. Jag har även vidareutbildat mig för fantastiska lärare i New York och för Annika Lööf. Annika och jag har jobbat väldigt nära i många år.

Det är det här som jag känner att jag vill ge ungdomarna. De ska få rätt grund från början, för att kunna utvecklas till skickliga dansare och minska skaderisken. Jag säger till musikaltreorna, tänk nu på vad ni har lärt er så ni har det med er i resten av livet.

Anneli Alhanko med elever vid Base23. Foto Per Andersson

Anneli Alhanko med elever vid Base23. Foto Per Andersson

Vad vill du förmedla till unga blivande dansare?
Dels att hitta en bra, inspirerande och kreativ miljö att dansa i. Hitta någon som kan förmedla både teknik, passion och locka fram det bästa ur dig. Men viktigast är att hitta sin egen drivkraft. Det är drivkraften, passionen och glöden i dig själv som för dig framåt, att kunna fortsätta trots motgångar. Det är väl den drivkraften jag själv har haft.

Det är tufft för dagens dansare. Konkurrens kommer från olika delar av världen på ett annat sätt än tidigare och det gäller det att vara bra på många olika sätt och dansstilar.

Visst har jag undrat varför jag håller på, men slutligen är det för att jag älskar det jag gjorde och fortfarande gör. För mig är det så underbart att se unga människor utvecklas och utvecklas på rätt sätt. Att få en grundlig utbildning är något jag önskar att alla skulle få.

Jenny Berkán
22 maj 2015

Base23 ger elevföreställningar på Oscarsteatern 23, 24 och 26 maj 2015.

Jag ville bara dansa
NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats